Problemer hos Boeing

Noen benytter uttrykket "if it ain't Boeing, I ain't going". Andre tenker nå kanskje i stedet "if it IS Boeing, I ain't going"?
 
Begynner å bli mye etterhvert. Var vel et tv program for en tid siden hvor South Carolina fabrikken vel var i søkelyset
 
Det er vel ikke bekreftet ennå, og i disse tider kan det kanskje være enkelt å henge seg på det som allerede foregår.

Det sagt, blir det bekreftet er det ganske alvorlig.
 
Boeing og tillit i markedet fremover

Til dere som følger godt med i flyverden.

Hva er, og hva kan i verste fall bli konsekvensene for Boeing etter både ulykker med Max, sprekker ved vinger på annen 737, der mange mener begge saker munner i en litt nonchalant innstilling til flysikkerhet, samt dårligere oppfølging fra FAA i USA.

Til sammen vil dette koste mye penger og anseelse i markedet. Hvor ille kan det bli for kjempen Boeing?

Flyselskapene merker jo nå ulempen med duopolet som har utviklet seg i denne bransjen.
 
Boeing har mange ben å stå på, de vil aldri gå under. God tid å kjøpe aksjer på.
 
Men for de som planlegger flykjøp, der sikkerhet er en viktig komponent, ville i alle fall jeg unngått Boeing.

Finnes det flyprodusenter med 100 pax og større fly, som ikke er kjøpt opp eller er i samarbeid med en av de to store?
 
Men for de som planlegger flykjøp, der sikkerhet er en viktig komponent, ville i alle fall jeg unngått Boeing.



Finnes det flyprodusenter med 100 pax og større fly, som ikke er kjøpt opp eller er i samarbeid med en av de to store?
Sukhoi og Comac er 2 aktører man kan handle hos :)
 
Burde ikke Boeing snart betale erstatning til sine Maxkunder saa de ikke gaar konkurs og dermed gir Boeing ytterligere problemer?
 
$2,67 milliarder rant det ut fra Beoing i fjerde kvartal 2019, samtidig som de har avsatt $18 mrd i tap relatert til MAX. Da fordelt på følgende:

$4B of abnormal production costs to restart 737 MAX production, $8.3B in compensation and $6.3B added to the overall costs of producing the MAX

https://www.reuters.com/article/us-...7-max-charges-to-top-18-billion-idUSKBN1ZS1L9

Boeing Co said on Wednesday it expects more than $18 billion in costs related to the grounding of its 737 MAX jet

2019 ble også første gang siden 1997 at Boeing tapte penger på årsbasis,

https://www.cnbc.com/2020/01/29/boeing-ba-earnings-q4-2019.html

Boeing said it lost $636 million in 2019, marking the first annual loss since 1997. As a comparison, Boeing had posted a profit of $10.46 billion in 2018.
 
Problemene hos Boeing ble jo ikke mindre av Korona, så nå trengs det mer penger. Dog kan man si det er et slags sunnhetstegn at Boeing satser på å finansiere seg gjennom markedet. Så derfor skal de nå utstede enorme obligasjonslån på $25 milliarder, fordelt på 7 lån med løpetider mellom 3 og 40 år


https://www.cnbc.com/2020/04/30/boe...n-in-bond-offering-rules-out-federal-aid.html

Boeing on Thursday said it raised a whopping $25 billion in a bond offering and it won’t seek federal aid as the aerospace giant faces the fallout from the coronavirus pandemic
 
For om lag 15 år siden hadde jeg skrekk for å fly. Jeg hadde imidlertid en jobb som etterhvert krevde mer og mer reising med fly. Jeg bestemte meg for å få bukt med skrekken, og fløy så mye jeg kunne, dette for å bli vant til å fly.

De første årene følte jeg meg veldig trygg i Boeing fly siden jeg visste at disse hadde vært flyprodusent i veldig mange år, og hadde enorm erfaring. Det føltes liksom mer trygt å fly Boeing.

Airbus virket for meg dengang som et litt mer "billigmerke", da det hadde "bus" i navnet, og om jeg kunne velge så fløy jeg helst reiser med Boeing.

Nå, mange år senere, og mye mer oppdatert på fly og flyteknologi, har jeg fått et litt mer balansert bilde. Nå virker Airbus for meg en mye mer solid og velrenommert produsent, og Boeing litt som Tesla - dvs elendig byggekvalitet.

Det er ganske sjokkerende å lese om alt hva som skjer med Boeing, og det virker heller ikke som om det er i ferd med å stoppe heller.
 
Nå, mange år senere, og mye mer oppdatert på fly og flyteknologi, har jeg fått et litt mer balansert bilde. Nå virker Airbus for meg en mye mer solid og velrenommert produsent, og Boeing litt som Tesla - dvs elendig byggekvalitet..

Statistikk over hendelser viser ingen systematiske forskjeller. Med ditt syn på risiko, ville jeg nok rettet fokus på sannsynlighet for å bli rammet av en hendelse (pr. time) i fly sammenliknet med andre transportformer som å kjøre bil, båt eller tog. Jeg er langt mer urolig når mine barn fraktes i bil, enn i et fly (i den industrialiserte delen av verden).
 
Last edited:
Back
Top