• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Qatar Airways profilerer Os^H^HBergen i sitt magasin

Er jo gjerne slik at man bruker smykker for å pynte seg. Det er akkurat det samme som er tilfellet her. :)
 
Blir det ikke feil å bruke bilde av Bergen i solskinn, når sjansen er enorm for at det regner når man først kommer dit?
 
Er jo gjerne slik at man bruker smykker for å pynte seg. Det er akkurat det samme som er tilfellet her. :)
Helt riktig.. Det er kun solkysten mellom de syv fjell som passer for norgesreklame :)

Blir det ikke feil å bruke bilde av Bergen i solskinn, når sjansen er enorm for at det regner når man først kommer dit?
Tull og tøys, slikt sier vi bare for å holde de andre borte.

Men for å være seriøs.. Det er så mye misoppfatninger av Norge blant turister uansett, så jeg tror ikke dette er den største krisen. Dessuten er som oftest slike profileringsbilder så pass glansbilde at det alltid må tas med en stor klype salt.
 
Er som Commuter over skriver at det er mye misoppfatninger av Norge blant Turister, men er jo i bunn og grunn ikke turistens feil ettersom profileringen av Norge i utlandet ikke kommer først på dagsordenen. Var jo for ikke så langt tilbake ett nyhetsopplag om hvordan filmen om Norge i (tror det var) den norske avdelingen i Disney World i Florida var datert tilbake til 1980-tallet. Blir det samme som om at hvis man mottar et Bohus-Magasin i posten og ser en sofa som ser knall ut til en knallpris, mens man kommer i butikken og sofaen ikke hverken eksisterer eller prisen er aktuell. Dette på mindre skala, men samme sak. Kunden vil jo bli missfornøyd evt ikke returnere ettersom destinasjon virker useriøs. Så slik reklame burde man få bukt med umiddelbart ;)
 
Blir det samme som om at hvis man mottar et Bohus-Magasin i posten og ser en sofa som ser knall ut til en knallpris, mens man kommer i butikken og sofaen ikke hverken eksisterer eller prisen er aktuell. Dette på mindre skala, men samme sak. Kunden vil jo bli missfornøyd evt ikke returnere ettersom destinasjon virker useriøs. Så slik reklame burde man få bukt med umiddelbart ;)

Eksempelet ditt ang. Bohus er et klart tilfelle av villedende markedsføring og ikke tillatt. I Qatars tilfelle tipper jeg det dreier seg om uvitenhet og manglende research fra journalist/art designer om destinasjonen, og dessuten er det i en redaksjonell sammenheng, så det stiller seg annerledes.
 
Og uten å ha lest magasinet vil jeg anta at de har en slags disclaimer om at innhold i magasinet ikke nødvendigvis representerer selskapets offisielle standpunkt etc, etc...
 
Og Lufthansa bruker blide av Bergen når de "reklamerer" for Stavanger...... (spesielt i sin iPad app)
Qatar er ikke alene om å gjøre denne feilen.
 
Back
Top