Fra markedsleder til en uvirkelig situasjon (del 1).
Hvordan er det egentlig mulig at Boeing havnet i denne situasjonen? Hvem hadde trodd dette den gang de overtok McDonnel Douglas og med det fjernet en av to konkurrenter…
Mange grunner til dette, en er at her i Seattle er det å tjene masse penger på mange måter en ettertanke (Oooh shit we made money - shit a hell of a lot of money - how did that happen
På tide å bytte ut Subaruen og Patagonia Fleece med noe mere stylish.
Boeings ledelse var «easy targets» for StonedCipher og ledelsen fra McDD. DE hadde style, godt siktet inn mot å tjene penger, masse penger, ennå mere penger. Mens Boeing på den tiden ønsket å bygge gode fly…..
Overtagelsen av McDonnel kan jo argumenteres for var endel av starten på problemene. Virker som endel av kulturen der bidro til å stå feil vei når de skulle pisse ut av teltet.....
Ja i Fase 1 var nettopp dette hva som skjedde, fokus ble endret fra å bygge fly til å tjene masse penger !
Man flytte hovedkontoret vekk fra den brysomme Business delen, ingeniører, fag foreninger og lukten av fly !!
Og kanskje det værste vekk fra kundene ! På denne tiden hadde alle store Boeing kunder egne kontorer på Renton og Everett, de var en del av utviklingen (jeg bivånet dette med 777-300ER hvor launch customer Air France bidro sammen med andre til løsninger som nesehjulets heve mekanisme som sørger for at Standard «High Loaders» kan benyttes (uten dette ville bakerste Bagasje luke være for høy og flyselskapene vill måtte investere i spesial High Loaders.
Og starten på dét igjen var da MD slo seg sammen med / overtok Douglas.
MD hadde null erfaring med sivile fly og flyselskapers måte å drive butikk, de var vant til å være sigarbuddies med Pentagon. I tillegg var "Mr. Mac" en aldersigen gniten gubbe som hadde det siste ordet i det meste. Og det ordet var som regel "Nei"
Dette resulterte i at DC-10 faktisk var den siste helt nye sivile maskinen de laget om man ser bort fra ørten forlengelser og modifiseringer av stakkars gamle DC-9 frem til MD-90 og utviklingen av DC-10 til den noe tafatte MD11.
Sistnevnte hadde fortjent en langt bedre skjebne enn den fikk, men Mr. Mac sa nei til å designe nye vinger. Mac er som kjent skotsk, og nye vinger koster penger. Mye penger. Det resulterte i for kort rekkevidde og en del fancy flip-overs på landing.
Så når denne gjengen overtok litt for mange ledelsesposisjoner i Boeing gikk det som det måtte gå. Boeing har kun kommet med én helt ny konstruksjon, 787, de siste 30 årene, og denne presterte å bli satt på bakken ganske lenge før de fikk skikk på den. Tilsvarende med den "nye" 737 Max.
I denne fasen var Boeing absolutt på rett stødig kurs, med 777-300ER, 737-800 begge meget solide fly som virkelig har levert og leverer for Flyselskapene.
På denne tiden var Airbus «stuck med 4 Engines» A380 og A340 - mens Boeing faktisk var 100% rett kurs !!
Men så kom StonedCipher fra McDD og endret kurs, først med en endring av hvem er vår kunde ! Harry (ja StonedCipher het Harry) hadde et klart bilde om at US Carriers er de vi tjener penger på, all other Airlines will only be the Icing on Cake. En strategi som gav Boeing the real Winners som 767-400, 757-300 og 737-900 (ikke 737-900ER!!)
Too be continued…..