Ryanair mener - og sikkert med en porsjon sannhet også - at flyplassen/området vil tjene såpass mye på at Ryanair kommer med eks. 20 ruter, at det rettferdiggjør at Ryanair skal få lavere avgifter.
Ryanair vil betale 1 million mindre mot at de frakter turister som gir 20 mill i økt omsetning osv. Noen flyplasser kan velge å si nei (fordi de ikke behøver Ryanair), mens andre sier ja fordi de totalt sett vil tjene på det.
Ryanair får gode betingelser med å fly på f.eks. Torp og Rygge, dermed tjener flyplassene (og området rundt) på det, og Ryanair får lavere kostnader som følge av lavere avgifter, som igjen gir dem ytterligere konkurransefortrinn.
Det er jo egentlig en vinn-vinn for både Ryanair og flyplassen.. eller?
Helt riktig. Sandefjord Lufthavn - Torp har de siste 4 årene et netto snitt-overskudd på ca. 28 mill. Plassen eies av Vestfold Fylkeskommune (43.3%), Sandefjord kommune (35.7%), Vestfold Flyplassinvest (13.5%), og Stokke kommune (7.5%).
Her er et kommentar fra Vestfold Fylkeskommune i 2006:
– I fylkesbudsjettet i desember i fjor regnet vi med et utbytte fra Sandefjord Lufthavn Torp på tre millioner kroner for 2006. Vi tok feil. Utbyttet ble på hele 5,4 millioner. Vi har derfor en ekstra gevinst på 2,4 millioner. Dette er penger som ennå ikke er disponert til noe annet. Her har vi slik sett muligheten til å sette inn midler fra et område som skader miljøet i et miljøfremmende prosjektet, sier han.
Selv om både KLM, Wizz og Widerø trafikerer Torp, er FR den største aktøren. Eierskapet til Torp skaffer penger til (forhåpentligvis gode) tiltak i hele regionen.
Welcome to Sandefjord - and thank you for flying Ryanair.