"Presidential movement"

SQ 777

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Et uttrykk som vi alle bør kunne kjenne ved flyging i USA… Sitter man om bord på et fly på vei til en flyplass som har denne ”movement” kan en ofte forvente ikke å nå sin connection eller komme fram i tide. Ev. hvis du sitter på vedkommende flyplass med denne ”movement” kan du forvente en forsinkelse hvis du skal ut og fly.

Det betyr veldig enkelt at flyplassen stenger for all trafikk dersom Obama og Air Force One skal lande, eller ta av…

Så til historien:^_^

Onsdag 6. oktober kl 08.50 CO 1049, 739, SFO-EWR med forventet ankomst 17.25, og så videre CO 38 til OSL kl 20.00. God tid til en tur i Presidents Club også, tenkte vi .

Push out kun 5. min sent. Ikke lange køen ute på runway.. La merke til at flytiden på 5 t 11 min var jo i lengste laget østover. Hadde 5 t. 33 min EWR-SFO..

La også merke til en laang takeoff run og en heller laber klatring ut. Grei tur med en form for frokost som faktisk jeg fikk ned… Ved approach til EWR fikk vi beskjed om mye trafikk og forventede strafferunder. Kapteinen la til at vi var meget tunge ut ( max vekt ?? ) og nevnte også mye frakt og at vi kun kunne sirkle 15 min ellers til PHL for å hente fuel.

Ca. 10 in senere kom han igjen og fortalte at EWR var stengt grunnet, jo da ” Presidential movement”. Barack var på en liten svipptur til NYC…

Så rett til PHL hvor vi landet 17.55. Så et par turer uten mål og mening på tarmac. Ingen gate. Så etter en tid fant vi en parkeringsplass på tarmac hvor etter vel over en halv time vi fikk en tankbil til å fylle opp. Så var det klart til retur EWR.

Ca . 90 min etter ankomst klar for take-off. MEN kapteinen sa nå at EWR var stengt igjen,” Presidential movement” ( Barack skulle reise hjem ) og han slo av motorene og parkerte på en plass ved enden av rullebanen. Etter en stund kom han tilbake og sa at etter tre timer på bakken så hadde vi krav på å strekke på beina og vi dro til gate D6 som da var ledig.

Da vi dokket inn, kom kontrabeskjed, bare de som ville forlate skuta fikk gå av. ( Noen pax uten sjekket bagasje ville hoppe av og finne hjem på egenhånd ) .

Så etter ytterligere en ca. halvtime ut på rullebanen igjen . Kapteinen sa at EWR var åpen og to fly allerede hadde dratt dit. Så avgårde i lav høyde og landet 21.41, 4t 16 min forsinket.

Ruslet ut av flyet 10 timer og 20 min etter siden vi boardet i SFO.. Ja, ja som vi sa på skolen. Det var en interessent (skole)tur. Lærte mye om ymse.

CO 38 hadde dratt , også forsinket. Så jo at CO 39 dro forsinket fra OSL på torsdag. Dette var grunnen.

Vel, vi kom til gate 134 og fruen og jeg spurtet til gate 90, langt unna i andre enden av C . For å få nye billetter, husrom etc.

Stor kø, men heldigvis var det Elite Access slik at vi gikk foran alle andre . Fikk hotell og matkuponger, dro til AirTrain og P4 hvor hotellbussen raskt kom.

Fikk litt mat og snakket med noen på flyplasshotellet også. De hadde forlatt SAN samme morgen og foretok mellomlanding i LAS før de dro videre til EWR. Også med 739.

Antar at denne dagen var flytiden i lengste laget fra SFO til EWR og spesielt i lengste laget fra SAN til EWR for smekk fulle 739’er ??

Rekkevidde 739 ? Kanskje Dag kan svare. Calling Houston… Vi hadde ship 432…

Uansett CO gjorde det beste ut av situasjonen. Ga ut restlageret av snacks, frigjorde DirectTV slik at vi hadde noe å se på… Nok å drikke :up:

Men en siden av oss klaget, fant fram telefonnummeret til CO’s Elite SOS-line og nærmest skjelte ut CO til personen i andre enden. Etterpå sa han til en manlig CA at han aldri ville fly CO mer.. Herlig CA, han svarte tørt: ” Sikkert ikke, vi er nå United”.. :headbang

P.S: Første gang vi hadde denne opplevelsen var på Kona, Hawaii den 1. januar 2009 da vi skulle tilbake HNL, Oahu etter en dagstur med HA 717.

