Etter noen flotte og VARME dager på Bali og en fin rundtur med Singapore Airlines A330-300 SIN-DPS-SIN var det klart for retur med Qatar Airways SIN-DOH-OSL.
QR945 SIN-DOH
Etter ankomst SIN fra DPS på ettermiddagen måtte vi gjennom immigration og bevege oss over til T3 for innsjekk hos QR. Avgang 2045 til Doha. De åpnet innsjekk 4 timer før avgang og vi var blant de første som sjekket inn. Terminal 3 i SIN er en meget romslig og luftig terminal og formalitetene ble raskt unnagjort. QR benytter Dnata Lounge som ligger i samme omårde som SQ's Kris Lounge. Men den er betydelig enklere så det ut til. Men tilgang til dusj, mat og drikke samt et hyggelig avslapningsområde med wifi gjorde susen

Litt shopping ble det også tid. Alkohol er svindyrt i SIN , også på tax-free så det styrte vi unna.
45 minutter før avgang var det tid for boarding og denne gang valgte vi 2E og F. Jeg så på dette som en kveldsflight selv om vi ankommer Doha tidlig på morgenen i SIN tid men lokaltid 2345. Her var det bare å omstille seg.
Vel ombord på A350-900 som forøvrig også benyttes til BOS, PHL, MUC og ADL.
En video tatt fra setet mens predeparture drinks serveres. Det pussige var at her fikk vi ikke alkoholholdige drinks før avgang men først etterpå. Kan dette være lokale lover i SIN? Fikk ingen forklaring på dette men flere passasjerer reagerte.
https://www.youtube.com/watch?v=eooOoJqZBMc
Menyen ble delt ut:
Flott "lysekrone" over baren:
Meget komfortabelt sete:
Romslig kabin:
Avgang på tid og det var tid for middag. Det ble Grillet kyllingbryst til forrett, pasta og cherrytomater til hovedrett og seasonal fresh fruits til dessert, alt smakte fortreffelig. Glemte å ta bilder dessverre men her kommer et bilde av kveldsmaten før landing i DOH. Tomatsuppe, brød, youghurt etc.
Ellers ble det en film i de sene kveldstimer på veg over Indiahavet. En veldig behagelig flight bortsett fra på slutten da det var et kraftig uvær i Gulfområdet. Det medførte en goaround og en halvtime ekstra holding før vi kunne lande. Men vi landet og det ble knappe to timer på Hamad International før avgang til OSL. Vi tok en tur til loungen og fyllte opp slik at vi kunne sove oss hjem til OSL der vi skulle videre med DY til TRD.
A350-900 på Hamad International i uværet:
QR179 DOH-OSL
Og uværet skulle vi virkelig få merke etter avgang fra DOH. Tildels kraftig turbulens og skiltet med fest setebeltet ble ikke slått av før etter en time etter takeoff. Da ble det et glass vin:
Det ble en litt mer østlig rute opp til OSL enn på tur nedover. Vi fløy over Iran, Kaspihavet, Baku og inn i Russland, Estland og over Stockholm før landing på OSL noen minutter bak skjema. Flytid 6,30 og jeg fikk noen timer på øyet og våknet sånn ca her:
Da ble det en frokost:
Omelett med pølse, youghurt, brød og juice:
En titt i Economy der det var nesten fullt.
Morgenstund ombord på Dreamlineren:
Vi var veldig godt fornøyde med Qatar Airways og produktet i Business klasse. Jeg har ikke fløyet Business før bortsett fra en oppgradering hos Thai for mange år siden og har ikke mye å sammenligne med men jeg ble skikkelig imponert. Flyene er top notch, det er rent og pent, godt vedlikeholdte kabiner og ikke minst meget bra service. Servicen er kanskje ikke "så varm" hos enkelte besetningsmedlemmer da mye går på innøvde prosedyrer og serviceprogramer. Det er ikke rom for mye småprat utenom. Men de legger sin sjel i at at alt skal være bra og effektivt på alle måter. Man får en god "luksus" følelse over det hele. Kan nevne at Armani Amenity kit og Qatar sin business pysjamas er veldig bra og disse ble delt ut før avgang på alle flighter.
Jeg anbefaler absolutt Qatar og jeg booker mer enn gjerne nye flighter når muligheten byr seg