Prisen for ukens idiot tildeles...

La meg bare gjøre helt klart at jeg ikke forsvarer Camilla i denne saken. Røykeforbudet om bord i fly har eksistert nesten like lenge som hun har levd. Det burde med andre ord ikke være ukjent for henne. I tillegg fikk hun (skal i alle fall få det) opplysninger om forbudet av CC/datastemmen før avgang.

Imidlertid mener jeg at også flyselskapet, i dette tilfellet Norwegian, automatisk burde vært anmeldt til politiet, dersom det som står i artikkelen i avisa Varden er korrekt.
Der står det at Camilla var sterkt beruset. Stemmer det, så ser ikke jeg på den ene sigaretten som det reelle problemet her, men derimot det faktum at hun var så beruset at hun ikke husker at hun røyket en sigarett.

En passasjer som er så beruset at han/hun ikke vet eller husker hva han/hun gjør eller har gjort er etter hva jeg kan forstå en langt større trussel for flysikkerheten enn en edru person som tenner seg en sigarett. Hva om flyet må evakueres og denne berusede personen blir til hinder for å få gjennomført evakueringen som følge av alkoholinntaket? Hva om denne personen blir utagerende som følge av alkoholinntaket?

Norwegian er selv ansvarlige for de passasjerer de slipper om bord. Har de tillatt at denne passasjeren fikk være med flyet, kan jeg ikke forstå annet enn at Norwegian har brutt både loven og egne reglement. Når Camilla i utgangspunktet fikk 15.000 kroner i bot, men dommeren reduserte den til 7.000 kroner pga hennes svake økonomi, noe som i dette tilfellet betyr at hun har lav brutto inntekt, burde også Norwegian ha fått en bot som prosentvis er lik hennes bot, basert på Norwegians brutto omsetning etter siste årsregnskap, for å ha tillatt å slippe henne om bord i så beruset tilstand.

Personlig vil jeg heller sitte i en cabin der samtlige passasjerer røyker, men der det ikke serveres en dråpe alkohol, samt at ingen har promille før de går om bord, enn å sitte i en røykfri cabin der man kan tømme i seg så mye alkohol en måtte ønske.

Selvfølgelig ønsker jeg ikke noen oppheving av røykeforbudet, for det er «pyton» med en røykfull cabin, men jeg syns det er mer «pyton» med fulle folk som ikke oppfører seg 10.000 meter over havnivå.

Jeg har langt oftere hørt om berusede personer som har forårsaket nødlandinger enn edrue personer som har forårsaket det samme pga en sigarett.

Jeg tror at eneste måten å bli kvitt røykeproblemet og alkoholproblemet om bord i cabinen er å totalforby begge deler. Hvis det er slik at du ikke klarer deg uten en røyk, eller uten alkohol på en flytur (den lengste flyruta er vel omtrent 18 timer), ja da er det ikke selve forbudet som er problemet, slik jeg ser det. Da er det heller på tide å oppsøke fastlegen og diskutere livssituasjonen.

Et slikt forbud, med konsekvenser for både flyselskap og passasjer som utfører handlingen, vil, etter hva jeg kan forstå, gi et større fokus på flysikkerhet. I hele 2014 var det 13 av 28 millioner passasjerer som tok seg en røyk om bord, i følge informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, i en kommentar til Dagbladet i dag. http://www.dagbladet.no/2015/02/25/nyheter/innenriks/roykeforbud/flysikkerhet/37908097/
Jeg skulle likt å visst hvor mage av disse 13 som var beruset. Tipper 80-90 prosent, minst.

Samtidig hadde det vært av interesse å visst hvor mange som ellers, i beruset tilstand, som har skapt andre situasjoner om bord i et fly, som har medført politianmeldelse. Og ikke minst, hvor mange berusede personer som har skapt frykt blant medpassasjerer, uten at det har medført anmeldelse. Tror det antallet er langt høyere enn 13 per 28 millioner på verdensbasis.

Etter hva jeg forstår omsatte SAS for drøyt 33 milliarder kroner brutto 2012. Hva Camilla tjente i 2012 vet jeg ikke, men det vel kanskje ikke urimelig å anta at de 7.000 kronene hun fikk i bot er på omtrent 5% av hennes brutto inntekt. Om det var slik at flyselskapene fikk den samme prosentvise bot for å slippe om bord berusede passasjerer som er til fare for flysikkerheten, så hadde SAS blitt belønnet med en regning på noe i området 1,6 milliarder (SAS var bare et eksempel her og på ingen måte en beskyldning for at de setter flysikkerheten i fare).

