Prisen på NSB Komfort økes

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Prisen på NSB Komfort økes

Fra 2. januar 2009 øker tillegget for NSB Komfort fra 75 kr. til 90 kr. på alle strekninger. Blir det noen forbedringer i tilbudet, eller blir tilbudet det samme som tidligere? Altså garantert sitteplass, aviser, gratis kaffe/te og strømuttak til PC.

Re: Prisen på NSB Komfort økes

Skulle i hvert fall gjerne sett at de kunne tilby en ekstra god seating her. Da hadde dette vært småattraktivt. Men min oppfatning er at det er lettere å få plass i motsatt kjøreretning i komfort enn resten av toget. Virker det som det er flere "to og to mot hverandre"- seter i komfort. Ikke bra.

På tide med en prisøkning... NOK 75 har de hatt siden de innførte Komfort for flere år siden.

... og på tide at man forbedrer tilbudet! Det bør f.eks. være en selvfølge med internett om bord, bedre seteløsninger og skikkelig kaffe.

Internett er vel på vei, er det ikke?

Det ble i vinter testet Gjøvikbanen og jeg tror det er permanent der nå. I løpet av høsten skulle internett bli tilgjengelig på togene som kjører mellom Skien og Lillehammer, men jeg kan ikke bekrefte om dette har skjedd. Etter dette var planen å innføre det på eneklte avganger mellom Oslo og Trondheim, og Oslo og Bergen - fra årsskriftet 08/09.

Til Bergen og Trondheim blir det også et underholdningstilbud det man kan leie håndholdte mediespillere.

Pressemelding fra NSB - fra mai i år:

Underholdning og internett på NSB-tog
NSB har valgt Nomad Digital som løsningsleverandør av trådløst internett og underholdningstilbud til NSB Persontog. NSBs kunder kan se frem til internettilgang og underholdningstilbud på togene.

- Vi vet at mange av våre kunder venter på nettilgang på våre tog. Vi tar det et steg videre og gir mulighet til en rekke underholdningstilbud i tillegg, sier konserndirektør og leder for NSB Persontog, Stein Nilsen.

For markedssjef i NSB Persontog, Ståle Nistov er dette en etterlengtet dag. - NSB har i mange år lagt til rette for at kundene våre skal benytte tiden om bord i våre tog på det de selv ønsker. Om du velger å jobbe, lese, sove eller spise på toget skal vi legge til rette for det. Mange har etterlyst nettilgang, vi gir også underholdningstilbud og informasjon via trådløst nettverk, forteller Nistov.

Med det nye tilbudet blir det trådløs nettilgang. Kommunikasjonen med internett vil basere seg på eksisterende mobile bredbåndsnett, så dekning og hastighet vil til enhver tid avhenge av dekningen og kapasiteten til de teleoperatørene vi inngår avtale med. En del av tjenestene vil imidlertid være tilgjengelige lokalt i toget uavhengig av nettdekning.

Der det er underholdningstilbud, vil det også bli utleie av håndholdte mediespillere der passasjerene kan kjøpe fremvisning av filmer, TV programmer, nyheter eller mye mer. Underholdningstilbudet vil videreutvikles i tråd med kundenes tilbakemeldinger.

Gradvis innføring
Tilbudet innføres først på NSB Regiontog på strekningen Skien – Lillehammer. Her vil det i første omgang dreie seg om internett-tilgang., Deretter utvides dekningen til enkelte av NSB Regiontog mellom Oslo og Trondheim og Oslo og Bergen. Her vil det også være tilgang til underholdningstilbudet. Basert på erfaringene fra disse strekningene vil en gradvis videre utbygging bli vurdert.

