God Jul folkens!
Hadde en flygning med Qatar (eller som noen foretrekker: Quatar) fra Jakarta til Oslo, via Doha den 15 Desember.
Avreise klokken 0030 fra Soekarno-Hatta så jeg tok taxi (Silver Bird) fra mitt hjem til flyplassen klokken 2100. Ingen spesielle køer på denne tiden av døgnet heldigvis.
Fant greitt fram til innsjekkskranken og ventet et par minutter på ledig kundebehandler. Jeg hadde 1 stor koffert på 27 kg som ble sendt og 2 håndbagasje på henholdvis 7 og 12 kg.
Fikk pent beskjed om å pakke om håndbagasjen til å bli 7 + 7 kg. Ikke så enkelt da man som pilot (på flyttefot) ofte har en del loggbøker og dokumenter, elektriske apparater osv som veier en del. Var ikke mulig å pakke om dette så endte med at jeg måtte også sende avgårde trillekofferten med en del verdisaker. Nå har jeg jobbet på innsjekk i flere år og har selvfølgelig full forståelse at regelverket må følges av agenten. Men regelen om kun 7 kg trillekoffert er da ganske smålig, spesiellt på Business class med forretningsreisende. Bare kofferten veier da i seg selv noen kg!
Uansett etter innsjekk bar det avgårde til den alltid så "trivelige" immigration i Jakarta. Fikk nå stemplet pass og utreisekort uten de større problemer denne gang.
Invitasjonen til lounge fikk jeg og Qatar benytter seg av Premier Lounge:
Ingen ting spesiellt her. Stort sett bare kjedelig Mie/Nasi Goreng mat + sikkert noen rotter og kakkelakker som finnes overalt på denne flyplassen. Drakk kun litt juicekonsentrat utblannet med vann (saft)
Så videre til sikkerhetskontrollen som er omtrent en like stor vits på utlandsterminalen som på innland siden. Jeg har vert i flere Afrikanske land som får dette tilsynelatende til å virke mer proffesjonelt. Prøver du å ta PC ut av bag, ta av klokke, belte, sko så får du raskt beskjed om å avslutte det. Alle skal gjennom detektoren raskest mulig,pipe eller ikke pipe. Bagasjen gjennom maskinen, selv om PCen vil blokkere for alle våpen, sprengstoff osv som måtte befinne seg der...ja ja pyttsann!
Litt kø ut til gateområdet, men den bevegde seg raskt:
Venteområde:
Etter flere flygninger på KLM eco+ mellom Indonesia og Norge var det herlig å kunne sette seg på et stort sete denne gangen
Qatar skal ha skryt for setene som er på B777. De kan legges 180 grader ned og er meget behagelig for soving.
Veldig hyggelig kabinpersonale på min side av kabinen. En jente og en gutt. Begge to var både morsomme og behagelige
Menyen var som følger:
indulgence
palate pleaser
-sesame glass noodles and mushroom salad in bean curd skin
to follow
-indonesian oxtail soup
-caesar salad with hot smoked salmon
-classic warm reuben beef sandwich with sauerkraut, swiss cheese and horse cream
-assorted seasonal fruit
sesame glass noodles and mushroom salat in bean curd skin
-caesar salad with hot smoked salmon
-classic warm reuben beef sandwich with sauerkraut, swiss cheese and horse cream
Under/etter måltiden så jeg første avsnitt av en serie i to deler om en Tysk ubåt fra krigen. Oryx sytemet fungerte veldig bra og skjermen var stor samt utvalget var helt på topp!
Deretter la jeg setet i 180 grader soveposisjon og sov noen timer frem til frokost
Breakfast
to revive
-freshly squeezed orange juice
-cranberry juice
-strawberry, apple and banana energizer
to commence
-fresh seasonal fruit with honey yoghurt
-salad plate of smoked tuna and norwegian smoked salmon
to follow
-nasi uduk
indonesian coconut rice served with squid sambal, long beans, onion, egg, anchovies and cucumber
-potato and spinach frittata
breakfast bakery basket
tea and coffee
-fresh seasonal fruit with honey yoghurt
-salad plate of smoked tuna and norwegian smoked salmon
-potato and spinach frittata
Etter en herlig frokost hadde vi startet innflygningen til Doha. Landet ca 30 min før oppsatt rutetid. Tok buss inn til Premium terminal (lilla)
Her var det mulighet for å spise og ta seg en dusj. Selv valgte jeg bare noe enkel brødmat. Har savnet det nede i stekt ris landet.
Hadde en flygning med Qatar (eller som noen foretrekker: Quatar) fra Jakarta til Oslo, via Doha den 15 Desember.
Avreise klokken 0030 fra Soekarno-Hatta så jeg tok taxi (Silver Bird) fra mitt hjem til flyplassen klokken 2100. Ingen spesielle køer på denne tiden av døgnet heldigvis.
Fant greitt fram til innsjekkskranken og ventet et par minutter på ledig kundebehandler. Jeg hadde 1 stor koffert på 27 kg som ble sendt og 2 håndbagasje på henholdvis 7 og 12 kg.
Fikk pent beskjed om å pakke om håndbagasjen til å bli 7 + 7 kg. Ikke så enkelt da man som pilot (på flyttefot) ofte har en del loggbøker og dokumenter, elektriske apparater osv som veier en del. Var ikke mulig å pakke om dette så endte med at jeg måtte også sende avgårde trillekofferten med en del verdisaker. Nå har jeg jobbet på innsjekk i flere år og har selvfølgelig full forståelse at regelverket må følges av agenten. Men regelen om kun 7 kg trillekoffert er da ganske smålig, spesiellt på Business class med forretningsreisende. Bare kofferten veier da i seg selv noen kg!
Uansett etter innsjekk bar det avgårde til den alltid så "trivelige" immigration i Jakarta. Fikk nå stemplet pass og utreisekort uten de større problemer denne gang.
Invitasjonen til lounge fikk jeg og Qatar benytter seg av Premier Lounge:

