Q2-2017-resultat; Underskud hos Norwegian

sk931

ScanFlyer Rusty
På et halvt år har Norwegian tabt omkring 775 millioner kroner, selv om der er færre tomme sæder.

Der er blevet færre ledige pladser i Norwegians fly, og luftfartsselskabets omsætning stiger. Alligevel har selskabet tabt 775 millioner danske kroner i det første halvår af 2017.

http://nyheder.tv2.dk/business/2017-07-13-norwegians-voksevaerk-smerter-i-regnskabsbogerne

Det er vel ikke så godt, men Norwegian behøver vel hele tiden at åbne til nye steder, for at holde forretningen åben
Hilsen Ole
 
Last edited by a moderator:
Re: Underskud hos Norwegian

e24 skriver selvfølgelig også litt om saken

Analytikere om Norwegians kvartalsrapport: Skuffende, svak og rotete

Nedslående resultater og varsel om høyere kostnader sender Norwegian til bunns på Oslo Børs. Dette er ikke uberettiget, mener ekspertene.
...
I dagens kvartalsrapport fremgår det at Bjørn Kjos og co., gitt et sett forutsetninger, ser enhetskostnader rundt 42 øre for 2017. Dette er en økning fra tidligere anslag, og et resultat av lavere trafikkproduksjon, salg og tilbakeleie, samt valuta- og drivstoffeffekter.
http://e24.no/boers-og-finans/norwe...talsrapport-skuffende-svak-og-rotete/24095738

Presentasjonen kan sees her (video):
https://publisher.qbrick.com/Embed.aspx?mcid=AB689A263A843D1A&width=640&height=360

Og Q2-tallene m.v. kan lastes ned her: https://www.norwegian.no/om-oss/sel...sentations/interim-reports-and-presentations/
 
Last edited:
Re: Q2-2017-resultat Underskud hos Norwegian

Børsverdier på nærmere 1 milliard borte på en formiddag. Virker som markedet tror Frode Foss har sett isfjellet i horisonten.
 
Re: Q2-2017-resultat Underskud hos Norwegian

Nå har ikke jeg orket å lese tallene, men det sitter vel noen her inne som raskt ser hvordan tallene hadde sett ut uten salg av bank aksjene?

Jarle skandale?
 
Re: Q2-2017-resultat Underskud hos Norwegian

Leser også at man anser kredittrisikoen som økende. Uten at man mener det er katastrofe.
 
Re: Q2-2017-resultat Underskud hos Norwegian

Så ille at analytikerene må bruke smør på flesk for å slå fast graden av tvil.
Rapporten er utvilsomt på den svake siden, det er det ikke noe tvil om.
https://www.dn.no/nyheter/2017/07/13/1413/Luftfart/analytiker-dette-er-norwegians-problem

Lurer forresten på hva DY mener er normal oljepris, når de legger høy oljepris som en av grunnene til dårlig resultat. Eller har de hedget til overpris?
http://e24.no/boers-og-finans/oslo-...ng-paa-groenn-boers-ned-14-8-prosent/24096075
 
Last edited:
Re: Q2-2017-resultat Underskud hos Norwegian

Er ingen ekspert, men kombinasjonen av at finansdirektøren går på dagen med bare halvgode forklaringer på hvorfor, for så at selskapet legger fram et skuffende resultat, synes jeg høres småskummelt ut gitt at selskapet har 20 milliarder i gjeld.
Har toppene i Kjos systemet for mye fokus på vekst og skaffe nye ruter til strømmen av nye fly og for lite fokus på den daglige driften? Kan mangel på fokus på daglig drift være en av forklaringene på at de må bruke uhorvelig med penger på innleie av fly for å få dette til å gå sammen? Ikke vet jeg, men investorene reagerte voldsomt, kanskje mer enn det rene tallen i Q2 skulle tilsi.
 
Re: Q2-2017-resultat Underskud hos Norwegian

Er ingen ekspert, men kombinasjonen av at finansdirektøren går på dagen med bare halvgode forklaringer på hvorfor, for så at selskapet legger fram et skuffende resultat, synes jeg høres småskummelt ut gitt at selskapet har 20 milliarder i gjeld.
Har toppene i Kjos systemet for mye fokus på vekst og skaffe nye ruter til strømmen av nye fly og for lite fokus på den daglige driften? Kan mangel på fokus på daglig drift være en av forklaringene på at de må bruke uhorvelig med penger på innleie av fly for å få dette til å gå sammen? Ikke vet jeg, men investorene reagerte voldsomt, kanskje mer enn det rene tallen i Q2 skulle tilsi.

...lite fokus på den daglige driften?...