Fakta om tilbudet:
- NSB har valgt Nomad Digital som leverandør
- Nomad digital er valgt etter en omfattende anbudskonkurranse- Teknologien som skal monteres i togene skal gi standardisert digital infrastruktur i tog, underholdning og internettilgang for kundene
- Prisen på de ulike tjenestene kommer til å variere, enkelte tjenester skal være kostnadsfrie, som informasjon om toget og strekningen kunden kjører på
- Monteringen starter høsten 2008 og gir først internettilgang på strekningen Skien – Lillehammer
- Enkelte togavganger mellom Bergen – Oslo og Trondheim – Oslo vil få underholdningstilbud og internettilgang ved årsskiftet 2008/2009
- Utbygging på alle strekninger vil avhenge av erfaringene fra de første testene
- Tilbudet utbygges i nært samarbeid med NSBs kunder
- Det blir på lange strekninger mulig å leie håndholdte terminaler som gir tilgang på underholdningstilbudet
- Internett og underholdning kan også benyttes fra eget utstyr
- Hastigheten på internettilgangen vil variere med dekningen og hastigheten på nettverket som operatøren har på strekningen.
- Mobilnettet langs jernbanestrekningene er ofte dårligere utbygd enn langs veiene og en trådløs tilkobling i et stort område som et tog setter store krav til utstyrets robusthet.

Internett BURDE vært en selvfølge i 2008, men for meg er det enda viktigere å kunne få en garanti å bli plassert i riktig kjøreretning og helst også å unngå seter mot hverandre. Skulle gjerne sett den gamle løsningen hvor setene ble snudd når toget skulle motsatt vei igjen.:) Det gikk egentlig ganske fort og greit å gjøre dette (tror jeg).

Den eneste løsningen om man skal være sikker på å få en god plass er å troppe opp på Oslo S, gå til skranken bestille billett og gjøre seg så myndig :cool: som mulig og kreve å få se setekartet som ligger hos dem bak skranken. Om de sier de ikke har ett- ikke tro på dem, de har det!:D Ikke høre på dem når de sier at plassene er fine. Så må man selv kikke på setekartet og finne ut at plassen man har fått er akseptabel.

Når DY får det til bør det vel ikke være helt umulig for NSB heller å få til en løsning hvor man kan kjøpe sitt favorittsete? Det burde NSB tenke på som en naturlig inntektskilde. Men jeg er stygt redd for at NSB ikke klarer å få dette til rent teknisk.

Flott med underholdningstilbud ombord, men det jeg faktisk savner er å se rett frem som kameraet montert i nesen på diverse fly. Det burde sikkert være mulig.

Hadde vært stilig med et kamera fremover på toget ja, litt mer å se på enn fremoverkameraet på flyet.

Ja, sikkert tøft å se når en stakkars elg står der, og blodet flyter utover skjermen....eller i verste fall noe enda verre enn en elg.

Ja, sikkert tøft å se når en stakkars elg står der, og blodet flyter utover skjermen....eller i verste fall noe enda verre enn en elg.

Det å hoppe foran toget er det jo dessverre en del som velger når de ikke vil mer.
Så dette er neppe noe NSB innfører.

Det tror ikke jeg heller.
Mennesker i sporet er heldigvis relativt sjeldent, men dyr er dagligdags.

Sist gang jeg tok toget OSL til Hamar på komfort var det så vidt at konduktøren ville gi meg en polett til kaffe/kakao maskinen. Setene var også vendt mot hverandre.
Kjøper ikke noe "Komfort" neste gang jeg tar toget!

Sist gang jeg tok toget OSL til Hamar på komfort var det så vidt at konduktøren ville gi meg en polett til kaffe/kakao maskinen. Setene var også vendt mot hverandre.
Kjøper ikke noe "Komfort" neste gang jeg tar toget!

Oi! Dette er jo verd et oppslag i provinspressen!:rolleyes:

"Komfort" er kun nødvendig for de som "MÅ" arbeide med PC under turen, og ikke har batterikapasitet nok til å slippe strømuttak.
Ellers forstår jeg faktisk ikke hvorfor folk velger dette.

Man kan fint kjøpe et par aviser og drikke en del kopper kaffe/sjokolade for disse 75 kronene.

Og det kommer fra en som jobber i bedriften.

"Komfort" er kun nødvendig for de som "MÅ" arbeide med PC under turen, og ikke har batterikapasitet nok til å slippe strømuttak.
Ellers forstår jeg faktisk ikke hvorfor folk velger dette.

Eller når man skal nedover Vestfold en fredag ettermiddag på vårparten og utsiktene er at folk står som sild i tønne i rsten av toget.......da var det greit med 75 kr for min del.

Komfort er for de som ikke må reise sammen med unger, hunder, kjerringer, svigermødre, onkler, tanter, gubber og alt annet ræl! Det er stille og rolig på komfort...vel verdt både 75 og 90 kroner.

Back