TOS
ScanFlyer Mile High Club
Jeg kom over noen veldig interessante oppstillinger av kostnader per ansatt og en rekke produktivitetsmål for en rekke europeiske flyselskaper.
Som en teaser kan man blant annet avsløre at de to skandinavisk-baserte flyselskapene har de høyeste kostnadene knyttet til per ansatt. SAS group har en "emplyee cost per employee" på EUR 104.342 (høyeste tall av alle som er med i sammenlikningen), mens Norwegian har EUR 98.100 (som er nest høyeste av de som er med, og dette er nesten dobbelt så høyt som FR og høyere enn alle legacy carriers bortsett fra SK som er inkludert). Basert på en del av diskusjonene her inne så overrasker dette tallet meg.
DY tar imidlertid en del igjen i forhold til legacy carriers gjennom å produsere betydelig høyere antall tonnkilometer per ansatt, slik at "employee cost" per tonnkilometer er litt lavere enn f.eks. LH. I tillegg har DY en høy inntekt per ansatt.
For overall ranking så ligger DY på 7. plass, og SAS på 19. (og siste) plass. Wizzair på topp, FR på 2. plass, Vueling på 3. og easyJet på 4. plass.
Alle tallene er for regnskapsåret 2012 (bortsett fra TAP som er fra 2011).
For de som er interessert så finner dere mere her:
http://centreforaviation.com/analysis/european-airline-labour-productivity-capa-rankings-104204
Som en teaser kan man blant annet avsløre at de to skandinavisk-baserte flyselskapene har de høyeste kostnadene knyttet til per ansatt. SAS group har en "emplyee cost per employee" på EUR 104.342 (høyeste tall av alle som er med i sammenlikningen), mens Norwegian har EUR 98.100 (som er nest høyeste av de som er med, og dette er nesten dobbelt så høyt som FR og høyere enn alle legacy carriers bortsett fra SK som er inkludert). Basert på en del av diskusjonene her inne så overrasker dette tallet meg.
DY tar imidlertid en del igjen i forhold til legacy carriers gjennom å produsere betydelig høyere antall tonnkilometer per ansatt, slik at "employee cost" per tonnkilometer er litt lavere enn f.eks. LH. I tillegg har DY en høy inntekt per ansatt.
For overall ranking så ligger DY på 7. plass, og SAS på 19. (og siste) plass. Wizzair på topp, FR på 2. plass, Vueling på 3. og easyJet på 4. plass.
Alle tallene er for regnskapsåret 2012 (bortsett fra TAP som er fra 2011).
For de som er interessert så finner dere mere her:
http://centreforaviation.com/analysis/european-airline-labour-productivity-capa-rankings-104204
Last edited: