Presseklipp fra Norwegian-streiken (om passasjer, tårevåte historier m.v.)

Re: Presseklipp fra Norwegian-streiken (om passasjer, tårevåte historier m.v.)

Sitte der med en kopp kaffe, NSB-vaffel og bare se Lofoten passere forbi vinduet. Det er togturen sin det:D

Ja, det er virkelig en flott reise! Jeg har nettopp bestilt meg en slik tur til Bergen fra Tromsø - gleder meg stort... :)

Du vet at på torsdager er det Orientekspressvognene som går oppover.. ? :D

Du vet at på torsdager er det Orientekspressvognene som går oppover.. ? :D

Jeg skjønner at jeg har vært altfor opptatt med å fly for å få bonuspoeng og fine sorte diamanter på kortet, og har rett og slett ikke vært flink nok til å orientere meg i dette alternative markedet! ;) Nå trenger man jo ikke bry seg med å fly for å få poeng, så nå skal jeg jaggu meg bli flinkere til å benytte meg av dette tilbudet.

Som mange vet er det ingen jernbanestasjon i Tromsø. Den nærmeste stasjonen er i Bodø, åtte timer unna Tromsø.
Har en anelse av at journalisten aldri har vært i Narvik... (selv om Bodø/Fauske nok er mer praktisk hvis man skal innenriks)

Har ventet lenge der..... :p

Har ventet lenge der..... :p

Når man ser på "passasjerene" der så kan det se ut til at mange av dem har ventet der en stund...:D

Kirsten måtte punge ut. Hun hadde kjøpt Norwegian-billett til 299 kr., men må kjøpe billett hos SAS til 1849 kr. Hun synes det ble kjempedyrt.

http://www.nettavisen.no/na24/ma-punge-ut-pa-grunn-av-streiken/8550286.html

– Kirsten: Billetten jeg kjøpte hos Norwegian kostet 299 kroner. På grunn av kanselleringen, måtte jeg nå kjøpe en kjempedyr billett hos SAS til 1849 kroner, sier hun.
Oslo-turen hennes kan bli vesentlig dyrere, fordi hun skal hjem igjen på fredag.

Jamen, herregud. Og jeg, der synes, at 299kr var lige i overkant for en flybillet i første omgang!

Jamen, herregud. Og jeg, der synes, at 299kr var lige i overkant for en flybillet i første omgang!

Det vesentlige er vel at hun måtte kjøpe en billett som var mye dyrere enn den hun hadde. Om dere ansatte i flybransjen synes at billettene er for billige er en annen sak (dere får snakke med revenue managerene deres om dette), men 1849,- fra Bergen til Oslo er vel uansett ikke akkurat billig.

Om dere ansatte i flybransjen synes at billettene er for billige er en annen sak (dere får snakke med revenue managerene deres om dette), men 1849,- fra Bergen til Oslo er vel uansett ikke akkurat billig.

Tja .. skal jeg kjøpe en billett med Delta til Savannah i dag eller i morgen, som er omtrent like langt, må jeg ut med 3000 kroner .... ($385)

Og skulle jeg slengt meg på et fly til SEA for å joine gutta på Boeingtur, hadde det kostet meg $730-1306 (NOK 5694-10187), avhengig av tid på dagen ..

Last edited:

Tja .. skal jeg kjøpe en billett med Delta til Savannah i dag eller i morgen, som er omtrent like langt, må jeg ut med 3000 kroner .... ($385)

Og skulle jeg slengt meg på et fly til SEA for å joine gutta på Boeingtur, hadde det kostet meg $730-1306 (NOK 5694-10187), avhengig av tid på dagen ..

Ja, det er jo det jeg har sagt hele tiden: Konkurransen i USA er betydelig mindre sterk enn i Europa (men som har vært benektet fra enkelte hold).;)

OSL-BGO koster en full flex til sammenlikning 2499,- med SK, så 1849,- er jo i det øvre segmentet av det man kan regne med.

Ja, det er jo det jeg har sagt hele tiden: Konkurransen i USA er betydelig mindre sterk enn i Europa (men som har vært benektet fra enkelte hold).;)

OSL-BGO koster en full flex til sammenlikning 2499,- med SK, så 1849,- er jo i det øvre segmentet av det man kan regne med.

Ja du vet jo det saa mye bedre....skjoenner ikke hvorfor vi andre her engang skal bidra med noe som helst. Over til TOS

Ja du vet jo det saa mye bedre....skjoenner ikke hvorfor vi andre her engang skal bidra med noe som helst

Vi vet, billigere via FRA.. ;)

W

Ingen av de 8-10 selskapene som kan få meg til NYC i dag fra lunch og senere, kan gjøre dette for under 3000 kroner .. litt lenger avstand, men langt hardere konkurranse.

Ingen av de 8-10 selskapene som kan få meg til NYC i dag fra lunch og senere, kan gjøre dette for under 3000 kroner .. litt lenger avstand, men langt hardere konkurranse.

Dette er litt på siden av trådens tema, men i min verden måles som oftest intensiteten i konkurransen i forhold til hvilket prispåslag tilbyderne evner å ta. Jo høyere pris utover kostnader man klarer å hente ut, dess mindre intens er konkurransen.

Det er selvsagt godt mulig at kostnadsnivået i USA er såpass mye høyere enn i Europa at dette i seg selv forklarer prisforskjellene, men det har jeg ikke sett på.

Poenget var nå uansett at 1849,- er i øvre skikt av priser man kan forvente på BGO-OSL, siden 2499,- er prisen på full flex.

Men det jeg egentlig prøver å si er at her, hvor flyselskapene nå tjener penger igjen, har man 'kjempet' seg opp på et prisnivå som igjen gjør at det er mulig. Ja, man har et par 'ville' aktører, som Spirit, Allegiant og Frontier, men når sjokkprisene er solgt og tilleggene lagt til, er heller ikke de særlig billigere.

Men det er verdt å merke seg at selv om 2014 ga f.eks. Delta en rekordfortjeneste på 4.5 milliard USD, så utgjør ikke dette mer enn ca $9 i fortjeneste per passasjer.

Men det jeg egentlig prøver å si er at her, hvor flyselskapene nå tjener penger igjen, har man 'kjempet' seg opp på et prisnivå som igjen gjør at det er mulig. Ja, man har et par 'ville' aktører, som Spirit, Allegiant og Frontier, men når sjokkprisene er solgt og tilleggene lagt til, er heller ikke de særlig billigere.

Jeg forstår det. Det sier likevel noe om intensiteten i konkurransen - om man liker det eller ikke.
(og som ytterligere en sidekommentar kan man kanskje minne om at det er en del selskaper i Europa som tjener og har tjent penger også i senere tid, selv om en del legacy carriers kanskje har slitt rent økonomisk)

Selskapene i USA ligger an til en margin på 6,8% i 2014 og i Europa 1,8%.
Så det er jo udiskutabelt hvem som har den mest behagelige konkurransesituasjonen av de to markedene.
Eller for å si det på en annen måte, i USA er det slik det skal være, Europa er en krigssone.

W

Eller for å si det på en annen måte, i USA er det slik det skal være, Europa er en krigssone.

'Behagelig konkurransesituasjon' er ikke et begrep jeg ville bruke - det gir assosiasjoner til gamle dagers reguleringer og prissamarbeid. Men jeg er hjertens enig i det andre.

Back