• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Politiet må vise politiattest

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
Politiet må vise politiattest

Det spesielle kravet kommer fra Avinor og omfatter politifolk som skal jobbe i passkontrollen ved norske flyplasser.

Seksjonssjef i Politidirektoratet, Stein Talgø, mener det er å skyte spurv med kanoner.

Han ser ikke det litt komiske i kravet.

- Jeg vil vel ikke akkurat si at jeg ser humoristisk på det, fordi vi slutter opp om at man skal ta sikkerheten alvorlig på flyplasser. Men vi mener at polititjenestemenn fyller dette kravet i kraft av at de har stilling som politi, sier Talgø.

Mer her

:cool:

Re: Politiet må vise politiattest

Talgø har sendt et brev til Avinor hvor han i tillegg reagerer på at politifolk må betale for et sikkerhetskurs om hvordan man ferdes på en flyplass.

Han mener at politiets arbeid på flyplassen er en del av den ordinære tjenesten.

- Dersom noen ønsker at de skal ha noen tilleggskurs for å få adgang til flysiden, så setter vi spørsmålstegn ved at dette er noe som politiet må betale.

Nå vet ikke jeg hva slags kurs det er snakk om, men det kan jo virke som om det gjelder et kurs av type "Airside Safety", slik jeg kjenner det. Hvis alle andre som skal ha tilgang til Airside er pålagt å ha det, og må betale for det, hvorfor skal ikke politiet ha det samme?

Jeg vil påstå at det er i politiets beste interesse å ha et kurs for airside safety. Det kan godt være tilrettelagt, men jeg tror ikke man lærer det normalt på politihøyskolen. Flyplasser er en spesiell plass å jobbe på og da bør man ha kjennskap til de reglene som gjelder selv som politi.

Politiet må selvsagt ha kursing i å oppholde seg airside. Jeg er fristet til å si at de trenger det mer enn andre, siden polititjenestemenn ofte oppfører seg som verdensmestre i alle sammenhenger og dermed er mer utsatt for skader og fuck-ups i miljø de ikke kjenner.

Noe av clue'et her er at Luftfartstilsynet skal ha dokumentavgift for å lese politiattesten til de som søker om adgangskort. (Ikke Avinor som bestemmer hvem som får eller ikke)

Det som er sykt, er at Luftfartstilsynets sikkerhetsstab ikke godtar sikkerhetsklarering til nasjonalt hemmelig eller høyere som grunn nok til å utstede adgangskort. Så alle piloter i forsvaret, flygeledere, FNT teknikere som har sikkerhetsklarering må gå til snuten å få attest som er en mye mer harelabb sak en en sikkerhetsklarering.

Kurs i ferdselsforskrifter er også ett tilsynskrav, så Avinor har sitt på det tørre der. At Avinor kanskje bør betale det er en annen sak.

Originally posted by M609
(...)
Det som er sykt, er at Luftfartstilsynets sikkerhetsstab ikke godtar sikkerhetsklarering til nasjonalt hemmelig eller høyere som grunn nok til å utstede adgangskort. Så alle piloter i forsvaret, flygeledere, FNT teknikere som har sikkerhetsklarering må gå til snuten å få attest som er en mye mer harelabb sak en en sikkerhetsklarering.
(...)

Jøsses - det er jo flatt ut idiotisk. Det er nok hensiktsmessig å endre reglene på dette området.

Originally posted by Falcon

Originally posted by M609
(...)
(...)

Jøsses - det er jo flatt ut idiotisk. Det er nok hensiktsmessig å endre reglene på dette området.

Nei, nå må du gi deg, Falcon! Du må jo forstå at Forsvaret og Nasjonal Sikkerhetsmyndighet er en annen etat og dette går på sivil og militær kompetanse. Kom ikke her med fornuft. Du burde vite bedre :cry: :cool: :drunk:

Back