• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Punktlighet vs. troverdighet

krølle

ScanFlyer Crusty
For å bruke P.A.Viking's uttrykk, skal ikke lage noen pissekonkuranse av delayårsaker eller andre ting.

Det jeg tenker på er dette med troverdighet, jfr. min egen opplevelse i sommer med CO, etter at flight gikk fra EWR så ble der brukt ATC som delay,
dette er en kode som langt på vei fritar CO for videre ansvar og velter "byrden" over på oss.
Greit det, de fleste kjenner jo til EU's direktiv ved forsinkelser etc,.
Hva da når den egentlige delayen skyldes lasting, en forsinkelse som CO skal være herre over, vips de har flyttet det ut av "huset", for mitt tilfelle ble det ekstra utgift i form av 2 billetter hos DY siden connection til SK var long gone.
Ved rette kode fra agenten i EWR antar jeg at hjelpen i OSL ville vært litt annerledes.

Derfor antar jeg at pax vil være opptatt ( er iallefall det vi har fått tredd nedover ørene ) at vi skal være ærlig med hensyn til rett delaykode, men som den lille hvite jeg er så er ikke jeg heller 100% ærlig.
Samme blir det når vi trigger gummiklokka der vi kan, til 7de og sist lurer vi oss selv, men får en "fin" statistikk.
Men den reisevante klarer vi nok dessverre ikke å lure.:fly

Derfor antar jeg at pax vil være opptatt ( er iallefall det vi har fått tredd nedover ørene ) at vi skal være ærlig med hensyn til rett delaykode, men som den lille hvite jeg er så er ikke jeg heller 100% ærlig.
Samme blir det når vi trigger gummiklokka der vi kan, til 7de og sist lurer vi oss selv, men får en "fin" statistikk.

99% av alle passasjerer driter i årsaken til at flyet er forsinket og skylder på flyselskapet uansett

99% av alle passasjerer driter i årsaken til at flyet er forsinket og skylder på flyselskapet uansett

Someone har nok fullstendig rett her. Den vanlige mannen i gata gir f... om hvorfor flyet hans ikke lander når det skal. Hadde jeg ikke jobbet i handling selv hadde ikke jeg heller brydd meg eller visst om forsinkelsen skyldtes ditt eller datt.

Det du skriver om at du måtte kjøpe 2 nye billetter hos DY fordi du mistet connection er en del av risken hvis du reiser på separate billetter.

Tror ikke du skal legge for mye vekt paa dette. Som Someone sier, det eneste de reisende bryr seg om er at kjerra er paa rute. Om en forsinkelse skyldes A, B eller C er uinteressant.

Someone har nok fullstendig rett her. Den vanlige mannen i gata gir f... om hvorfor flyet hans ikke lander når det skal. Hadde jeg ikke jobbet i handling selv hadde ikke jeg heller brydd meg eller visst om forsinkelsen skyldtes ditt eller datt.

Det du skriver om at du måtte kjøpe 2 nye billetter hos DY fordi du mistet connection er en del av risken hvis du reiser på separate billetter.

Det vet jeg, men det hadde vi ikke, hang sammen sommen som erteris billettene våre hjalp f... ikke det når CO landet når SK gikk og CO i OSL's
tilbud var 36 timer på GEN og god tur neste dag:(

Men, men livet surrer videre og jeg er på vei mot GULL:lol:

Krølle: Co tilbaud deg vel plass på første moglege SK-fly dersom du hadde samanhengande bilettar?

Code:
Krølle: Co tilbaud deg vel plass på første moglege SK-fly dersom du hadde samanhengande bilettar?
ER helt enig her....Kunne tyde på at du ikke har haft sammenhængende billetter..
CO ind til GEN og DY eller SK fra GEN....Hvis CO er forsinket til GEN kan de ikke gøres ansvarlig :headbang:headbang
Hilsen
Ole

evt at det ikkje var ledig på noko anna sk-fly.... DY vil jo ikkje interline med Sk, og dermed kan ikkje dei brukast....

