Problemer hos Ryanair?

Someone

Moderator
Medlem
http://www.standby.dk/4435.0.html?&tx_standbynews_pi1[showUid]=24124&cHash=cac412fd0a

Ryanair sier de har problemer med yielden da de begynner å erfare at folk ikke er interesert å å betale mer en ett par hundrelapper for å fly med dem.

Aksjen er ned 4,5% og MOL mener at flybransjen er på vei ned.
 
Er nok noe riktig i dette, selv omMOL sikkert har en hensikt med å si det.

I så fall har jeg hjulpet dem en smule ved nettopp å ha bestilt "rådyre" billetter fra Liverpool til Torp i august. 800 kroner skulle "bandittene ;) ha for en vei. Men de var allikevel 500 kr billigere enn SAS fra MAN. Men jeg tror nok jeg ellers skal begrense meg til å bestille veeeldig billige billetter hos dem.
 
kanskje SAS kan dele ut gratis billetter for hver million Ryanair taper i siste halvår...:lol:
 
Originally posted by Someone

Ryanair sier de har problemer med yielden da de begynner å erfare at folk ikke er interesert å å betale mer en ett par hundrelapper for å fly med dem.

Aksjen er ned 4,5% og MOL mener at flybransjen er på vei ned.

Mulig han prøver å prate seg vekk fra realitetene. Ryanair er faktisk ikke det eneste LCC som opererer, og de fleste andre har valgt langt mer sentrale flyplasser enn hr. Leary.

Så dette kommer nok vel så mye av konkurransen i en beinhard business, dvs. Ryanair begynner kanskje å merke effektene av sin egen markedsstrategi.

Flybransjen som sådan har fulgt megatrender helt siden innfasingen av jetfly, oljekriser, etc, men med ett unntak, nemlig effektene av 911.
 
Når det er nesten like billig med de andre LCC når skatter og avgifter er inkludert. Og du i tillegg får fly til byen eller landet du faktisk skal til så er ikke valget vanskelig for min del hvertfall...
 
Jeg passer inn i Ryanairs "problem" her. Jeg flyr med dem hvis billettene er råbillige og jeg har tid til å bruke litt mer tid på reisen. Jeg kan også bruke Ryanair hvis flyplassene de flyr til ligger gunstig til i forhold til der jeg skal. Er Ryanair kun litt billigere kan jeg gjerne betale noe mer for å fly med en konkurrent om jeg sparer tid og flyplassen ligger bedre til.
 
Jeg hører til dem som kun strekker seg til å ta bilde av kjerrene deres...
 
Originally posted by jb1
Jeg kan også bruke Ryanair hvis flyplassene de flyr til ligger gunstig til i forhold til der jeg skal.

Exakt jb1! Det är ju precis det det handlar om ! Jag är så trött på detta tjafsande om att man måste flyga till "huvudflygplatserna". Som passagerare väljer man naturligtvis den flygplats som ligger bäst till i förhållande till den slutliga adressen för resan. Och jag är definitivt av den uppfattningen att passagerarna själva kan avgöra det med hänsyn taget till ett antal faktorer som pris/tid/marktransport m.m.
 
Originally posted by Someone


Ryanair sier de har problemer med yielden da de begynner å erfare at folk ikke er interesert å å betale mer en ett par hundrelapper for å fly med dem.


Snakk om aa moete seg selv i doera .... MOL, Financial Times 2004:

''# On the ultimate goal: "Free tickets. In a decade or so, airlines will pay travellers to distribute people around Europe. The airline industry is Tesco, is Ikea, is network TV in the way viewers watch for free and advertisers pay for access to them, is the internet in the same way that websites earn money for delivering click-through traffic to other sites." ''
 
Takk BU 662 for ditt innlegg. Helt topp.

Majoriteten av folk bor ikke akkurat nær hovedflyplassene, ELLER skal til en plass kloss inntil, selv om jeg bor 11 min fra OSL. Men ved rett pris er det ikke langt fra Lillestrøm til Rygge dersom ??.......:exclamati
 
Originally posted by BU662


Ryanair er ingen darlig selskap. De leverer det de lover og det er - tilgitt - ikke mange de lover. Mens de tar billige priser og flyr til en stor antall destinasjoner hvor ingen annen har flöyet för eller flyr.

Helt enig , i et eierperspektiv så levere Ryanair $$ til aksjonærene.

så kan vi diskutere hvordan produktet produsere, eller nei det vil vi ikke snakke om .
 
Problemet med å kjøre prisene så langt ned som Ryanair har gjort, er at folk ikke gidder å bestille når de først koster litt mer.
 
Da jeg skulle sjekke prisene til London en helg i slutten av august, var faktisk Ryanair det dyreste alternativet. Litt dyrere enn SK og DY, og nesten dobbelt så dyrt som BA.
Hvem velger Ryanair på grunn av noe annet enn prisen? Man må jo være ganske bevisstløs om man velger Ryanair, når BA er billigere, har service og gratis mat og flyr til LHR.
 