Ikke bare hadde det vært rettferdig at den som har ansvaret for flysikkerheten, også faktisk ble satt til ansvar for den, men det hadde, som nevnt tidligere, etter min mening, satt et mye større fokus på den.

Ser at det er noen kommentarer om Camilla som går på at hun er ukens idiot, at hun bør beskyttes mot seg selv osv. Ikke vet jeg om hun er det (idiot altså), eller om hun bør det (beskyttes mot seg selv altså), for til det er jeg en alt for stor hverdagstosk selv. Men jeg er enig i at hun bør få en rettslig reaksjon dersom hun har røyket om bord.

Når Camilla skal få en slik reaksjon, så bør også alle andre parter med ansvar i saken få en reaksjon. Om det så stemmer det som står i Varden, så har hun kommet om bord i flyet skitfull, på godt norsk, eller så har hun fått servering om bord til hun ble skitfull. Der har Norwegian et ansvar. Hadde de fått samme reaksjon for sitt brudd på flysikkerheten som Camilla fikk, i dette tilfellet, så tror jeg ikke vi hadde opplevd slike situasjoner igjen. Om det virkelig er slik at det er flysikkerheten flyselskapene tenker på da. Det kan selvfølgelig også være slik at hun har klart å smugle flasker gjennom sikkerhetskontrollen og for eksempel drukket innholdet på flyets toalett. Da ligger selvsagt svikten og ansvaret et annet sted, men blir samtidig et argument for at alle bager og vesker ol, samt personer bør kontrolleres manuelt før de går om bord.

Så om Camilla var en idiot når hun i beruset tilstand tente seg en røyk om bord, så var i alle fall de edru ansvarlige i flyselskapet det samme som slapp henne om bord om det var slik at hun var beruset, eventuelt skjenket henne til hun ble beruset når hun var kommet om bord.

Hva om hun ikke var "skitfull" , og påstår hun ikke husker noe...... Det er jo helt vanlig å si i straffesituasjoner at man ikke husker noe. Ser det i avisa/tv hver dag at dette argumentet brukes. Både du og jeg vet at det er det enkleste å si for å få redusert straff ( ja...det skjer nok...).

Hva om hun hadde med seg medbragt...? Det står ikke noe om det.... Kanskje vedkommende er god til å spille edru, eller kanskje man ikke ser på henne at hun er full.... Mange momenter å ta med her.

Personlig hadde jeg ikke tatt fem øre for å skambanke vett inn i skolten hennes, for å stå frem slik sier meg at denne personen virkelig trenger en god porsjon pryl....:headbang :headbang :headbang

Som gammel gateagent har jeg opplevd mange, mange, mange tilfeller av folk som har strammet seg opp når de passerer gaten. I noen tilfeller reagerer crewet når de kommer obord. I andre tilfeller legger heller ikke de merke til noe. I andre tilfeller igjen, drikker de seg fulle ombord.

Så kanskje ikke være så rask med å trekke konklusjoner basert på en avisartikkel ...

Kan være veldig vanskelig å se om noen har fått for mye. Har selv erfaring med det fra min tidligere jobb på Kjevik der vi serverte øl og vin. Man selger gjerne en øl/vin til en som er stødig og det man ikke vet er at han er på stigende rus. Noen minutter senere kan han være stupfull. Eller enda verre, han kan ha flyskrekk og har drukket litt for nervene og så rett før han skal fly så tar han et par beroligende piller han fikk av legen for nettopp dette. Da kan en lettere beruset person gå fra tilnærmet normal til utagerende meget fort. Dette kan også være personer som aldri har brukt beroligende medisiner før og ikke kjenner til virkningen sammen med alkohol.

For gateagenter som kun ser kunden i et par sekunder maks må det være utrolig vanskelig å fange opp halv/-fulle folk, med mindre de snakker høyt eller sjangler veldig. Har selv måtte tipse gate om folk som har ankommet med litt for mye av det ene eller andre i systemet, slik at de kan ta en egen vurdering.

Tror nok vi også ble sjekket noe oftere av skjenkekontrollen en det som er tilfelle med andre steder som selger alkohol. Eneste refs jeg fikk var at vi ikke hadde alkoholfri hvitvin (vi hadde rød, men så lenge vi selger både rød og hvit så må vi ha alkoholfritt alternativ til begge).

