Problemer hos Boeing

Sakset fra FlightGlobal i dag ;

Boeing’s current 737 production rate is in ‘low- to mid-30s’ per month: CFO

Wed, 20 Mar 2024 11:33:00 GMT

Boeing’s current production rate of the 737 currently sits in the “low-to-mid 30s”, and the airframer will restrict output to “below 38” jets per month as it works through quality issues raised by two recent safety audits.
 
Fra NTB-Reuters nå :

Nyheten om at selskapets tre øverste ledere gir seg kommer samtidig som den amerikanske flyprodusenten er under hardt press for å iverksette tiltak som kan sikre selskapets fly mot tekniske feil.

Boeing har i flere år strevd med kvalitetsproblemer og ulykker, særlig knyttet til Max-serien.

Nyhetsbyrået Reuters skriver mandag at Kellner har orientert styret om at han ikke stiller til gjenvalg på selskapets kommende generalforsamling. Han har vært selskapets styreleder siden 2019.

Så sent som i midten av mars ble det avdekket av ett av selskapets fly manglet et panel, noe som først ble oppdaget etter at det landet i Medford i Oregon.

I januar i år løsnet et dørpanel i et Boeing-fly av typen 737 Max 9. Flyet måtte dermed nødlande med et gapende hull i flysiden. Undersøkelser har avdekket at bolter som skulle holde panelet på plass, manglet etter at flyet var blitt reparert.
I 2018 og 2019 styrtet to 737 Max-fly i henholdsvis Indonesia og Etiopia på grunn av feil ved flyenes automatiserte styringssystemer. I alt 346 personer mistet livet. Det førte til at flymodellen ble satt på bakken i to år.

Amerikanske flymyndigheter har også iverksatt omfattende granskninger etter de siste hendelsene. Nylig ble det gitt ordre om en undersøkelse av arbeidet ved en av Boeings fabrikker ved Seattle. Her bygges modellen 737 Max som opplevde å miste et dørpanel i luften 5. januar.
 
Litt dumt at hendelsen i midten av mars med United som mistet et panel rundt hjulbrønnen linkes opp mot Boeing.. men de har vel gjort seg fortjent til det, til tross for at det nok ikke er Boeing sin feil.

Flyet som nevnes har flydd rundt siden 1998 hos Continental og United, så er nok hos United problemet lå. I lys av flere hendelser hos United har ført til ar FAA nå har satt i gang tilsyn av deler av United sin virksomhet.
 
Sakset fra FlightGlobal i dag ;

NTSB opens inquiry into Southwest 737 Max 8 ‘oscillation event’

Fri, 14 Jun 2024 22:35:00 GMT

The US National Transportation Safety Board (NTSB) has launched an investigation into why a Southwest Airlines Boeing 737 Max 8 experienced what pilots called a “Dutch roll” during a 25 May flight.
 
Prinsippavtale om er forlik med amerikanske myndigheter som innebærer en bot på 244 millioner USD etter MAX-ulykkene

https://www.nettavisen.no/nyheter/b...digheter-etter-737-max-ulykker/s/5-95-1906608

Lettavisen.no er kanskje ikke den grundigste kilden, det er ganske mye rundt dette som kan har store konsekvenser for fremtidens Boeing.

Normalt i slike forlik er det vanlig at tiltalte bedrift «Admits No Wrongdoing» og betaler boten. Boeing har i denne avtalen (den er ikke endelig ennå) «Plead Guilty» og det kan medføre til at Boeing ikke kan tildeles «Defense Contracts».

Det spekuleres i at Boeing kan bli delt i 2 - Boeing Commercial Aircraft og Boeing Space and Military. Med unntak av 767 Tankerene er det ikke mye overlapping og ikke felles fabrikker.

Jeg skal også dele en Podcast om Boeing og 737MAX spesiellt On Point fra vår lokale NPR stasjon, jeg hørte deler av denne Live nettopp og den blir lastet opp i løpet av noen timer.
 
Flere som jobbet under han hos Rockwell Collins har mye positivt å si, så skal bli interessant hva han kan utrette.
 
Back
Top