Prøv og feil med nytt kamera...

Tommy777

ScanFlyer Mile High Club
Prøv og feil med nytt kamera...

Så det første jeg lærte av D80en er at jeg faktisk må gjøre en større innsats enn med 350Den. Det er en rekke flere programmer. Merk at alle bildene av flyene er tatt igjennom vindu. Følte også at de første action shots klarte ikke kameraet å følge med i svingene.

Om dere ser på Airtran, er det bildet tatt i helt automatisk modus, kameraet klarte ikke å fokusere. Etter å ha justert til panorama program klarte kameraet, ble det bedre med Southwest. Trenger selvsagt en kraftigere zoom. 55-200en kommer i posten i morgen.

Hadde elendig tid (var jo på jobb :p ) men det ble bedre veldig raskt. Skal til California i morgen, skal se om det blir tid til noen bilder i morgen ettermiddag, blir over natten.

Attachments

• DSC_0002.JPG
    DSC_0002.JPG
    158.9 KB · Views: 8
  • DSC_0026.JPG
    DSC_0026.JPG
    124.3 KB · Views: 0
  • DSC_0025.JPG
    DSC_0025.JPG
    171.4 KB · Views: 0
  • DSC_0024.JPG
    DSC_0024.JPG
    178.6 KB · Views: 0
  • DSC_0019.JPG
    DSC_0019.JPG
    153.7 KB · Views: 1
  • DSC_0017.JPG
    DSC_0017.JPG
    158.3 KB · Views: 1
  • DSC_0015.JPG
    DSC_0015.JPG
    154.4 KB · Views: 8
  • DSC_0013.JPG
    DSC_0013.JPG
    153 KB · Views: 8
  • DSC_0005.JPG
    DSC_0005.JPG
    149 KB · Views: 8
  • DSC_0004.JPG
    DSC_0004.JPG
    161.6 KB · Views: 8
Re: Prøv og feil med nytt kamera...

ET til

Attachments

• DSC_0027.JPG
    DSC_0027.JPG
    108.9 KB · Views: 0

Dette var jo bra!! Vi tar gjerne imot flere!!!

BF;)

Originally posted by Bizflyer

Dette var jo bra!! Vi tar gjerne imot flere!!!

BF;)

Du skulle sett de jeg ikke lastet opp :p Mye rævva. Har god tid i SEA i morgen, skal forsøke mer der

Jeg synes det var en meget bra begynnelse. Du må bare laste opp mer fra "over there" etter hvert.

Originally posted by LCH78

noen planer for 350D'n nå da? :)

Fruen har arvet 350en. Viss fare for at den blir støvet ned, selv om hun hardnakket påstår at hun skal bruke det.

Hun liker vel best kamera i Ixus størrelse. Hun har en 800is, meget bra kamera for de som vil ha plass til det i håndveska :)

Fra La Guardia, New York i dag. Grått mørkt og trist, men et par bra motiv :)

Attachments

• canadajazz.JPG
    canadajazz.JPG
    156.2 KB · Views: 0
  • dashus.JPG
    dashus.JPG
    162.4 KB · Views: 0
  • trump.JPG
    trump.JPG
    166.6 KB · Views: 0
  • ua757.JPG
    ua757.JPG
    148.9 KB · Views: 0

Tommy, et lite hint. D80'en og D200'en tar ganske bløte bilder per default, du vil oppleve at bildene dine er langt mer crisp om du tar en tur i menyene og justerer opp skarpheten av bildene, eller gjør det i et program når du skalerer de om. Og for å nøre oppunder en fin litne hellig krig, du tar vel bilder i raw-format og ikke JPG? ;)

-A

Originally posted by ph-ndr

Tommy, et lite hint. D80'en og D200'en tar ganske bløte bilder per default, du vil oppleve at bildene dine er langt mer crisp om du tar en tur i menyene og justerer opp skarpheten av bildene, eller gjør det i et program når du skalerer de om. Og for å nøre oppunder en fin litne hellig krig, du tar vel bilder i raw-format og ikke JPG? ;)

-A

Takk for tipset. Jeg tar bildene i JPG. Svinger ikke det? Om du eller andre kan forklare hvordan jeg justerer skarpheten på bildene, tar jeg gjerne imot tips på det. Har vel egentlig funnet ut at når det er dårlig vær/mørkt blir det dårlig på lang avstand gjennom vindu (som her)

Bildene fra LGA er tatt med maks zoom det nye objektivet jeg akkurat har fått, Nikkor 55-200mm 1:4-5,6ED

Originally posted by Tommy777

Om du eller andre kan forklare hvordan jeg justerer skarpheten på bildene, tar jeg gjerne imot tips på det.