Hørte Kjos kommentere at de var på klagetoppen

" Naturlig at vi er på klagetoppen, vi er jo størst hø-hø-hø..."... , ikke noe sorry eller ydmykhet der i gården
 
Re: Q2-2017-resultat Underskud hos Norwegian

...lite fokus på den daglige driften?...

Hørte Kjos kommentere at de var på klagetoppen

" Naturlig at vi er på klagetoppen, vi er jo størst hø-hø-hø..."... , ikke noe sorry eller ydmykhet der i gården
Kjos sa også i går at de håpet og ikke få pilotmangel igjen, men kunne ikke garantere. Samme ettermiddag kansellerte de flere avganger på grunn av det....
 
Re: Q2-2017-resultat Underskud hos Norwegian

Kan det være at Norwegian har gapt over mer enn de kan svelge?
Den kraftige ekspansjonen rundt omkring kan vel ikke bare være bra.
Er jo ikke kostnadsfritt og opprette baser o.l rundt omkring,
 
Re: Q2-2017-resultat Underskud hos Norwegian

Ser det hevdes Norwegian var nødt til å selge posten i Bank Norwegian og dermed øke egenkapitalen, for å ikke komme i brudd med lånevilkårene

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/07/Norwegian-var-noedt-til-aa-selge

Det er vel ikke en sånn heeelt kriseting å gjøre det, vel?

Jeg er litt spent nå jeg. Jeg sitter så klart ikke på all info, og tar sterke forbehold om at jeg jo kan lite om flyselskap.

Men det ser ut som om de kan få utfordringer med finansieringen av veldig mange fly, kombinert med omplassering av A320NEO'er da disse ikke har performance som lovet før om et drøyt års tid.

Leser av den andre artikkelen at det spekuleres i at Foss avgang skyldes at han ikke kunne stille seg bak den heftige gamblingen her.

Men... om 2,5% nedsalg (var det ikke?) i Bank Norwegian ga 2 milliarder forbedret egenkapital, burde ikke de kortsiktige problemene med å finansiere noen fly være såååå store? Sånn om man tror de vil generere cash i løpet av 12 måneders tid. Om ikke lånegiver har nok tro på DY, så er det jo god sikkerhet i flyene.

Og når A320NEO får lovet (eller bedre) performance burde leasingmarkedet på disse bli kjempebra.

Så går man inn i et veldig spennende marked i Sør Amerika, som jeg tror kan bli dødsbra for dem...

Bare mine "ramblings" etter å ha lest litt rundt.

Jeg tenkte "kjøpssignal" jeg på Norwegian.
 
Re: Q2-2017-resultat Underskud hos Norwegian

Men det ser ut som om de kan få utfordringer med finansieringen av veldig mange fly, kombinert med omplassering av A320NEO'er da disse ikke har performance som lovet før om et drøyt års tid.

Jeg er egentlig ikke så bekymret her. Ja, de har store investeringsplaner, men de har også muligheter til å finansiere mye gjennom leasing. Dog er økt leasing, wet leasing da holdt utenfor, endel av årsaken til nedgangen i resultatet, da sale&leaseback transaksjonene de gjorde forrige kvartal gå et økte kostnader, samtidig som det frigjorde midler.

Når det kommer til A320neo leveringene, så synes jeg det overdramatiseres. Norwegian har til nå ikke fått levert mange fly, og har ikke problemer plassere dem. Så de har jo ingen kostnader her. Slik jeg har skjønt det er jo HK Express ivrige på å få sine levert, selv om de må inn til en liten fiks etterhvert. Noen får det til å høres ut som ingen A320neo med PW motorer er i drift, men det er langt fra sannheten

Men... om 2,5% nedsalg (var det ikke?) i Bank Norwegian ga 2 milliarder forbedret egenkapital, burde ikke de kortsiktige problemene med å finansiere noen fly være såååå store? Sånn om man tror de vil generere cash i løpet av 12 måneders tid. Om ikke lånegiver har nok tro på DY, så er det jo god sikkerhet i flyene.

De fikk ikke 2mrd for 2,5% av aksjene. For dette fikk de 360 millioner kroner. Derimot så betyr det at verdien av de resterende aksjene ble oppjustert, og slik økte verdien av Norwegian sine aksjer.

Så et lite element av finansiell optimalisering der
 
. Jeg tenkte "kjøpssignal" jeg på Norwegian

Store bjeller ute å går der.
Jeg sluttet å kjøpe luftfarts aksjer etter noen hundre laken i tap.
Da var jeg ung og dum, nå er jeg hverken.
Kjos gamblet på lav pris og lang ruter og taper pæng på det.
Freddie Laker og andre prøvde, men det koster store penger å drive fly selskap.
Det hindrer dog ikke hvermansen fra å starte nye selskaper og selge billige billetter, for dem har en ny og fin oppskrift. Hver gang.
 
Back
Top