Re: Plassering av piloter på helikopter.
Hei!
Jumper G5 forklarer det fint med eksemplet:
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080625192511AAhHCpv så dette blir kanskje litt "smør på flesk" :
Meg fortalt har det med «stikka» og «collective pitch» sin plassering samt betjening av brytere/instrumenter på midtkonsoll gulv og tak. Majoriteten av befolkningen er høyrehent - har det hatt noe å si for konstruksjonen ?)
Som Jumper G5 nevner har det ikke så stor betydning på moderne helikoptre (har de da joystick ? autopilot ?)
Beveger meg kanskje på tynn is, da dette er ting som jeg fikk høre/lærte da jeg var "liten gutt" med stor interesse for helikoptre:
At det ganske enkelt er best å styre (ratte) med høyre arm på «stikka», og venstre arm «collective pitch» til gass og høyde.
Tar man en titt inn i f.eks som kan flys av en pilot, (Eurocopter AS350 Ecureuil) er det meste av instrumenter å¨høyre side, kun de viktigste på venstre. («Stikka» og «collective pitch» + pedalene skal være fjernet (koblet ut) ved flyving av passasjerer i v.sete. = tur, sightseeing o.l. ......har bl.a. lest noen havarireporter der det står fremhevet) (se bilde.)
Har ennå ikke sett noen plass at dører og rotor bak skulle ha noen betydning hvor piloten satt.
Men har lurt på britiske piloter som har bil ratt på høyre side med girspaken til venstre arm, burde ikke de ha en "speilvendt cockpit" ?
Håper det dukker opp en helikopterpilot her som kan gi et grundigere svar
PS!
Legg merke til at når et helikopter lander, så er det "alltid" høyre hjul / skid som tar bakken først:
Cockpit for 1 pilot: