OneWorld Qantas eller Cathay?

Fnate

ScanFlyer Ununoctium
Medlem
Må en kjapp 3-dagers på jobb i Australia over nyttår. Har booket en frekt billig Finnair t/r HKG, takket være tips fra @Discus. Men så skal jeg videre da. Til SYD og tilbake fra MEL. I business.

Så er det valget da. Cathay og Qantas flyr begge mer eller mindre direkte. Etikk- og Samsvarskontoret til Bongogruppen er i sterk tvil om valget. Prisen er ca lik.

Med Qantas er ruten: HGK-SYD/MEL-SYD-HKG (A330-200/B737-800-A330-200)
Med Cathay er ruten: HKG-SYD/MEL-HKG (B777-300ER / A350-900)

Problemet er; hva er morsomst (viktigste kriteriet hos ESK hos Bongo)?

AAAAAH... og jeg burde booke snart i flg pris watchen til Google. The struggle...

Hva med begge deler (Ole Brumm) ? Selv ville jeg her valgt Cathay pga. flytypene - foretrekker A350 over alle alternativer - med 777-300ER fremfor A330 (litt avhengig av klasse - A330 er best på turist med 2 seter.

Cathay any day, selv om Qantas ikke er noe særlig dårligere bare alt føles hakket mer tilfeldig og eldre liksom på sistnevnte. (Syns jeg har sett CX fly A350-1000 på de rutene også, dersom du ikke har prøvd den typen!)

Hva var det frekke prisen med Finnair? Ca 20000kr?

Synes du skal fly Qantas og skrive rapport pm det. Det har vi ikke mye av her inne.

Problemet er; hva er morsomst (viktigste kriteriet hos ESK hos Bongo)?

AAAAAH... og jeg burde booke snart i flg pris watchen til Google. The struggle...

Nå må du gi Elefanten frie tøyler, så bestillingen blir utført snart.
Tiden løper fra deg. Dette her er ikke Bongo tempo :)

Qantas får mye pepper i ymse media for tiden. Mtp flytype er definitivt Cathay å foretrekke. Har du finstudert setekonfigurasjon vs flytype og selskap? Mange rare kombinasjoner og ulike setetyper som kan være verdt å ta hensyn til.

Etikk- og Samsvarskontoret jobber for harde livet med å bestemme seg. Det er mange hensyn å ta. F.eks om hvilken kake som ser best ut. Qantas hadde først en ledelse da Bongos ikke har fløyet det før. Men så virker det jo som stor support for Cathay. De har også noen litt kjekkere flytider og flyr direkte fra MEL-HKG på returen. Det betyr strengt tatt litt når vi skal rett videre på Finnair til HEL. Det er en lang reise.

På den andre siden, med dem blir det 6t layover i HKG og det er jo også litt langt på den reisen. Med Qantas er det bare 2:55. Men så er det (åpenbart) separate bookinger inn/ut av HKG. Hvor har de best skuff?

Det svir i labbene og bør virkelig bookes snart.

Qantas får mye pepper i ymse media for tiden.

Men er ikke det stort sett relatert til gammel morro fra Koronatiden, noe manglende konkurranse der nede og det nylige hackerangrepet og diverse personopplysninger på avveie? Akkurat det siste er sikkert safe hos Cathay, da det lagres sikkert og hackerfritt på serverne til noen i Beijing.....

Bortsett fra teknologien på IFE på CXs 777 begynner å bli eldre, ville jeg uansett ha valgt dem. Deres CirrusXL seter er noen av de beste i industrien i mitt syn. Personlig synes jeg de utrolige sjarmende å fly med. Og HKG er ikke verdens verste sted å bruke 6t mtp CXs lounger. Selv om jeg ikke er fan av å forlate flyplasser på layover så kan du alltids ta toget inn til central og spise på Tim Ho Wan hvis andre lokasjoner har (hadde?) en Michelin stjerne (var vel da den billigste i verden da den kom).

Da ble det Cathay. 777 ned og 350 hjem. Selv om jeg er på sydlige halvkule da tror jeg det blir riktig med K-sete sydover og A-sete hjemover, når det er dagflight og man ikke vil ha sola i øynene.

Takk for alle supre innspill.

Back