Last edited:
Hva om hun ikke var "skitfull" , og påstår hun ikke husker noe...... Det er jo helt vanlig å si i straffesituasjoner at man ikke husker noe. Ser det i avisa/tv hver dag at dette argumentet brukes. Både du og jeg vet at det er det enkleste å si for å få redusert straff ( ja...det skjer nok...).
Vel vel. Nå er det jo slik at selvpåfurt rus ikke fritar eller reduserer straff...

Fra Luftfartstilsynets websider:

Jeg har alltid (minst en) lighter med meg, som enten i veske, jakke eller rett og slett bare løst i "bøtta" gjennom scanneren.
Ser at det er lov med en lighter som skal sendes i en en liters-pose, men det er det aldri noen som har bedt meg om, selv ikke på Værnes.

Jepp. Ble ikke nektet i Norge, men slik var det ikke i USA og Kina :)

Får man virkelig lov til å samle en lagmannsrett med alle de kostnadene dette medfører for en bot på 7000 kroner hvor hun til og med har tilstått?

Neppe.

"I saker om forhold som etter loven kan medføre fengsel i mer enn seks år, kan anken vanligvis ikke nektes behandlet. I saker hvor påtalemyndighetens påstand var idømmelse av bot, inndragning eller tap av førerkort, og retten ikke avsa dom for annen straffereaksjon, er utgangspunktet at anken ikke fremmes. Likevel kan lagmannsretten kan samtykke til å behandle en slik sak når saklige grunner taler for det.

I andre saker kan anken avvises når lagmannsretten finner det klart at den ikke vil føre frem. "

Jepp. Ble ikke nektet i Norge, men slik var det ikke i USA og Kina :)

USA tar ikke vanlige lightere men stormlightere ble jeg fortalt da de tok min kamerats fancy lighter men ikke min std lighter.
Har titalls passeringer med lighter i sikkerhetskontrollen i USA og hundrevis i Europa.
Har den enten i jakkelomme eller sekk.

Røyking ombord er vel strengt tatt ikke noe sikkerhetsproblem? Før dampet man jo i vei helt lovlig.

Røyking ombord er vel strengt tatt ikke noe sikkerhetsproblem? Før dampet man jo i vei helt lovlig.

Det er jo ikke det å røyke som gjør det forbudt, bortsett fra andre passasjerers krav til et røykfritt miljø, men risikoen for brann forårsaket av at man kan tenke seg å kaste den glødende sneipen i søppelkassa på toalettet. Det er vel fortsatt sånn at røykere på fly forsøker å gjemme seg, og da fortrinnsvis på toalettene.

Vel vel. Nå er det jo slik at selvpåfurt rus ikke fritar eller reduserer straff...

Akkurat---derfor sier mange at de ikke husker noe , men de tror de får redusert straff... og dessverre virker det formildende i mange tilfeller. Dessverre.... :( Hadde jeg vært dommer, ville jeg bare sagt til tiltalte at en slik kommentar vil medføre strengere straff( om det hadde vært mulig).... Ja jeg vet at det ikke funker sånn, men akk så deilig det ville vært å kunne uttale noe sånt :stir

Sakset fra domstol.no

Ikke alle anker får ny behandling i lagmannsretten
Det er visse begrensninger i adgangen til å få en dom prøvd ved lagmannsretten. Begrensningene er blant annet knyttet til tvistegjenstandens verdi i de sivile sakene. I straffesaker er ankeadgangen begrenset med henblikk til hvor alvorlig forbrytelsen er og mulighetene for at anken kan føre fram.

Det er tre fagdommere som tar stilling til om saken skal nekstes fremmet til ankeforhandling eller ikke. Avgjørelsen om å nekte en anke fremmet må være enstemmig og skjer ved en skriftlig begrunnelse.

Saksing slutt.

Får man virkelig lov til å samle en lagmannsrett med alle de kostnadene dette medfører for en bot på 7000 kroner hvor hun til og med har tilstått? Lukter dårlige advokater lang vei hvis hun ikke på det sterkeste blir frarådet dette.
Hovedregelen er selvsagt at anke kan fremmes. Av og til kan saken dreie seg om et prinsipielt spørsmål, anke grunnet bevis, lovanvendelse, straffutmåling eller saksbehandlingsfeil. Da kan det være irrelevant hva verdien på tvistegjenstanden er (da særlig i sivile saker).

