Qantas og Emirates med utstrakt samarbeid.

Someone

Moderator
Medlem
Qantas og Emirates has annonsert et utstrakt samarbeid mellom Australia og Europa.

- Qantas flytter "Kangaroo"-huben fra SIN til DXB
- JV med BA avsluttes
- Codeshare med AY og AF på SIN-Australia avsluttes
- Qantas vil fly SYD/MEL-DXB-LHR, alt annet vil Emirates ta seg av
- Qantas legger ned FRA

http://www.flightglobal.com/news/articles/qantas-and-emirates-enter-wide-ranging-partnership-376128/
Qantas Airways and Emirates have entered an extensive partnership to collaborate on routes and frequent flyer benefits,*shifting the Australian carrier's*hub for European flights to Dubai from Singapore.

Er en klassisk, if you can't beat them, join them, dette her. Og OneWorld samarbeidet til Australia har fptt en skudd for baugen med oppsigelser av JVs og code shares

Det betyder vel at Finnair bliver nødt til at sætte deres lid til CX (og JL?) til Oz?

Vidste faktisk ikke at AF og QF samarbejdede til Australien, men det bliver vel overtaget af MH?

EDIT: Glem det, ser nå at det kun gjelder europeiske flighter.

Men hvordan stiller resten av OW stiller seg til et slikt samarbeid mon tro, siden QF gir fingern til både BA og AY?

Last edited:
Spennende saker!! Men ut i fra nytt nettverk ser det ut som at pax fra Australia må reise via DXB for å komme til Sørøst-Asia og Nord-Amerika?! Isåfall ikke særlig genialt for alle reisende...

Nei, du må lese bedre ;) Qantas skal fortsatt ha egne flighter fra Australia til både Sørøst-Asia og Nord-Amerika. Samarbeidet gjelder primært mellom Australia og Europa.

Spennende saker!! Men ut i fra nytt nettverk ser det ut som at pax fra Australia må reise via DXB for å komme til Sørøst-Asia og Nord-Amerika?! Isåfall ikke særlig genialt for alle reisende...

I første posten står det at samarbeidet gjelder mellom Europa og Australia, ser ikke helt hvordan det skal få følger for Sørøst-Asia og Nord-Amerika?

Skal de som har QF kort tjene statusmiles på EK da?
I såfall er det jo dårligere for de OW selskapene som ikke gir miles med EK.

Og uten noen kjedetilknytning lurer jeg på hvor mye feed QF får fra EK inn fra Europa all den tid EK har såpass stor trafikk på DXB-Australia! De har da minst 5-6 destinasjoner i Australia allerede?

BF:cool2

Synes dette er frisk satsing av QF for å snu den negative trenden. Håper virkelig de lykkes!

Skillet med frisk og desperat er i blant tynn

Og uten noen kjedetilknytning lurer jeg på hvor mye feed QF får fra EK inn fra Europa all den tid EK har såpass stor trafikk på DXB-Australia! De har da minst 5-6 destinasjoner i Australia allerede?

BF:cool2

Det er litt av de som er hele poenget med samarbeidet. QF skal bare fly noen av flightene MEL-DXB, SYD-DXB og DXB-LHR. Resten av flightene står EK for, og begge skal feede hverandre. Og dette gjør at QF vil blant annet få feed fra hele EK sitt europeiske nettverk

QF skal som eneste selskap få bruke samme terminal som EK i DXB

Det vil jo også betyde, at der forsvinder en daglig 747-400 fra FRA-SIN-SYD markedet (med mindre EK sætter en 4. FRA-DXB frekvens ind) - kunne det evt betyde, at vi ser LH downunder igen? pt er det vel kun OS og BA der har gennemgående fly fra Europa til Asutralien udover QF.

Med QF der giver fingeren til BA, kunne man vel også forestille sig at BA sætter 787 ind mellem LHR og PER/BNE/ADL som de jo traditionelt har feedet til i SIN - QF siger jo i deres fælles præsentation at frekevnserne ind til SIN/HKG ikke længere vil passe med feed til Europa.

Spændende udvikling

kunne det evt betyde, at vi ser LH downunder igen? pt er det vel kun OS og BA der har gennemgående fly fra Europa til Asutralien udover QF.

OS flyr vel ikke til Australia. Jeg tror nok også LH holder inntil videre, og bruker heller partnerselskapene.

Australia-rutene forsvant i mars 2007. Jeg vet det da jeg fløy t/r VIE-KUL-SYD en drøy måned før nedleggelsen. Billetten ville normalt vært gyldig i ett år, men jeg fikk opplyst ved bestilling at ruten skulle nedlegges ved nevnte tidspunkt.

Desperate times call for desperate measures. EK flyr jo masse til Australia via alle-mulig-plasser (deriblant SIN/BKK/KUL om jeg ikke tar helt feil) til SYD/MEL og så videre til CHC/AKL i New Zealand. Dette vil jo lette "trykket" kanskje på EK sin flåte? Og kan brukes til andre plasser :)

Desperate times call for desperate measures. EK flyr jo masse til Australia via alle-mulig-plasser (deriblant SIN/BKK/KUL om jeg ikke tar helt feil) til SYD/MEL og så videre til CHC/AKL i New Zealand. Dette vil jo lette "trykket" kanskje på EK sin flåte? Og kan brukes til andre plasser :)

EK skal fortsatt fly masse på Australia

Back