Qantas Boeing 747 nær katastrofe

Re: Qantas Boeing 747 nær katastrofe

Akkurat, Tommy!

BSSW:
Du som elsker Boring (Uff.. Skrivefeil - boeing selvsagt..), tror du at de ville laget flyet så "enkelt" å slå ut?
Tror du at FAA ville sertifisert ett slikt system?

Selv jeg stoler såpass på Boeing, og tror at de har laget el. systemet så fail-safe
som de overhodet klarer - og ja - jeg tror de har 4 x generatorer på motorene
(PMDG B747-400 til FSX har ihvertfall det). Skal ta meg en runde på sim'en
og forsøke å simulere dette.

Jeg tror nok BSSW er inne paa noe med hvordan Cockpit tenkte....har vi kontroll over flyet ?, kan vi lande det sikkert innen marginer ? I dette tilfelle var det JA og JA...og de gjorde riktige - aa fly flyet....noe er laert siden svigerforeldrene mine fikk en UA DC-8 omtrent i bakgaarden i Portland...hvor alle 3 i Cockpit konsentrerte seg om aa feilsoeke understell og glemte aa fly...de gikk tom for drivstoff 7 km fra rullebanen

Akkurat, Tommy!

BSSW:
Du som elsker Boring (Uff.. Skrivefeil - boeing selvsagt..), tror du at de ville laget flyet så "enkelt" å slå ut?
Tror du at FAA ville sertifisert ett slikt system?

Selv jeg stoler såpass på Boeing, og tror at de har laget el. systemet så fail-safe
som de overhodet klarer - og ja - jeg tror de har 4 x generatorer på motorene
(PMDG B747-400 til FSX har ihvertfall det). Skal ta meg en runde på sim'en
og forsøke å simulere dette.

Jeg skrev da at dette kun var spekulering.

Selvsagt tror jeg ikke at FAA ville sertifisert et slikt system, heller tror jeg ikke at Boeing ville designet et slikt system.

Merkeligere ting har skjedd. F.eks Classicen til BU som mistet strømmen på cruise pga en diode i cockpit som feilet, og da APUen ikke kunne startes på cruise så måtte de sikkerthetslande et sted i europa.

Enkleste måten å finne ut hva som skjedde er vel å ringe Qantas å spørre :rolleyes:

Du får si ifra hvordan simuleringen går

Fra sikre aviation sources (lol) fikk jeg foelgende epost :D:

Jeg kan bare litt om de eldre B747-200 elektriske systemene. De har 4 generatorer og jeg er 99% sikker -400 har det samme og et isoleringssystem som splitter elektiske systemet i to.

Motorene stopper ikke, selv med totalt elektrisk feil, slik som min far hadde en natt over middelhavet med en B737 i midten av 80 aarene, og kan gaa saa lenge det er fuel.

På A-net (ikke bekreftet) står det at vann hadde trengt inn i el-sentralen der strømforsyningen styres og at det var der som feilen skjedde, slik at det satte ut omtrent alt av spill. Det finnes deksler som skal beskytte disse komponentene mot vann inntrengning, men det sto at disse var demontert og ikke montert igjen etter maintenance.
Forøverig, 744 har ikke RAT og APU kan ikke startes in flight.

Leste også at selv om motorene går og de ville hatt hydraulikk og styring, så ville de mistet alle instrumenter hvis batteriene hadde gått ut. Da er det en fordel at man har sikt og at det ikke er mørkt og/eller skyer...

Last edited:

På A-net (ikke bekreftet) står det at vann hadde trengt inn i el-sentralen der strømforsyningen styres og at det var der som feilen skjedde, slik at det satte ut omtrent alt av spill. Det finnes deksler som skal beskytte disse komponentene mot vann inntrengning, men det sto at disse var demontert og ikke montert igjen etter maintenance.
Forøverig, 744 har ikke RAT og APU kan ikke startes in flight.

Leste også at selv om motorene går og de ville hatt hydraulikk og styring, så ville de mistet alle instrumenter hvis batteriene hadde gått ut. Da er det en fordel at man har sikt og at det ikke er mørkt og/eller skyer...

Dersom dette stemmer (noe jeg tviler paa at det gjoer) er det jo helt utrolig at flyet floey dagen etter dette skjedde.

"The aircraft is back in operation and landed at Sydney today."

Dersom dette stemmer (noe jeg tviler paa at det gjoer) er det jo helt utrolig at flyet floey dagen etter dette skjedde.

"The aircraft is back in operation and landed at Sydney today."

Da har det sannsynligvis vært noe enkelt. Gjerne bare nok å trekke noen sikringer og trykke dem inn igjen og finne ut hvor feilen lå, få delen (hvis nødvendig) tilsendt og skiftet den og fly flyet hjem. Tar fort en liten dag å gjøre det.

Men hvis noe som er så "enkelt" - faktisk kan slå ut hele flyet, så høres jo det sinnsykt ut..

At liksom - "joda, hadde dette skjedd over havet midt på natten hadde alle dødd,
men for å fikse det "trekker vi bare noen sikringer" og vips - så er alt i orden.."
Jaja - får håpe det ikke er like enkelt å slå ut en A340 i såfall..

Heisann!

At liksom - "joda, hadde dette skjedd over havet midt på natten hadde alle dødd, men for å fikse det "trekker vi bare noen sikringer" og vips - så er alt i orden.."

Dette har hendt før, midt på natten over havet, mellom to skylag og ingen døde...:rolleyes:

Jaja - får håpe det ikke er like enkelt å slå ut en A340 i såfall...

På de eldre A300'ene satt høyre, venstre og APU GCU over hverandre og vi hadde et tilfelle i DEN for en del år siden da en vannlekkasje fra FWD galley tok ut alle tre GCU'ene og flyet taxet til gaten med kun battery bus. Ingen katastofe, men et design til ettertanke...:8:

Nå kjenner jeg ikke A340 elektriske systemet, men kan en enkel feil slå ut alle systemene...? Hva om du får en feil som for eksempel en elektrisk brann på generator contol panelet...?

Dag

Er det mulig i ett slik tilfelle å komme seg inn i el-sentralen for å fikse det in flight ?

Syntes det er liten vits å sette spørsmålstegn ved forklaringen, bare derfor det høres
usannsynlig ut.

Her inne av alle plasser, så burde det jo være almenkunnskap om at Murphys law gjelder!

Det siste her nede er at vanninntrengningen skjedde fordi vann rant forover mot kontrollboksen.
Dette vil bare skje når nesa peker nedover, så sjansen for at det skulle skje midtveis over Stillehavet for eksempel vil være forholdsvis liten, med mindre flyet får tildelt ett nytt og lavere FL underveis.

Men, om uhellet skulle være ute og dette hadde skjedd langt fra land, er dette noe som kunne ha blitt fikset underveis hvis mannskap har tilgang til disse kontrollboksene?

Investigators had initially believed the plane had lost all power and landed on emergency batteries after water from a blocked drain spilled on to electrical equipment.

However, they said in a preliminary report released yesterday that the electrical problem on the flight from London on January 7 was not as serious as first thought because one of the airline's four electrical systems appeared to be operating normally. The loss of the other three prompted the autothrottle and autopilot to disconnect and the first officer's flight displays to shut down.

The power loss also left the captain's primary flight display, his navigation display and some other instruments operating in a degraded mode.
Kilde:
www.theaustralian.news.com.au

Back