PR-rådgiver med markeringsbehov?

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
PR-rådgiver med markeringsbehov?

Jeg må bare le .. og så skal jeg gjøre noe jeg ikke pleier å gjøre - med hensikt, ihvertfall. Nemlig trekke ting helt ut av sammenhengen og plassere det sammen. Skjønt, i dette tilfellet .... :lol:

Kjos har tatt på seg SAS-hatten, mener PR-rådgiver.

Ifølge Schrøder fremstår Norwegian mer og mer som «Ryanair med en sjef som smilere bredere».

Så hva er da SAS? Ryanair med hatt? Sorry - jeg kunne bare ikke dy meg ...

http://e24.no/naeringsliv/norwegian-og-sas-bytter-roller/20049311

Re: PR-rådgiver med markeringsbehov?

Det er mye useriøst i PR-bransjen, og denne Schrøder har vel vært ute med merkelige uttalelser også tidligere. Jeg ville ikke hyrt inn denne mannen...

Det største PR-trikset til denne mannen er å komme med så latterlige uttalelser at han havner i useriøse aviser, av og til...

Det verste her er jo at noen aviser faktisk gir denne medieklovnen oppmerksomhet.

Denne uttalelse var jo litt morsom :)

- Alle som har hoppet etter Wirkola, har hoppet lenger. Etter min mening kunne Kjos godt trukket seg og blitt styreleder i Norwegian.

Men det er jo slik media fungerer, de får de som utmerker seg til å uttale seg, uansett om de er dugelige eller ikke.

Jeg synes mannen har ett poeng - DY har vokst seg så store at de ikke lengre kan peke på "store, stygge" SAS. De er ikke den sjarmerende, lille utfordreren lengre, de er et børsnotert stort flyselskap, også i europeisk sammenheng.

Ellers er det masse tøv og synseri. Eier mannen SAS-aksjer han prøver å snakke opp i verdi eller shorter han DY-aksjer?

Jeg synes mannen har mange, meget gode poeng.
SAS er ikke lenger storebror, slik det var. SAS er ofte billigere en Norwegian. Kjos er ikke fornøyd og fremstår som en desperat leder.
Da blir det vanskelig og fremstå som en liten Askeladd som sliter mot storebror.

Men for all del, fyren som uttaler seg har kommet med mye rart av oppgulp tidligere uten at noen her har reagert, så her har det vel like mye med hvem som har lojalitet med hvem.

Det er egentlig helt klassisk og er kjent fra de fleste bransjer: Et selskap startes opp, gjør det bra og blir raskt stemplet som underdog. Pilene peker bare oppover, oppover, oppover. Som regel bli gründeren også fremhevet i mediene som en svært dyktig person, og både kunder og ansatte har bare gode ord å si om vedkommende. Men etterhvert blir selskapet rett og slett så stort at man på et tidspunkt vil møte motstand og negativ publisitet. Da er det heller ikke unormalt at gründeren trekker seg tilbake fra førersetet og lar andre overta skuta. Dessuten elsker media å bygge opp slike underdoger, for deretter å rive dem ned igjen når tiden er moden for det. Har selv erfaring fra et slikt selskap under dotcom.

Gründer-fasen i DY er kanskje på vei til å nå toppen, og dermed går også den store dugnadsånden blant de ansatte mot slutten. Det kan være både positivt og negativt.

Jeg synes mannen har mange, meget gode poeng.
SAS er ikke lenger storebror, slik det var. SAS er ofte billigere en Norwegian. Kjos er ikke fornøyd og fremstår som en desperat leder.
Da blir det vanskelig og fremstå som en liten Askeladd som sliter mot storebror.

SAS sine priser er kunstige lave, de har ikke råd til å konkurrere med Norwegian. SAS sin CASK er dobbelt så høy som Norwegian's. Kjos sitt flyselskap går så det suser og bare vokser og vokser, mens SAS tapte over tre milliarder kroner i fjor. Hvem har grunn til å være desperate, sa du?