President-Elect Obama skulle fly med en UA charter til ORD for å pakke sine eiendeler for senere å flytte inn i det Hvite Hus. Han var riktignok ikke president , men HNL ble shut down en times tid, og vi ble tilsvarende forsinket til HNL.
 
Takk for en flott og spesiell rapport fra en hendelse litt utenom det vanlige. Du skriver veldig bra og det gjør meg ingenting at det ikke følger bilder med i denne rapporten! :up:
 
Spesiell rapport, som får en til å tenke over om de ringvirkningene det får av at han skal flytte på seg står i forhold til trusselbildet, eller om ikke dett kan gjøres på en annen måte . Verdens fattigste I-Land burde muligens prioritere sine ressurser på en annen måte ?
 
Ser ut som du hadde maks uflaks .. sjelden det blir saa store ringvirkninger. :( De bruker dessuten ogsaa gjerne alternative flyplasser der det er hensiktsmessig, som Dobbins her i Atlanta, Boeing Field i Seattle osv. Etter Clintons haarklipp i LAX er det blitt satt en del fokus paa aa ikke forstyrre siviltrafikken 'mer enn noedvendig'.

Max range for 739ER er 6045km iflg Boeing, og SFO-EWR er 4128km, saa i utgangspunktet er det plenty. Men det er mange forhold som influerer, som motvind, vaerforhold, rerouting (lengre distanse) ... take your pick.

Slik saa det ut ihvertfall ..
http://flightaware.com/live/flight/COA1049/history/20101006/1550Z/KSFO/KPHL

Fin rapport. Hva med noen strandbilder fra Hawaii?
 
He, he Andreas, dette var kun en helgetur til San Fransisco.. 8. desember blir det HNL via EWR ( overnatting ) og videre med 764 til HNL ...

Strandbilder blir alltid tatt, med det med det å poste ?:drunk:

Forøvrig har jeg for første gang en form for "laptop", iPad og det hjalp meg bra i å fikse rad 21 BC på den forsinkede CO38. CO-Dama bank skranken på gate 90 greide det ikke..:rolleyes: Elsker den "i" greia....

Forøvrig har jeg lovet å poste bilder fra prøveflyginger med 747 i juli 1969. Det kommer. ...:stir
 
Takker for titten.. Og du fikk hotell hos CO?? Jeg er sjokkert !! :lol:

President-Elect Obama skulle fly med en UA charter til ORD for å pakke sine eiendeler for senere å flytte inn i det Hvite Hus. Han var riktignok ikke president , men HNL ble shut down en times tid, og vi ble tilsvarende forsinket til HNL.


Vel, presidenten bor fast her i Chicago foer og etter han er ferdig i DC og drar av og til til Hawaii paa ferie, saa det var nok ferie foer det hele brakte loest enn en flyttetur. Han er ofte her i byen, og har selv vaert paa ORD naar han har vaert paa vei inn og ut. Som Andreas sier, det er uhyre sjelden at det skaper forstyrrelser naar han kommer og drar.
 
Herlig rapport - og definitivt ike dagligdags. Vi landet selv en times tid før han på JFK i høst. Keine problem. Ellers er jeg hjertens enig i din begeistring over iPad`n...
 
Heisann SQ 777

...Rekkevidde 739 ? Kanskje Dag kan svare. Calling Houston… Vi hadde ship 432….

Skal du ha 3,265 nautical miles (6,045 km) rekevidde paa en -900ER slik som Boeing (og MOW) oppgir maa du ha mindre nyttelast, og du maa helt ned i 132,000 lbs ZFW mot (MZFW 149,300) pluss sirka 54.000 lbs fuel. Siden OEW er i snitt sirka 102,000 lbs for -900ER gir dette kun 30,000 lbs for pax og frakt... og du er da vekt begrenset.

Gaa inn paa Boeing sine web side der de viser "Airplane Characteristics for Airport Planning" saa faar du et bedre bilde av den virkelige rekkevidden; http://www.boeing.com/commercial/airports/737.htm


BTW: Det er ikke riktig at disse president flightene skal ha slik negativ innvirkning paa flytrafikken, men naa har endelig Obama startet aa gjoere noe med FAA ATC systemet... og ikke bare pratet om det some tidligere administrasjoner.

Dag
 
Bra rapport selv uten bilder :) Ser ut til at presidenten kan det å skafe maks utur for noen. Stakkar!
 
Back
Top