• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Avinor Problemer med den nye taxiordningen på SVG/TRD/BGO

Vil ikke ha taxi på kiss & fly.
De har og begynt og streike

Merk: Det er ikke taxiene som ikke vil benytte seg av den nye bestillings ordningen som streike, men dem som er med på Avinors ordning.
De streiker vist fordi ordningen gir dem som godtar lavest pris bestillingen først, ikke etter tur og orden og etter passasjerens ønsker.

De taxier som benytter seg av Kiss& fly er ikke en del av denne streiken.

Det har vært masse avis-skriverier og syting fra taxisjåfører på Værnes (TRD) også, der de nå benytter samme ordningen som på SVG.

Kim

Jeg tenker det må kunne gå ann å legge om automatene til prisforslag ala hva man finner i utlandet.
Automaten kan da gi deg et forslag (f.eks på 3 taxiselskaper) med pris og kjøretid på en lapp eller sendt til deg elektronisk (sms).
Du går da til taxikøen og velger deg den taxien du vil og forhandle om turen før man setter seg inn, men nå har du nedskrevet hva du kan forvente deg av pris, km avstand og kjøretid.

Dette er en ordning (også med betjent info skranker) som finnes på flere flyplssser i utlandet.

Avinors ordninger virker som om de vil ha 100% kontroll over taxiene og prisnivået, noe som vel er ulovlig for 3. parter.

Det er vel i utgangspunktet fritt taxi-valg her i landet uavhengig av kø? Betyr dette at Avinor overstyrer det og evt kundens ønsker om spesifikt selskap?

Det er vel i utgangspunktet fritt taxi-valg her i landet uavhengig av kø? Betyr dette at Avinor overstyrer det og evt kundens ønsker om spesifikt selskap?
Basert på det som kommer frem i Aftenbladet JA.
Avinor dikterer hvilke taxiselskap turen gis til men også hvilke sjåfør basert på hvilke sjåfør som gir/ godtar lavest pris.
Det betyr at det også blir en konkurranse internt i taxiselskapene, noe som vel er ganske unorsk (det er normalt med 1 pris innen samme selskap med unntak av kampanjetilbud) og IMO må være ulovlig for en ekstern bedrift (som ikke er kunde) å bestemme.
Og taxiselskapene må også gi fra seg sensitiv informasjon (om priser, bedriftsøkonomi og kunder) til Avinor med dette nye systemet.

Sakset fra Stavanger Aftenblad,
Stemmer det er det jo helt utrolig

Det betyr, ifølge sjåførene, at de må
konkurrere om pris med hverandre, selv
sjåfører fra samme selskap, og at de stadig
blir presset nedover.De som priser seg over
sine kolleger, får ingen turer.

At first-in, first-out gir mulighet for price-gouging er vel relativt godt kjent.

At løsninger for reell priskonkurranse for taxi-transporttjenester, uten mulighet for juks, burde heller bli jublet opp, heller enn å bli sablet ned av menigheten?

Og enda mer utrolig er jo det (hvis dette stemmer) at prisen og "handelen" dikteres av et tredjeparts firma (Avinor) som ikke er en del av handelen.
Ikke av leverandør (taxiselskapene) og kunden (passasjeren).

Det kan ikke være lovlig vil jeg tro.

Et spørsmål om dette er noe nytt (først innført på SVG) eller om dette har vært tilstede på andre flyplasser uten at det har blitt samme reaksjon fra taxiene.
Jeg vet det har vært noe bråk både ved BGO og TRD.

At first-in, first-out gir mulighet for price-gouging er vel relativt godt kjent.

At løsninger for reell priskonkurranse for taxi-transporttjenester, uten mulighet for juks, burde heller bli jublet opp, heller enn å bli sablet ned av menigheten?
Jeg er absolutt for å få ned taxiprisene, men måten dette gjøres på høres feil ved at Avinor får diktere prisene og hvem som er kunden-leverandør.
Her tror jeg en mer riktig medisin blir å hjelpe kunden med hva man bør forvente seg av pris basert på strekning og tidspunkt.
Gjerne ved at personell/ automat skriver ut et "forhandlingskort"/ prisforslagskort til taxikunden.
Selve prisen og kjøpet (hvilke taxi man velger) bør være opp til kunden og ikke et tredjepart som Avinor.

Prisliste
Product

2025

Passeringsavgift

Kr 23.00

Uautorisert parkering depotområde

Kr 1384.00

Fast Travel - Uautorisert innkjøring terminal

Kr 1019.50

Pausefunksjon

Kr 37.50

Endre forvalg kø

Kr 37.50

Endre kø

Kr 37.50

Dataturfunksjon

Kr 37.50

Endre prisgruppe

Kr 37.50

Hotell-bestilling

Kr 23.00

Premiumbil registrering

Kr 5000.00

Premium månedsavgift

Kr 500.00

Turformidling

Kr 23.00

Fakturagebyr med lav mva-sats

Kr 56.00

Fakturagebyr

Kr 56.00

Dataendring, herunder endring av løyve, regnr, brikkenr og sentral

Kr 1019.50

Gjenåpning deaktivert passeringsbrikke

Kr 1019.50

Passeringsbrikke

Kr 1269.00

Førstegangsregistrering løyvehaver

Kr 1019.50

Takst mal programmering, første time

Kr 1730.50

Takst mal, programmering, utover første time

Kr 1153.30

Er ikke dette konkurranse i motsetning til monopol? Vi ser det i alle bransjer... Det er egentlig en uting

Jeg respekterer at taxisjåfører må tjene penger. Men dette har vel vært en av de værste bandittnæringene vi har her på bruket (min personlige mening, og jeg kan legge på masse disclaimere om det er behov). Om dette ligner på ordningen på OSL så har det i det minste ryddet opp voldsomt og jeg slipper å advare utlendinger lenger om at "dere må ALDRI ta taxi i Norge". Det er sånne beskjeder man gir til folk som reiser til Lima eller Rio liksom.

Men fair skal det så klart være. Alle må få samme muligheter. Jeg hender er litt bablete og flere sjåfører jeg har brukt fra OSL sier det er mye taktikeri. Særlig i forhold til biltyper og sånt for å "skinne" først på tavla.

Last edited:
Er ikke dette konkurranse i motsetning til monopol? Vi ser det i alle bransjer... Det er egentlig en uting
Priser seg over som der står i linken betyr antagelig taxameterpris.
Når det er sagt så har det "alltid" vært mulig å forhandle pris, spesielt på lengre turer. Men, som ordtaket sier;
Når krybben er tom bites hestene.
Spesielt etter liberaliseringen ble det verre, fler taxier, mindre inntjening, men utgifter som økte. Har selv hatt gleden av å kjøre taxi, og gleden av å sitte med en snittlønn på 3,00 kr inkludert feriepenger pr. time i rolige tider.😬

Back