Ingen ting spesiellt her. Stort sett bare kjedelig Mie/Nasi Goreng mat + sikkert noen rotter og kakkelakker som finnes overalt på denne flyplassen. Drakk kun litt juicekonsentrat utblannet med vann (saft)



Så videre til sikkerhetskontrollen som er omtrent en like stor vits på utlandsterminalen som på innland siden. Jeg har vert i flere Afrikanske land som får dette tilsynelatende til å virke mer proffesjonelt. Prøver du å ta PC ut av bag, ta av klokke, belte, sko så får du raskt beskjed om å avslutte det. Alle skal gjennom detektoren raskest mulig,pipe eller ikke pipe. Bagasjen gjennom maskinen, selv om PCen vil blokkere for alle våpen, sprengstoff osv som måtte befinne seg der...ja ja pyttsann!
Litt kø ut til gateområdet, men den bevegde seg raskt:

Venteområde:

Etter flere flygninger på KLM eco+ mellom Indonesia og Norge var det herlig å kunne sette seg på et stort sete denne gangen

Qatar skal ha skryt for setene som er på B777. De kan legges 180 grader ned og er meget behagelig for soving.


Veldig hyggelig kabinpersonale på min side av kabinen. En jente og en gutt. Begge to var både morsomme og behagelige

Menyen var som følger:
indulgence
palate pleaser
-sesame glass noodles and mushroom salad in bean curd skin
to follow
-indonesian oxtail soup
-caesar salad with hot smoked salmon
-classic warm reuben beef sandwich with sauerkraut, swiss cheese and horse cream
-assorted seasonal fruit
sesame glass noodles and mushroom salat in bean curd skin

-caesar salad with hot smoked salmon

-classic warm reuben beef sandwich with sauerkraut, swiss cheese and horse cream

Under/etter måltiden så jeg første avsnitt av en serie i to deler om en Tysk ubåt fra krigen. Oryx sytemet fungerte veldig bra og skjermen var stor samt utvalget var helt på topp!
Deretter la jeg setet i 180 grader soveposisjon og sov noen timer frem til frokost
Breakfast
to revive
-freshly squeezed orange juice
-cranberry juice
-strawberry, apple and banana energizer
to commence
-fresh seasonal fruit with honey yoghurt
-salad plate of smoked tuna and norwegian smoked salmon
to follow
-nasi uduk
indonesian coconut rice served with squid sambal, long beans, onion, egg, anchovies and cucumber
-potato and spinach frittata
breakfast bakery basket
tea and coffee
-fresh seasonal fruit with honey yoghurt

-salad plate of smoked tuna and norwegian smoked salmon

-potato and spinach frittata

Etter en herlig frokost hadde vi startet innflygningen til Doha. Landet ca 30 min før oppsatt rutetid. Tok buss inn til Premium terminal (lilla)
Her var det mulighet for å spise og ta seg en dusj. Selv valgte jeg bare noe enkel brødmat. Har savnet det nede i stekt ris landet.



