Qatar Airways til OSL?

Har sendt mail til QR nå ("Press Office/News"-avdelingen). Hadde jo vært tøft med DOH-OSL da!
Venter dermed bare på svar, forhåpentligvis mottatt innen kort tid!
Av konkurransehensyn er det vel lite sannsynlig at Qatar svarer "Ja, vi skal åpne rute til OSL" på mailen din...

Av konkurransehensyn er det vel lite sannsynlig at Qatar svarer "Ja, vi skal åpne rute til OSL" på mailen din...

Klart det! Sa jo egentlig aldri at jeg forlanger noe særlig, det har jeg jo ikke krav på. Men har sendt tilsvarende mailer før, blant annet til Feel Air, og da har jeg fått gode og utfyllende svar tilbake. Så sånn er egentlig med den saken, og det er jo alltids lov og prøve! :)

Hvilket tidsperspektiv snakker vi om? I løpet av vinteren eller neste høst eller 2012......?

Nå har jeg null anelse om de kommer eller ikke, men punkt 1 er vel at de får ledig kapasitet som kan brukes

Og har jeg forstått det rett (eller misforstått totalt) så er DOH-OSL helt på grensen for hva deres A319 kan klare økonomisk?

Og man kanskje da må vente til de begynner å få levert deres 787-8? Hvis ikke de tar sats og setter inn 330 fra dag en?

Men som sagt, jeg kan ha misforstått. Og uansett, skal de starte til årets vintersesong begynner de vel etterhvert å få dårlig tid?

Og har jeg forstått det rett (eller misforstått totalt) så er DOH-OSL helt på grensen for hva deres A319 kan klare økonomisk?

Max range for A319LR er 10400 km, og OSL-DOH er snaue 5000 km. Naa er Qatar's bruk av typen ikke helt representativ, og saavidt jeg forstaar har de ikke alle fire ekstratankene installert. Jeg leste et sted at deres max range er 6800 km, saa det er kanskje paa grensen med OSL under gitte forhold. Men ARN-DOH er bare 300 km kortere.

Men er det nok pax og har Qatar noe som helst grunnlag for å starte denne ruten?

Ja, men en slik rute er ikke primært for å frakte folk til Qatar, men å mate folk inn til deres hub der

Qatar flyr idag med A330 på ARN, og skal til vinteren oppgradere CPH fra A319 til A330. Og grunnlaget fra OSL bør ikke være så mye dårligere

http://www.therouteshop.com/oslo-airport/
The Route Shop sier iallefall at Beijing, Shanghai og Tokyo er lønnsomm fra OSL, så da kan jo Qatar hvertfall legge til grunn at det vil være marked for å sende litt pax videre mot øst... og så er jo Midt- og "østre" Østen generelt "grossly underserved" av utenlandske selskaper... (dersom vi ser bortifra en mellomlanding nede på kontinentet)
(om jeg ikke tar helt feil her)... Har på følelsen at "gjennomsnittspassasjeren" synes det er bedre med to medium-haul-flyvninger til østen enn en short- og en long-haul... (sett bortifra biz og 1st.class-pax, men nå er jo ikke disse gjennomsnittspassasjerer heller da..)

Med andre ord mener jeg gj.snt.paxen vil sette pris et stort selskap fra østen...

Last edited:
Jag har ju fått flyga en hel del mellan ARN-DOH DOH-ARN ( Jag bor ju och arbetar i DXB ) Det jag tycker är märkligt är att belägget är såpass bra. Kabinfaktorn har inte vart under 90% någon gång och väldigt mycket av folket har vart icke-svenskar, mycket indier och asiater. Jag har rest innan 330:n blev insatt och då var det smäckfullt.
Framför gardinen har det vart halvfullt iallafall.

Mina 5 Cent´s till historien är att inne på Sales Office i DXB så berättade en ansatt att 2011 skulle det sättas in en A319 till OSL grunnet den stora succén på ARN och CPH.

Vad en ansatt på Sales Office har för trovärdighet och inside-info är ju också en fråga i sig....

http://www.therouteshop.com/oslo-airport/
The Route Shop sier iallefall at Beijing, Shanghai og Tokyo er lønnsomm fra OSL,

Nei, the Route Shop sies noe om årlige reisende per dags dato, ikke noe om det er lønnsomt eller ikke

Dessuten er det ikke primært trafikken til Japan og de nordlige delene av Asia fra Europa Gulfselskapene satser på, da det er en ganske stor omvei å fly vi Gulfen hvis man skal fra Norge og dit

Nei, the Route Shop sies noe om årlige reisende per dags dato, ikke noe om det er lønnsomt eller ikke

Neida, det er klart. Men jeg tenker da sånn at hvis det faktisk er mange reisende årlig på en strekning, så er det en faktor som spiller med om noen bør starte opp ruten... om ruten faktisk blir lønnsom kommer selvsagt ann på hvordan selskapet "flyr" ruten.

Dessuten er det ikke primært trafikken til Japan og de nordlige delene av Asia fra Europa Gulfselskapene satser på, da det er en ganske stor omvei å fly vi Gulfen hvis man skal fra Norge og dit

Her tar jeg vel feil når det er snakk om gn.snts.paxen, men man skal ikke se bort ifra at enkelte faktisk gjør dette. Noen velger vel en 2-mediumshaul-reise framfor 1-short&1-longhaul... Og da er vel gulfen det eneste området som er valget hvis man foretrekker den første.

Men skrinlegg heller østre østen da; gulfen er nok fortsatt "underserved" utfra Norge...

Last edited:
Krysser fingrene for at de kommer til OSL innenfor neste 12 måneder. Hadde vært kjempeartig med et av gulf selskapene på OSL. Og selvsagt helst med Wide body... :D

Mer om oppstart av ruten til HAN? Noen som vet hvilke fly de skal bruke der? Skal til HAN neste sommer og valget sto mellom SAS og LOT, men nå som QR kom på banen så forkaster jeg SAS og LOT fortere enn du kan si DOHA, med mindre prisene er stive.

Egentlig har QR hatt planer om OSL siden 2006, opprinnelig planlagt som den 1ste nordiske destinasjonen. Og hvorledes vet jeg det, var ansatt i QR i en senior rolle i flight ops. paa det tidspunktet.

MvH

Kaare K.

Last edited:
Egentlig har QR hatt planer om OSL siden 2006, opprinnelig planlagt som den 1ste nordiske destinasjonen. Og hvorledes vet jeg det, var ansatt i QR i en senior rolle i flight ops. paa det tidspunktet.

MvH

Kaare K.

Har du anlending å utdype hva som har gjort at det ikke har blitt startet opp en rute til OSL?

-A

ph-ndr, da beveger vi oss inn i de hemmelige rom hvor uhyggelige og skitne ting skjer og jeg tror ikke Kaare vil eller kan utdype det.

Kan vel si saa pass mye at andre ruter pga kommersielle data, ble ansett som mer lukarative. Dog er det vanlig at QR starter ruter i Europa med A319 for saa aa gaa over til A330 dersom man ser utvikling og kontinuitet i bellegget.
_______
Kaare

Back