Primera Air konkurs

Status for flåten:

A321neo:
OY-PAA - Leaset fra GECAS - Ferget og lagret på MLA
OY-PAC - Leaset fra ACG - Står fortsatt på CDG
OY-PAD - Leaset fra ACG - Står fortsatt på CDG
OY-PAE - Leaset fra ACG - Står fortsatt på STN
OY-PAF - Leaset fra GECAS - Ferget og lagret på MLA

737-800
OY-PSE (18år) - Leaset fra AerCap - ferget og lagret på SNN
OY-PSA (11år) - Leaset fra AerCap - ferget og lagret på SNN
OY-PSJ (8år) - Leaset fra CMB - ferget og lagret på BLL
YL-PSI (19år) - Leaset fra AerCap - ferget og lagret på SNN
YL-PSD (18år) - Leaset fra GECAS - ser ut som står på CHQ
YL-PSB (11år) - Leaset fra AerCap - står i BLL
YL-PSC (16år) - Leaset fra GECAS - ferget og lagret på SNN
YL-PSH (13år) - Leaset fra GECAS - ser ut som står på ARN

737-700
YL-PSF (20år) - Leaset fra AerCap - ser ut som står på CHQ
YL-PSG (17år) Leaset fra DVB Bank - Ferget til MCI
 
I følge den danske retten er kravene mot Primera-boet nå oppe i over en milliard norske kroner og over 500 kreditorer har meldt seg.

Største kreditor med 28 milloner danske kroner, er ikke overraskende leasingselskapet ACG, som de leide fly av
 
De to A321neo maskinene som tilhører GECAS, ex OY-PAA og OY-PAF, skal etter hva jeg hører til TAP på nyåret.

Ellers står det jo fortsatt en A321neo i Primera farger på fabrikken i Hamburg, samt de tre maskine leaset fra ACG står lagret et eller annet sted
 
Står stadig en primera i BLL også, fik lige 18 spir tilbage fra marstercard idag
 
De to A321neo maskinene som tilhører GECAS, ex OY-PAA og OY-PAF, skal etter hva jeg hører til TAP på nyåret.

Ellers står det jo fortsatt en A321neo i Primera farger på fabrikken i Hamburg, samt de tre maskine leaset fra ACG står lagret et eller annet sted

Leste i går at de skal til Alitalia....
 
A321neo maskinen MSN 8195, som skulle blitt OY-PAB, men som riktignok fikk Primera sine farger selv om det aldri ble levert skal til vietnamesiske Bamboo Airways
 
Leste i går at de skal til Alitalia....

OY-PAC/MSN8260, OY-PAD/MSN8288 og PY-PAE/MSN8312, de tre maskinen leaset fra ACG skal til Alitalia, mens OY-PAA/MSN8145 og OY-PAF/MSN8318 fra GECAS skal til TAP
 
Regner med Bamboo er gira på flere A321neo-maskiner ... ACG har jo 2 stk A321neo til stående etter at Alitalia ikke ville ha dem.
Airbus A321 -251N 8312 EI-ITA Azur Aviation ferried 21mar19 NQY-EMA for paint prior delivery to Bamboo Airways ex OY-PAE
Boeing 737 -86N 33419 1251 OE-IHU GECAS ferried 21mar19 SNN-TSE prior freighter conversion ex YL-PSC
 
Ser ut som Neos fra Italia har stukket av med charterkontrakt for HEIMSFERDIR (Solia) fra KEF og AEY til Europa i S19-programmet.
 
Regner med Bamboo er gira på flere A321neo-maskiner ... ACG har jo 2 stk A321neo til stående etter at Alitalia ikke ville ha dem.



OY-PAD har nå også på vei til Bamboo

Airbus A321 -251N 8288 VN-A590 Bamboo Airways ferried by Azur Aviation 16jul19 CDG-MPL, VP-reg prior delivery
 
Last edited:
Status for flåten:

A321neo:
OY-PAA - Leaset fra GECAS - Ferget og lagret på MLA
OY-PAC - Leaset fra ACG - Står fortsatt på CDG
OY-PAD - Leaset fra ACG - Står fortsatt på CDG
OY-PAE - Leaset fra ACG - Står fortsatt på STN
OY-PAF - Leaset fra GECAS - Ferget og lagret på MLA

737-800
OY-PSE (18år) - Leaset fra AerCap - ferget og lagret på SNN
OY-PSA (11år) - Leaset fra AerCap - ferget og lagret på SNN
OY-PSJ (8år) - Leaset fra CMB - ferget og lagret på BLL
YL-PSI (19år) - Leaset fra AerCap - ferget og lagret på SNN
YL-PSD (18år) - Leaset fra GECAS - ser ut som står på CHQ
YL-PSB (11år) - Leaset fra AerCap - står i BLL
YL-PSC (16år) - Leaset fra GECAS - ferget og lagret på SNN
YL-PSH (13år) - Leaset fra GECAS - ser ut som står på ARN

737-700
YL-PSF (20år) - Leaset fra AerCap - ser ut som står på CHQ
YL-PSG (17år) Leaset fra DVB Bank - Ferget til MCI


Har noen ganger lurt på hvem som ferger og flytter på maskiner som er er «returned to lessor» ved konkurser. Finnes det et selskap som tar seg av slike oppgaver ? Eller er det selskapets piloter som får disse oppgavene?? Det kreves jo ofte egne utsjekker for å kunne fly «andres» fly.
 
Har noen ganger lurt på hvem som ferger og flytter på maskiner som er er «returned to lessor» ved konkurser. Finnes det et selskap som tar seg av slike oppgaver ? Eller er det selskapets piloter som får disse oppgavene?? Det kreves jo ofte egne utsjekker for å kunne fly «andres» fly.
Det er mange som driver i den bransjen, eksempelvis:
http://www.air-ferry.com
https://spectrumaviation.aero/ferry-flights/
http://www.ferryflightservices.com

- og sikkert mange andre. Hvordan dette ordnes juridisk vet jeg dessverre lite om.
 
Back
Top