Q400 til KLM

Originally posted by dash-7

Snakket med noen KLM piloter her om dagen, de sa at KLM var i forhandlinger med Bomarider om å kjøpe inn 20 Q400. De skulle bytte ut F50 flåten sin. Samtidig at de skulle satse lite mer ut i europa.

Enda en spiker i Rekkof-kista?
 
Originally posted by gustavf

Originally posted by dash-7

Snakket med noen KLM piloter her om dagen, de sa at KLM var i forhandlinger med Bomarider om å kjøpe inn 20 Q400. De skulle bytte ut F50 flåten sin. Samtidig at de skulle satse lite mer ut i europa.

Enda en spiker i Rekkof-kista?

Den kista burde vært 6-fot under for lenge siden:exclamati
 
Problemet med SAS sine Q400 var vel at SAS, akkurat som på A300, ikke kjøpte standardversjonen, men på liv og død skulle ha noen "fikse" modifikasjoner som skapte endel problemer.
 
Vet du noe om hvilke "fikse modifikasjoner"! det i såfall skulle være? Det finnes flere forskjellige options på Q400, det samme gjelder andre DH8 og andre flytyper også.

Motorene på Q400 er de-rated i forhold til hva de egentlig kan yte og begrensningen i hvor mye kraft man ta ut ligger i propellen.

Men den er sprek nok til normale forhold uansett :)
 
Regner med at det var på Q400 du mente?

Det jeg har hørt er at SAS ville ha mulighet for tilkobling til 28V DC i tillegg til det standard 115V systemet, og at dette var dette dobbeltsystemet som forårsaket endel problemer. Kilden min er dette forumet, så jeg skal selvsagt ikke banne på det.! ;)
 
Originally posted by LCH

Regner med at det var på Q400 du mente?

Det jeg har hørt er at SAS ville ha mulighet for tilkobling til 28V DC i tillegg til det standard 115V systemet, og at dette var dette dobbeltsystemet som forårsaket endel problemer. Kilden min er dette forumet, så jeg skal selvsagt ikke banne på det.! ;)

28 VDC er "Hovedstrømmen" som Dehaviland bruker på alle Dash-8 seriene (100/200/300/Q400).

Det finnes riktignok et inntak for 115 VAC (under høre ving) også, men dette brukes kun hvis du har behov for å kjøre hydrauliske systemer på bakken når motorene ikke er i gang.
Motorene blir startet ved hjelp av 28 VDC enten fra GPU eller APU BUS. Når motoren er i gang produserer en AC generator på hver motor 115 VAC.
 
Edit: Turbofan rakk det først...^_^

...men, som man ser på dette bildet, så brukte SAS 115V på Q400 i starten, men nyere bilder viser for det meste bruk av 28V.
De har kanskje gått bort fra å bruke 115V?
 
Originally posted by EB

Torp-Amsterdam kan vel fort bli en Q400 rute...

Ikke umulig, men da måtte de økt hyppigheten iallefall, for de startet med å betjene ruta med F50 og F70, men flyr nå med F70 og F100 fast...

En fordel med Q400 for både KLC og WF, er at KLC kunne kjøpt tekniske tjenester lokalt, fremfor å sende opp Martinair-teknikere og utstyr med neste fly...;)

...og la oss ikke skyve under en stol at Q400 er et langt mer stuervennlig fly enn Fokkerene, så dette kan jo bli en vinn-vinn-vinn-situasjon... :lol:
 
Originally posted by KennethGS

Edit: Turbofan rakk det først...^_^

...men, som man ser på dette bildet, så brukte SAS 115V på Q400 i starten, men nyere bilder viser for det meste bruk av 28V.
De har kanskje gått bort fra å bruke 115V?

Mulig de gjorde det, men kan ikke helt se hvorfor. Men igjen det er jo SAS det er snakk om, og de er jo ikke akkurat kjent for å "Go With The Flow"!:D

BTW: Han fotografen på det bildet du linket til la ikke så mye i mellom når det kom til liveryen til SAS:D
LN-RDB (cn 4018) One of SAS's new Dash 8-401 in the company's new VERY ugly c/s !
 
Originally posted by EB

Kommer vel en og annne F50 også til Torp?

Eneste F50'ene jeg har sett de siste par årene er Denim Air og Skyways sine...
Derimot så har KLM hatt treningsturer opp hit med 737 da.... ;)
 
Originally posted by KennethGS

Forsto det vel slik at de ville slippe å ha dobbelt opp med GPU'er... Én for Q400, og én for andre fly...

Det var det som var tanken i begynnelsen, men AC GPU er ikke å foretrekke.
SAS Q400 har inntak for både AC og DC strøm i nesen, men vil helst ha DC strøm som er "hovedstrømmen" til Q400. Starter/generatorene er DC strøm og kan hjelpe batteriene til oppstart av motorer og APU . AC GPU kan ikke hjelpe til med motorstart, kun lade batteriene. Med AC GPU tilkoblet kan man starte motorene på batteriene, men det liker batteriene IKKE.

Man tilstreber alltid DC strøm, men tar imot AC hvis ikke annet er tilgjengelig. Eneste fordelen med AC strøm på bakken er at man kan få varm kaffe. Ingen AC, ingen kaffe.

Kan også legge til at motorene ikke produserer AC strøm før propellene passerer en RPM på 600-700? Husker ikke i farten det eksakte tallet.
 
Hmm, da husker jeg tydeligvis feil når det gjelder detaljene, men jeg mener ihvertfall p huske at barnesykdommene skyldtes strømsystemene, og at det visstnok var NOE (trodde som sagt det var 28VDC) ved det som var spesielt for SAS-versjonene.
 
Back
Top