Pratt & Whitney - 195 ansatte mister jobben

Dette var ikke gode nyheter... :(

Noen av de som jobber der nå var også med på nedleggelsen av BTS i 06, og må igjennom denne prosessen igjen.

Lykke til med jobbsøkingen til de som jobber der, og håper at de finner en jobb de vil trives i :)

Huff, triste greier. Vet at oljå i distriktet har plukket opp flinke folk fra bransjen tidligere, så får håpe at det går greit å finne seg ny jobb.

Huff, triste greier. Vet at oljå i distriktet har plukket opp flinke folk fra bransjen tidligere, så får håpe at det går greit å finne seg ny jobb.

Vet du hvordan du bruker en skiftenøkkel og har fagbrev i tillegg så tror jeg det går rimelig glatt å få seg jobb i Rogaland. Det er et ikke ubetydelig antall "aero-derivative" gassturbiner som spinner og genererer kraft rundt omkring på oljeplattformene på norsk sokkel. Så om man først skal miste jobben så er nok dette ikke det verste distriktet å gjøre det i.

Synd likevel selvfølgelig.

Trist at det flytekniske miljøet i Norge stadig krymper inn.
Men godt utdannede folk i Rogaland er vel heldig stilt.

PS Jobbet for lenge siden på oljefeltet Valhall.
Fikk høre at turbinene der var av samme type som i P-3 Orion.
Men det er vel Allison?

Kjempetriste nyheter. Desverre ikke overraskende. Jeg jobbet der selv i to år og det var (er) en kjempefin plass med mange trivelige folk som sitter på mye kompetanse.

Triste nyheter. :( gle sint og lei meg nå som jeg leste disse nyhetene, la oss nå håpe dem finner seg nye jobber om ikke lenge. Selv mener jeg også at det er et tap, at dem legger dette her ned.

Det spørs vel om dette er en irreversibel prosess, men heldigvis for de aller fleste i denne bedriften, så skriker jo Stavangerområdet etter kvalifisert arbeidskraft, som man må kunne anta at disse er.

Hørte at det ble arrangert "jobbmesse" der det ikke var kapasitet til å ta imot alle bedriftene som ønsket å ha stand, så det er nok ikke helsvart for de som mister jobben.

Så bra. Har lagt merke til at flere oljeselskaper ser etter industrimekanikere, så det burde ikke være noe problem :)

Absolutt muligheter, det er generelt sett et hett jobbmarked i Stavanger regionen om dagen, da oljerelatert virksomhet går godt og det er høy etterspørsel. Vi sliter selv med å få tak i kvalifiserte folk i regionen, som igjen betyr at lønningene presses oppover.

Hørte at det ble arrangert "jobbmesse" der det ikke var kapasitet til å ta imot alle bedriftene som ønsket å ha stand, så det er nok ikke helsvart for de som mister jobben.

Flesteparten vil ha gode muligheter i leverandørindustrien til oljevirksomheten.
Her er det flere selskaper som trenger arbeidskraft med kompetansen P&W ansatte besitter.

GE Health Care (tidligere Nycomed Imaging) i Oslo kvitter seg også med folk og legger ned forskning og utvikling i Norge. Dette er et trekk vi som har jobbet i større amerikanske bedrifter ser. Kjernevirksomhet trekkes dit der gir mest "shareholder value".

De kunne jo ha flyttet vedlikeholdet for F-35 motorene til Sola om noen år ;)

Det er vel sikkert noen som kunne ønsket at man brukte F-35 kjøpet til å presse P&W til å opprettholde arbeidsplasser på Sola, ettersom det vil bli overført milliarder til P&W sine kontoer ifm flykjøpet, men det er vel uansett null sjangs for at F-35 kjøpet blir endret.

Last edited:
Back