Last edited:

SAS sine priser er kunstige lave, de har ikke råd til å konkurrere med Norwegian. SAS sin CASK er dobbelt så høy som Norwegian's. Kjos sitt flyselskap går så det suser og bare vokser og vokser, mens SAS tapte over tre milliarder kroner i fjor. Hvem har grunn til å være desperate, sa du?

Pisspreik.

Om prisene er kunstig lave skal jeg ikke si, men det er en kjennsgjerning at SAS har omtrent dobbelt så høye enhetskostnader som DY. Ergo må enhetsinntekten (korrigert for kabinfaktor) i snitt være dobbelt så høy som DY for å tjene penger. Nå har nok SAS i større grad enn DY kunder som er villige til å betale en høy pris for economy extra & business class billetter til utlandet, og dersom det er tilstrekkelig mange av disse så kan det kanskje være butikk i å selge seg billig i den andre delen av kundebasen. Om man ser på regnskapene så er vel ikke SAS helt der enda.

Og glem ikke at SAS har fått tilført 11000 millioner i kapital de siste 3 år. De pengene har ikke gått til investeringer, men for å fylle opp for et galloperende underskudd.

10000 millioner er fantastisk mye penger. SAS har kunnet bruke av denne kjempepotten til å kjøre med langt lavere priser en det de ellers kunne. Mye penger er også brukt til massiv reklame, spesielt i det siste. SAS har gamblet alt på å gjenvinne passasjerer, noe de ikke har greid.

Sammenlign SAS sine 10000 millionener med de 1000 millioner som total er investert i å bygge opp hele Norwegian. Det er 10 ganger så mye penger som SAS har brukt uten å kunne vise til hverken investert matriell eller økte markedsandeler.

Det er kritisk for SAS at de ikke har greid å få mer ut av alle pengene. Nå kommer det antakligvis ikke mer penger fra investorene og den boosten de må ha nå kan lett utebli.

Det er ikke SAS sin økonomi denne tråden handler om, det finnes nok av andre tråder hvis det skulle være nødvendig med nok en diskusjon om dette.

<MOD>Back on track folkens, SAS' pengebruk er diskutert til det kjedsommelige i opptil flere andre tråder.</MOD>

Om du leser HELE innlegget mitt vil du kanskje se at det handler om mye mer en økonomi.
Men for all del, lett å gå den veien når man er uening.
Da blir det i alle fall spesielt når man vet at også DY har hentet inn betydelig med kapital de siste årene.
Men det er faktisk ikke det denne tråden handler om.

Jeg mener at endel av poengene til denne pr duden var gode for en gang skyld. Men alle vet at det har kommet mye rart derfra. Men det defineres vel igjen av hva man selv mener og om man er uenig eller enig i det han sier.
Tror at de fleste er enige uansett om at det Kjos nå har gjort lukter det litt desperasjon av.

Jeg har spurt om det før, men du ser ut til å ha oversikten på DY.

Hvilke kalender år hadde DY overskudd borsett fra 2010 ?

DY (Norwegian) hadde overskudd (EBT Earnings Before Tax) i 2010, 2009, 2008, 2007 og 2005.

Steve, Bill, Larry , Hasso er vel Grundere som har vist at de også kan lede etter den intielle fasen. Kan Bjørn gjøre det samme ? , mulig.

Har hatt mange sjefer og direktører , men veldig få av de har evnet å håndtere mer enn en fase , alstå enten oppstart, vekst , eller nedbygging.

Ingen gode analytikerutsikter for 1.kvartal ...
"Norwegian Air Shuttle ventes å legge frem et EBITDA-resultat på -374 millioner i første kvartal 2011, mot -192 millioner kroner i samme kvartal året før.

Det viser gjennomsnittet av estimater SME Direkt har hentet inn for TDN Finans blant syv analytikere.

Driftsresultatet ventes til -432 millioner kroner (-239) av en omsetning på 1.906 millioner kroner (1.592). Ebitdar ventes å bli -168 millioner kroner, mot -23 millioner året før."

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2126717.ece

Back