Det vet jeg, men det hadde vi ikke, hang sammen sommen som erteris billettene våre hjalp f... ikke det når CO landet når SK gikk og CO i OSL's
tilbud var 36 timer på GEN og god tur neste dag:(

Men, men livet surrer videre og jeg er på vei mot GULL:lol:

Hvis første ledige afgang er 36 timer senere, så er der vel ikke mere CO kan gøre udover at tilbyde dette samt hotel på OSL. CO kan jo ligesom ikke bede bookede pax på SAS-fly om at stå af.

Hvis første ledige afgang er 36 timer senere, så er der vel ikke mere CO kan gøre udover at tilbyde dette samt hotel på OSL. CO kan jo ligesom ikke bede bookede pax på SAS-fly om at stå af.

Men hvilken norske by er det SAS ikke har daglige avganger til? 36 timer hørtes unektelig litt mystisk ut

Men hvilken norske by er det SAS ikke har daglige avganger til? 36 timer hørtes unektelig litt mystisk ut

Hvis de har fulde fly, så hjælper det jo ikke meget. CO har vel ikke noget at vinde ved at sende en pax med en senere afgang end nødvendigt. De har vel interline-aftale og overtager "hinandens" billetter såvidt jeg ved.

Kommer man inn f.eks. på en lørdag i fellesferien, er det ofte ikke plass å oppdrive samme dag ..

Code:
ER helt enig her....Kunne tyde på at du ikke har haft sammenhængende billetter..
CO ind til GEN og DY eller SK fra GEN....Hvis CO er forsinket til GEN kan de ikke gøres ansvarlig :headbang:headbang
Hilsen Ole

Leste dere mitt innlegg????
Står der at vi hadde gjennomgående billetter:old
Og nei, forventer ikke at de skal lage seter til oss, men når vi har gjennomgående billetter innenfor minimum connection tid :50 mins så er det et lovlig segment. Vi landet forsinket 1015 og sk4017 går 1015, neste SK gikk 2000, den var full, neste SK gikk søndag 1625.
Kanskje de kunne forsøkt å booke oss via BGO med SK kl1115 eller via CPH, connection begge veier og plass i tillegg, men litt seint for meg å finne det ut på søndag ettermiddag.

Så, jo, CO gjorde noe, de booket de 7 som ikke kjøpte egne billetter til 1625 og ga de hotel, luncher,middag.
For meg og fruen lurer jeg på hvor stor diff hadde blitt kontra DY's billett for:
1 hoteldøgn/4 luncher (lør/søn)/2 middager

Krølle: Det er prinsippet det er snakk om her; Norwegian har valt å ikkje ha interline-avtale med andre selskap. Difor vert ikkje dei benytta når det er slike forseinkingar.

Krølle: Det er prinsippet det er snakk om her; Norwegian har valt å ikkje ha interline-avtale med andre selskap. Difor vert ikkje dei benytta når det er slike forseinkingar.

Sklir fra det som var tanken bak tråden, det å bruke riktig kode ved delay og viktigheten av det for alles del.

Men svar til WF145, vet det at DY ikke interline med CO, jeg kjøpte på eget initiativ hos DY og bad bare om å få de refundert istedet for å bruke CO's tilbud om overnatting, en regning fra DY som jeg ikke tror er spesiellt forskjellig fra det overnattingen hadde kostet.

Men case closed, tråden kan lukkes for jeg har ikke fått den til å bli det som jeg tenkte:cry:

Poenget til Krølle er vel om det hender at selskaper juger på seg andre forsinkelsesårsaker enn de reelle, for å slippe unna ansvar for paxen...?

Slikt er ganske gjennomsiktig og ville involvert et stort antall mennesker. Amerikanske selskaper må også rapportere sin punktlighet detaljert til DOT (Department of Transportation), så jeg vil nok tro at systematisk juksing ville bli oppdaget og slått ned på.

At det hender at det settes feil koder: Ja, helt sikkert. At det er satt i system: Nei.

Back