Pluss i karmaboken i til forsvaret

Polaris

Free Luigi
http://www.itromso.no/nyheter/article296813.ece

Sjekk herkulesflyet!

Torsdag sendte Luftforsvaret kreftsyke barn fra hele Nord-Norge med foreldre og søsken til Paris. Til sammen var det en gruppe på 45 fra Tromsø, før de skulle stoppe i Bodø og plukke og enda en gruppe på 45.

What more to say, kjempeflott gjort! Selv om det er en stusselig måte å resie på i mange timer, så er det nok en opplevelse for livet for ungene :)

Her er bilde av flyet i mårrest 09.00, ved siden står en Fokker F27 MK500 fra Farnair (er jeg nesten sikker på, dog kan jeg alltids ta feil)
3971078451_3acbe3d14c.jpg

Last edited:
Ungene har det helt sikkert kjempetrivelig. Men jeg lurer på om ikke flere av foreldrene hadde foretrukket flyseter av det litt mer sivile slaget.... ;)

Jeg har selv fløyet denne type flyvning. Foreldrene har helt andre ting å tenke på enn type flysete, eller flyvertinnenes alder for den saks skyld. For noen kommentarer dere har...

Jeg har selv fløyet denne type flyvning. Foreldrene har helt andre ting å tenke på enn type flysete, eller flyvertinnenes alder for den saks skyld. For noen kommentarer dere har...

Jaha, er en opplevelse å fly Herkules første gang(og jeg har ikke flydd den nye C130'en), men den gamle var ingen posetiv opplevelse for en lengre flyging :rolleyes .... Mulig de har faktisk har flyseter i de nye (?)

Edit: Men uansett komfort, så er dette et flott tiltak....

Last edited:
Virkelig bra tiltak. Luftforsvaret har støttet Støtteforeningen for Kreftsyke Barn i en lenger tid nå (hvor lenge vet jeg faktisk ikke men det begynner å bli noen år jeg har opplevd selv). Har vært med på tre innsamlingsaksjoner med luftkrigsskolen i spissen.

30 år ifølge Sølna på femmer`n hvor det hele startet. Hadde det virkelig vært så ille å fly C-130 for disse barna ville nok ikke dette pågått over så mange år, eller?

Flott tiltak og en opplevelse for barna som får et avbrekk i hverdagen.

Veldig bra tiltak!

Og i løpet av helgen letter en Dash-8 fra Widerøe med 60 kreftsyke barn m/familier fra Torp med kurs for Billund og Legoland. Dessuten har Dakota Norway på Torp et lignende opplegg hvert år. Flott at sivil og militær luftfart kan gjøre ting som dette! :)

Jaha, er en opplevelse å fly Herkules første gang(og jeg har ikke flydd den nye C130'en), men den gamle var ingen posetiv opplevelse for en lengre flyging :rolleyes .... Mulig de har faktisk har flyseter i de nye (?)

Edit: Men uansett komfort, så er dette et flott tiltak....

Det er fullt mulig å sette inn vanlige flyseter i Herc'en, både i de gamle og i de nye.

Klart at det er en stor opplevelse i seg selv både for barn og voksne å fly hercules, sittende langsetter skroget. Det har jeg gjort en gang, og synes ihvertfall det var veldig morro å få prøve.

Ellers må jeg også si at man i gitte situasjoner i livet får andre perspektiver på ting. Jeg ser på meg selv, de gangene jeg har reist hjem fra Afrika, da er det fullstendig likegyldig for meg hvilken flytype, setekonfigurasjon osv. det er på flyet. Da betyr det absolutt ingen ting. Man har fokus på helt andre ting.

Dette var et flott tiltak av forsvaret, helt sikkert til stor glede for veldig mange familier.

IMM

Last edited:
Back