Originally posted by Stian

Da jeg skulle sjekke prisene til London en helg i slutten av august, var faktisk Ryanair det dyreste alternativet. Litt dyrere enn SK og DY, og nesten dobbelt så dyrt som BA.
Hvem velger Ryanair på grunn av noe annet enn prisen? Man må jo være ganske bevisstløs om man velger Ryanair, når BA er billigere, har service og gratis mat og flyr til LHR.

Du ser alt ifra ditt eget ståsted. Det er veldig fint for oss som bor fra Drammen og sydover å reise fra Torp. Bare det i seg selv er en grunn til å reise med Ryanair for mange.
Det finnes helt sikkert avganger hvor Ryanair er dyrere enn andre. Skulle bare mangle. Men man må ha et litt større perspektiv enn en enkelt avgang, eller en enkelt helg.
GJENNOMSNITTLIG er Ryanair lavere priset enn SAS, BA og DY.
 
Originally posted by LN-MOW
Snakk om aa moete seg selv i doera .... MOL, Financial Times 2004:

''# On the ultimate goal: "Free tickets. In a decade or so, airlines will pay travellers to distribute people around Europe. The airline industry is Tesco, is Ikea, is network TV in the way viewers watch for free and advertisers pay for access to them, is the internet in the same way that websites earn money for delivering click-through traffic to other sites." ''

Nemlig, det er hele poenget. MOL har i mange år snakket om "the ultimate goal", vederlagsfrie flyturer. Når han nå klager over at yield synker, i en grad som tydeligvis overrasker selv Ryanair, så går nok utviklingen ikke helt som O´Leary hadde tenkt seg.
Det er en tendens som aksjonærene selvfølgelig vil følge nøye med på fremover.

Og forøvrig, det er ingen som har kommentert at det verken er dumt å reise med Ryanair, eller at alle bor ved hovedflyplasser. Topic her er etter mitt syn at Ryanair merker konkurransen fra andre LCC, hvilket ikke burde overraske noen.
 
Og forøvrig, det er ingen som har kommentert at det verken er dumt å reise med Ryanair, eller at alle bor ved hovedflyplasser. Topic her er etter mitt syn at Ryanair merker konkurransen fra andre LCC, hvilket ikke burde overraske noen.

Vel, Stian skrev nå: "Hvem velger Ryanair på grunn av noe annet enn prisen? Man må jo være ganske bevisstløs om man velger Ryanair, når BA er billigere, har service og gratis mat og flyr til LHR."


Og svaret på det er at ikke alle bor nær hovedflyplassene, og at man ikke nødvendig vis behøver å være bevisstløs (les dum) for å velge Ryanair. Alle har sine grunner til sine valg. Og det å påstå at folk er bevisstløse fordi de velger å fly Ryanair, det er å gå langt over streken.


IMM
 
Originally posted by JetBlue

Og forøvrig, det er ingen som har kommentert at det verken er dumt å reise med Ryanair, eller at alle bor ved hovedflyplasser. Topic her er etter mitt syn at Ryanair merker konkurransen fra andre LCC, hvilket ikke burde overraske noen.

Det är inte bara konkurrensen från andra LCC som orsakar att Ryanair går något sämre än tidigare.
Den viktigaste orsaken tror jag är den otroligt höga expansionstakten som Ryanair driver nu. För två år sedan så gick Easyjet om Ryanair under två enskilda månader. Då hade U2 och FR ungefär 23 miljoner passagerare per år (R12). Nu har FR över 40 miljoner passagerare. Det är svårt att hitta fler destinationer som blir lönsamma. Det syns bland annat på att nyare rutter från FR är längre, ofta till södra Spanien, Portugal, Italien mm. Det ger färre flygningar per dag och avviker från grundkonceptet med många korta flygningar varje dag. Dessutom så har man klokt nog släppt på kravet att alla rutter ska gå minst varje dag. Nyare rutter går ofta 3 eller 4 ggr i veckan.
En annan del är den kraftiga höjning av skatter som gjordes vid årsskiftet i UK gör att Ryanairs 1-kr biljetter (de där som i själva verket kostar 100-200 SEK) gick upp till 300 SEK (exemplet är en enkel STN-NYO). Det slår ganska hårt på den del av kunderna som är extremt priskänsliga. 10 GBP i skatt slår procentuellt sett mycket hårdare på en biljett för 15 GBP än en för 100.
Jag tror att MOL och FR nu försöker genomföra en klassisk marknadsledarstrategi. Genom att ha lägst produktionskostnad kan man sänka priserna. Det ger ju lägre intäkter för FR, men det kommer att skada konkurrenterna ännu mer som har högre produktionskostnader. Man vill väl skynda på konsolidering och utslagning av de många bolagen inom LCC.
Återigen är det nog bolag som Sterling och de tyska LCC som ligger i farozonen här. Easyjet verkar klara sig bättre ekonomiskt än dessa men lär också drabbas om priskriget blir så stort som MOL säger...
 
Mulig noen heller reiser fra Drammen til Torp for å fly Ryanair til dobbel pris av BA fra OSL. Jeg tror nok personlig jeg ville valgt å reise fra OSL. SÅ langt er det uansett ikke.
 
Back
Top