Q400 sn 4183 i WF farger

Det finnes ikke noe konkret ennå, for hvilke modifikasjoner som må gjøres før man kan bruke begrepet "Q400NG", inngår som en del av forhandlingene mellom SAS og Bombardier. SAS/WF har nok sine krav, mens Bombardier har sine. Så møtes de vel et sted på midten.
 
Ifølge en WF kaptein jeg møtte på Værnes på fredag så skal ikke WF ha denne. Den er såkalt old generation og ikke aktuell for WF ble det sagt.

Denne på bilden er den som hade tidliger planlegt reg. LN-WDE?
 
Det skal ganske mye til for at en produsent som Bombardier endrer betegnelsen på en flytype. Konsekvensene for alle "gamle" operatører er store, all den tid publikum blir gjort oppmerksom på at der finnes en "ny og bedre" versjon på markedet, foreksempelvis en NG variant.

Hvorfor flyr ikke Horizon, Flybe og Tyrolean denne "new and improved next-generation q400"? Fordi de ikke har samme behovet som SAS til å distansere seg fra ett fly som de selv har fortalt publikum er farlig.

Der finnes idag ingen NG Q400, og med hensyn til alle sine kunder tviler jeg på at Bombardier ønsker det heller.
 
Last edited:
Enig, det kommer neppe noen ny Q400 i NG-versjon. Det som skjer er at det gjennomføres diverse modifikasjoner av dagens Q400-verjson, og så er de på vingene igjen. Og SAS er happy, og da gjenstår det bare å gjøre WF-pax happy. Noe jeg neppe tror er noe problem.
 
Enig, det kommer neppe noen ny Q400 i NG-versjon. Det som skjer er at det gjennomføres diverse modifikasjoner av dagens Q400-verjson, og så er de på vingene igjen. Og SAS er happy, og da gjenstår det bare å gjøre WF-pax happy. Noe jeg neppe tror er noe problem.

Det var jo noe forenklet sagt dette TCAS. Jeg tror du egner deg til en aldri så liten salgsturne til Danmark for å forklare markedet(pax'en) der nede om modifikasjonene. Jeg tror du vil finne ut hva begrepet motbør betyr da.
 
Q400 kommer aldri på vingene igjen i Sverige og Danmark. Blir dessuten spennende å se hvor fort WF klarer å få tak i nye 400er. Løsningen må bli å kjøpe seg inn tidlig i den allerede etablerte køen mot å selge unna de gamle. Ellers vil dette ta årevis.
 
Det var jo noe forenklet sagt dette TCAS. Jeg tror du egner deg til en aldri så liten salgsturne til Danmark for å forklare markedet(pax'en) der nede om modifikasjonene. Jeg tror du vil finne ut hva begrepet motbør betyr da.

Jeg er jo en enkel sjel fra landet :) Motbør blir det nok i en periode, men jeg tror at så lenge det ikke står SAS på halen til Q400'ene, så blir det ikke et større problem. SAS-misnøyen er nok større enn Q400-misnøyen i denne saken når alt kommer til alt.

...eller er det slik at svensker og dansker velger å ikke fly med andre Q400-operatører i Europa/Verden? :)

Ser for meg noen fine WF-folkelige reklamefilmer rundt innføringen av Q400. "Storebror tok fra flyene våre. ODD ble lei seg, så nå er de tilbake" ;)
 
Widerøe setter alle sine Q400 i drift fra slutten av Mars. Bare til å sjekke Amadeus så ser dere det....
 
Eneste signalene jeg har klart å plukke opp her og der internt siste ukene er at
1. Q400 fortsatt er det mest aktuelle alternativet.
2. De 400-ene vi har i WF pr. i dag skal IKKE settes i trafikk igjen, hverken modifiserte eller med eller uten NG-klistremerke.
3. Eventuelle 400-er i WFs tjeneste skal være helt nyproduserte.
 
For å bringe litt fakta rundt SN 4183 på bordet, så står følgende i LT sin postjournal fra forrige uke med saker fra Widerøe:

Sak: LN-WDE - Flytekniske forhold
Dok: Søknad om Permit to Fly LN-WDE

Sak: LN-WDE - reigstrering av luftfartøy
Dok: LN-WDE - Bill of Sale - tilleggsdokumentasjon

Sak: LN-WDE - Innleie av luftfartøy
Dok: VS: Søknad om innleie og registrering av Q 400 SN 4183

Så at den skal til Widerøe er det vel liten tvil om.
 
Og det kan se ut som LN-WFA først skulle ha blitt eksportert ut av Norge, mens det et par dager senere kommer søknad om forlengelse av innleie:

Dok.dato: 13012008
Fra: Widerøe's Flyveselskap AS
Sak: LN-WFA - flytekniske forhold
Dok: LN-WFA - Søknad om eksportluftdyktighetsbevis

Dok.dato: 15012008
Sak: LN-WFA - Forlengelse av innleie - Widerøe
Dok: Søknad om forlengelse av innleie av LN-WFA
 
For å bringe litt fakta rundt SN 4183 på bordet, så står følgende i LT sin postjournal fra forrige uke med saker fra Widerøe:
Sak: LN-WDE - Flytekniske forhold
Dok: Søknad om Permit to Fly LN-WDE
Sak: LN-WDE - reigstrering av luftfartøy
Dok: LN-WDE - Bill of Sale - tilleggsdokumentasjon
Sak: LN-WDE - Innleie av luftfartøy
Dok: VS: Søknad om innleie og registrering av Q 400 SN 4183
Så at den skal til Widerøe er det vel liten tvil om.

Och den är väl norskregistrerad nu, C-FNEC avfördes ur kanadensiska registret 10 januari
 
Og det kan se ut som LN-WFA først skulle ha blitt eksportert ut av Norge, mens det et par dager senere kommer søknad om forlengelse av innleie:

Dok.dato: 13012008
Fra: Widerøe's Flyveselskap AS
Sak: LN-WFA - flytekniske forhold
Dok: LN-WFA - Søknad om eksportluftdyktighetsbevis

Dok.dato: 15012008
Sak: LN-WFA - Forlengelse av innleie - Widerøe
Dok: Søknad om forlengelse av innleie av LN-WFA

Men det er jo bare en -300...
Det er jo ikke noe kult
 
WF trenger å beholde 300-maskinene sine slik at de kan opprettholde dagens produksjon. Ikke kult, men nødvendig :)
 
Widerøe setter alle sine Q400 i drift fra slutten av Mars. Bare til å sjekke Amadeus så ser dere det....

Den ligger også inne i Widerøes eget ruteopplegg, men ifølge selskapet er det bare fordi den ikke er tatt ut ennå. Men hvem vet ...? ;)
 
Den ligger også inne i Widerøes eget ruteopplegg, men ifølge selskapet er det bare fordi den ikke er tatt ut ennå. Men hvem vet ...?


Nå har det blitt sagt så mange ganger siste månedene, både internt og offentlig, at de flyene vi har nå ikke skal tilbake på vingene i WF. Så jeg tror vi kan slutte å spekulere:)
 
Last edited:
WF skal nå selge unna sine 4 stk Q400 som står på bakken, og de skal bort i løpet av første kvartal. Så da kan vi vel regne med at LN-WDE blir den første Q400'n som settes i trafikk igjen i WF-farger. Litt synd at det blir slik, men politikk er politikk.
 
Back
Top