Problem, fel på e-ticket eller SAS IT-system?
Jag är just nu i Sant Carles de la Rapita 200 km söder om Barcelona dit jag flög på semester med familjen i lördags. Vi åkte med Spanair från Arlanda till Barcelona. Resan var med en Airbus 320 och den gick som en vanlig resa med Spanair. Men det här ska inte vara en trip report...
När vi kom till flygplatsen för att checka in så går vi till disken. Vi kan inte checka in on-line eller i automat då miin dotter är rörelsehindrard och behöver assistans för att klara eventuella trappor till och från flygplanet. Assistansen har vi bokat samtidigt som flygbiljetten 12 juli 2007 när jag hittade biljetter på sas.se för 1097 kr för en vuxen. Jag bokade in oss (jag, själv, fru och barn på 15 år) och ringde SAS för att beställa assistans och få in barnrabatten. SAS ger ju 33 % rabatt till barn upp till 15 år, men det går inte att beställa på internet om det är ett annat bolag än SAS. Den vänliga mannen på telefonen sa att han avbokar min dotters biljett och lägger in den som en vuxen. Han krediterar kostnaden för den till mitt kreditkort och kommer att debitera en ny barnbiljett om ca 4 veckor för att vara säker att krediteringen har gått igenom så jag inte ska behöva ligga ute med pengar i onödan. Mycket vänligt
I oktober kommer sedan ett mail om att avresan är flyttad från 08.15 till 15.00 vilket i och för sig är lite sämre för mig men i det hela inte spelar någon roll. I det mailet finns alla personer med och dotterns assistans är också inlagd.
Tiden går, jag gör ytterligare fem resor till Spanien och i lördags åkte vi till Arlanda för årets sommarsemester. När vi kommer till incheckningen så ser jag på kvinnan i disken att det har uppstått problem. Hon säger att det inte finns någon biljett till min dotter. Den har blivit avbokad samma dag som den bokades. Jag har med mig en utskrift av bekräftelsen där dottern finns med inkl biljettnummer och förstår inte vad som kan vara ett problem. Stämningen i familjen börjar bli ganska upprörd då vi flera gnger har varit med om att flyget till Barcelona i samband med skollov är överbokat och vi är allt annat än intresserade av ett boarding denied erbjudande. Hon ser det men säger att jag måste gå till biljettkontoret för att reda ut det.
Jag får gå till biljettkontoret och får höra att biljettnumret är ogiltigt för min dotter och att ingen ny biljett finns utställd. Jag tror att jag har fått en ny debitering men jag har ju inte med mig kontoutdrag från Eurocard från september 2007 med mig till flygplatsen. Hon säger att jag måste betala en ny biljett med kreditkort för att komma iväg och att om det är en dubbeldebitering så kan jag senare få igen pengarna av SAS. Så jag får skriva under en debitering på 850 kr och får en ny biljett. Damen i biljettkassan säger att det är ett system för bokningen (PNR ???), ett annat för biljetterna och ett tredje för betalningen och att det inte finns några automatiska kopplinga mellan dem. Detta verkar för mig väldigt tungarbetat och med stor risk för fel.
Dessutom hur ska man som konsument kunna veta att man har en giltig biljett? Jag har ju trott att det e-mail man får är en bekräftelse på en giltig biljett men vet ju nu att så inte är fallet.
Är det här ett problem just hos SAS eller gäller det de flesta flygbolag? Hur går det då när vanliga biljetten avskaffas och alla olika flygbolagssystem ska samverka med varandra via e-ticket?
Jag är just nu i Sant Carles de la Rapita 200 km söder om Barcelona dit jag flög på semester med familjen i lördags. Vi åkte med Spanair från Arlanda till Barcelona. Resan var med en Airbus 320 och den gick som en vanlig resa med Spanair. Men det här ska inte vara en trip report...
När vi kom till flygplatsen för att checka in så går vi till disken. Vi kan inte checka in on-line eller i automat då miin dotter är rörelsehindrard och behöver assistans för att klara eventuella trappor till och från flygplanet. Assistansen har vi bokat samtidigt som flygbiljetten 12 juli 2007 när jag hittade biljetter på sas.se för 1097 kr för en vuxen. Jag bokade in oss (jag, själv, fru och barn på 15 år) och ringde SAS för att beställa assistans och få in barnrabatten. SAS ger ju 33 % rabatt till barn upp till 15 år, men det går inte att beställa på internet om det är ett annat bolag än SAS. Den vänliga mannen på telefonen sa att han avbokar min dotters biljett och lägger in den som en vuxen. Han krediterar kostnaden för den till mitt kreditkort och kommer att debitera en ny barnbiljett om ca 4 veckor för att vara säker att krediteringen har gått igenom så jag inte ska behöva ligga ute med pengar i onödan. Mycket vänligt

I oktober kommer sedan ett mail om att avresan är flyttad från 08.15 till 15.00 vilket i och för sig är lite sämre för mig men i det hela inte spelar någon roll. I det mailet finns alla personer med och dotterns assistans är också inlagd.
Tiden går, jag gör ytterligare fem resor till Spanien och i lördags åkte vi till Arlanda för årets sommarsemester. När vi kommer till incheckningen så ser jag på kvinnan i disken att det har uppstått problem. Hon säger att det inte finns någon biljett till min dotter. Den har blivit avbokad samma dag som den bokades. Jag har med mig en utskrift av bekräftelsen där dottern finns med inkl biljettnummer och förstår inte vad som kan vara ett problem. Stämningen i familjen börjar bli ganska upprörd då vi flera gnger har varit med om att flyget till Barcelona i samband med skollov är överbokat och vi är allt annat än intresserade av ett boarding denied erbjudande. Hon ser det men säger att jag måste gå till biljettkontoret för att reda ut det.
Jag får gå till biljettkontoret och får höra att biljettnumret är ogiltigt för min dotter och att ingen ny biljett finns utställd. Jag tror att jag har fått en ny debitering men jag har ju inte med mig kontoutdrag från Eurocard från september 2007 med mig till flygplatsen. Hon säger att jag måste betala en ny biljett med kreditkort för att komma iväg och att om det är en dubbeldebitering så kan jag senare få igen pengarna av SAS. Så jag får skriva under en debitering på 850 kr och får en ny biljett. Damen i biljettkassan säger att det är ett system för bokningen (PNR ???), ett annat för biljetterna och ett tredje för betalningen och att det inte finns några automatiska kopplinga mellan dem. Detta verkar för mig väldigt tungarbetat och med stor risk för fel.
Dessutom hur ska man som konsument kunna veta att man har en giltig biljett? Jag har ju trott att det e-mail man får är en bekräftelse på en giltig biljett men vet ju nu att så inte är fallet.
Är det här ett problem just hos SAS eller gäller det de flesta flygbolag? Hur går det då när vanliga biljetten avskaffas och alla olika flygbolagssystem ska samverka med varandra via e-ticket?