Men lagmannsretten kan nekte en anke fremmet når den finner det klart at anken ikke vil føre frem. I sivile saker følger dette av tvisteloven § 29‑13 annet ledd. I straffesaker (og bøtesaker slik som den omtalte saken) kan anke "siles" etter reglene i straffeprosessloven § 321.

Nå er det jo heller ikke sikkert at hun har brukt advokat...

15.000 for en sigarett er for mye i min verden......
Skal tro om den tyske pensjonisten som røkte på toalettet på bussen nær Frankfurt for ca 5år siden, tenkte det samme da hele toalettet, som stort sett er av glassfiber begynte å brenne, noe som resulterte i en utbrent buss og 23 omkomne.
Heldig vis er ikke flytoaletter av glassfiber, men mindre brennbare materialer, slik at de brenner dårligere, dessuten er det kabinpersonale på flyet, som kan få sjekket slikt kjapt.
Nå var røyking tilatt på fly for ikke så mange årene siden, men da hadde de askebeger, det har de ikke i dag, så det er ikke lenger noe sted å stompe sigaretten, annet en i en søpplekasse, dermed kan slike branner lettere oppstå.
Jeg tror nok denne smarte dama bør godta boten, og så heller få en avtale med statens innkrevings sentral. Betaler hun tilsvarende en sigarett per dag vil det ta ca 3 år å nedbetale boten.

Hovedregelen er selvsagt at anke kan fremmes. [...] I straffesaker (og bøtesaker slik som den omtalte saken) kan anke "siles" etter reglene i straffeprosessloven § 321.

For saker av denne type er vel hovedregelen at anke ikke kan fremmes. Siling etter §321 vel obligatorisk:

"Anke til lagmannsretten om forhold hvor påtalemyndigheten ikke har påstått og det ikke er idømt annen reaksjon enn bot, inndragning eller tap av retten til å føre motorvogn mv., kan ikke fremmes uten rettens samtykke. Samtykke skal bare gis når særlige grunner taler for det."

For saker av denne type er vel hovedregelen at anke ikke kan fremmes. Siling etter §321 vel obligatorisk:

"Anke til lagmannsretten om forhold hvor påtalemyndigheten ikke har påstått og det ikke er idømt annen reaksjon enn bot, inndragning eller tap av retten til å føre motorvogn mv., kan ikke fremmes uten rettens samtykke. Samtykke skal bare gis når særlige grunner taler for det."
Det stemmer. Nå var mitt svar egentlig ment som et generelt svar på silingsmuligheten. Hva gjelder bøtestraff er hovedregelen, som du sier, at de blir nektet fremmet, jf. strprl § 321 (1). Så er jo spørsmålet om det eventuelt foreligger "særlige grunner" som likevel taler for en ny behandling, jf. strprl § 321 (1) annet punktum.

I en slik vurdering vil jo f. eks botens størrelse være et sentralt moment og betydningen boten har økonomisk for den som anker. Når hun tross alt har fått senket boten ned til 7000,- så spørs det om det fører frem. Men jeg kan ikke noe om faktum i denne saken, så har følgelig ikke noen spesifikk formening.

Last edited:
Takker for svar, da ble jeg litt klokere på dette med lightere og slikt ombord i fly. :) Røyker ikke selv så har ikke vært bort dette. Hvis jeg får si min egen mening om det så hører ikke slikt hjemme ombord i et fly overhodet spør man meg. Røyk og fyr får man kjøpt etter landing uansett, det er nå min mening.

Gratulerer.
Det er alltid noen som klarer å få verden til å se svart/hvit ut, og i dag var det deg.

Tenkt scenario: Jeg reiser med kun håndbagasje. Har røyk og lighter, men er blakk.

Takk for meg.

Gratulerer.
Det er alltid noen som klarer å få verden til å se svart/hvit ut, og i dag var det deg.

Tenkt scenario: Jeg reiser med kun håndbagasje. Har røyk og lighter, men er blakk.

Takk for meg.

Tenkt scenario 2:

Gal person. Bruker lighter til å tenne på noe i flyet

Støtter forrige taler. Lightere hører ikke hjemme i kabinen

Last edited:
Gal person. Bruker lighter til å tenne på noe i flyet
Nå er vel det meste i flyet såpass brannhemmende at man skal jobbe godt om man skal klare å få skikkelig fyr på noe med en lighter.
Det er klart, man kan jo kanskje tvingefrem en sikkerhetslanding, men noe nevneverdig til skade tror jeg ikke man klarer å gjøre.

Back