I kameraets meny (jeg tror menyen i D80 er lik den i D200):

SHOOTING MENU -> Optimize Image -> Custom -> Image Sharpening

Originally posted by BU049

Om du eller andre kan forklare hvordan jeg justerer skarpheten på bildene, tar jeg gjerne imot tips på det.

I kameraets meny (jeg tror menyen i D80 er lik den i D200):

SHOOTING MENU -> Optimize Image -> Custom -> Image Sharpening

Ok, denne funksjonen fungerer kun i M, A, S og P. Så det er smartest å bruke A?

Jeg har selvsagt brukt de andre programmene. Har nå stilt inn på High.

Er det noe jeg trenger å vite når jeg bruker f.eks. A programmet?

En annen funksjon du skla se etter i menyene dine, under "Exposure" tror jeg, som heter AutoISO. Still den inn på et sted mellom 400 og 800 etter smak, og juster minimum eksponeringstid til 1/zoom-lengde du bruker. I praksis gjør den at når du er superoptimist og tror du kan skyte med 100 ISO og ha nok blendertid så vil kamera automagisk pumpe opp ISO-verden for dette ene bildet inntil du enten løper tom for max ISO eller tilfredstiller hastigheten du har satt som et gulv for funksjonen.

Ellers, jeg skyter mye i A-programmet slik at jeg har direkte kontroll over blenderen og kombinerer det med AutoISO så jeg har en halv finger på eksponeringstiden.

Og, for guds skyld skyt i raw, og så skaff deg en kopi av Nikon Capture NX (eller om du er PhotoShop-fantast, bruk det). Først da har du noe som gir deg maks verdi for hva du har lagt av penger i kamera.

-A

En annen funksjon du skla se etter i menyene dine, under "Exposure" tror jeg, som heter AutoISO. Still den inn på et sted mellom 400 og 800 etter smak, og juster minimum eksponeringstid til 1/zoom-lengde du bruker. I praksis gjør den at når du er superoptimist og tror du kan skyte med 100 ISO og ha nok blendertid så vil kamera automagisk pumpe opp ISO-verden for dette ene bildet inntil du enten løper tom for max ISO eller tilfredstiller hastigheten du har satt som et gulv for funksjonen.

Ellers, jeg skyter mye i A-programmet slik at jeg har direkte kontroll over blenderen og kombinerer det med AutoISO så jeg har en halv finger på eksponeringstiden.

Og, for guds skyld skyt i raw, og så skaff deg en kopi av Nikon Capture NX (eller om du er PhotoShop-fantast, bruk det). Først da har du noe som gir deg maks verdi for hva du har lagt av penger i kamera.

-A

OK, takker igjen for gode råd. Har Capture 4, det er vel brukanes?

Capture 4 er helt greitt og ja. :)

-A

:drunk: :question:

"Will Capture 4.4 be updated for D80"

Jeg tar bildene i JPG.

Som ph-ndr skriver er det en fordel å bruke raw, men det er ikke alltid man har nok plass på minnekortet. Da er det greit å bruke jpg. Husk å forandre standard jpg innstilling til "Optimal Quality". ;)

SHOOTING MENU -> JPEG Compression

Det med raw og størrelse... det er bare å kjøpe større kort. ;)

Og, støtter ikke Capture så få deg en oppgadering til NX, NX er så mye bedre, for min bruk i det minste.

-A

Det med raw og størrelse... det er bare å kjøpe større kort. ;)

Og, støtter ikke Capture så få deg en oppgadering til NX, NX er så mye bedre, for min bruk i det minste.

-A

Minnekort har jeg nok av. Skal rundt Key West å ta litt bilder i dag i raw og leke litt med Capture 4. Jeg har konvertert mange bilder i Capture, en kompis som sender meg mange bilder har en D70.

Morsomt å se Trump sin 727...stilig!!!

Capture 4 funker ikke med D80... Jeg må nok skaffe meg den nye versjonen, ja.

Satt kameraet i NEF og JPG FINE. Et par vittige bilder. Traff Gerhard Helskog på Hemingway touren :p

Og endelig forlot cruise skipene dritbra utsikt.

Fruen tok også bilder av en F 18 under landing fra bilen i går..

Nedi gata lå også PanAm building :D Vittig

Back