He he... herlig lesning! Det er faktisk utrolig lite svindel/misbruk på Diners Club...(..og jeg kan tallene for det største MasterCard produktet i Norge også) Nå skal snat å si at misbruket på MasterCard har gått drastisk ned etter innføring av chip og MasterCard Secure Code...
Kundegruppen til Diners Club er nok som reidar - veldig klar over hvilket "verdipapir" kortet er og behandler det deretter...
Forklaringen er vel ikke at Diners brukerne er smartere enn det andre kredittkortbrukere er, (vel, det viser vel denne tråden siden OP ikke overlever å putte inn ett passord i en rute for å fullføre kjøpet

), forklaringen er vel heller at antall Diners brukere er ekstremt lite og fallende på verdensbasis.
Jeg klarer ikke å se hvilken verdi "gammelgubbekortet" Diners vil gi en som reiser mye verden rundt med det ekstremt lite antall brukersteder de har i forhold til Visa og Master Card. Jeg kommer meg uansett inn i lounger som i de aller fleste tilfeller er mye bedre enn det Diners har å by på via Star, Amex Plat eller Presidents Club medlemskap.
Nå har jo semigammelgubbekort som jeg bruker, American Express Platinum ikke noen verifiseringskode enda og det er kortet jeg bruker i jobben. På privaten bruker jeg Visa og Master Card. Har ett privat Amex Plat, men det er ikke aktivisert da jeg føler at kortstokken min er stor nok.
Har overhodet ikke noe problem med sikrere betaling. Har selv vært utsatt for forsøk på svindel med kredittkort to ganger siden jeg flyttet til USA og selv om man ikke er ansvarlig, må man ordne opp, få utstedt nye kort etc.. Merk at ingen av tilfellene var på nett.
Jeg vet ikke EB hva du legger i å være uansvarlig, men sist dette skjedde betalte jeg med ett MC i en taxi i NYC via de nye maskinene som er i baksetet. Taxisjåføren skimma nummeret og forsøkte å bruke det ett par steder i Brooklyn. Chase flagget transaksjonene og tok umiddelbart kontakt med meg via tekstmelding for å verifisere transaksjonene. Ingenting dukket opp på kontoen min, jeg fikk nye kort i posten etter 24 timer og jeg måtte fylle ut ett skjema å sende til Chase.
Det samme skjedde i California for 3 år siden etter ett restaurant besøk. Der ble også svindelen ferska før noe hadde blitt belastet.
I mine tilfeller var altså svindelen ikke gjort på nett, men skimmet av taxisjåfører og en kelner så ingen verifiseringskode nødvendig. Tipper at hadde jeg brukt Diners i drosja, hadde jeg ikke blitt forsøkt svindlet. Hvorfor? Fordi taxisjåføren skal slite voldsomt med å finne en butikk som tar Diners....
Tipper dog at det snart blir påkrevet fra brukersteder at både Diners og Amex må komme opp med en lignende løsning som Visa og MC for å redusere svindelen i en eksplosiv online utvikling.
Da må Reidar finne frem sjekkheftet og stikke til OSL for å handle flybilletter.. Eller bruke 3 sekunder på å sette inn en kode på nett for å redusere svindel