Piratbusser fra TRF

imm

ScanFlyer Crusty
Da har politiet endelig slått til mot noen av aktørene som driver pirattransport på Torp. Det har vært en stor forundring fra mange på Torp hvorfor de ikke har gjort dette tidligere, da virksomheten har vært svært omfattende og også helt åpenlyst. Men det hjelper når media omtaler det.
Så får vi bare håpe at piratene blir bøtelagt såpass kraftig at de ikke gjør dette igjen.
Her er en artikkel om saken fra sb.no
http://www.sb.no/nyheter/razzia-mot-piratene-1.1217299

Og i denne artiklen fra sb.no ser det ikke ut til at piratene blir straffet. Mangel på bevis på betaling skal være årsaken. Allerede i juli 2008 tok Sandefjords Blad opp saken, men ingen ting er gjort.

Det er egentlig veldig rart, synes jeg.
Krav til bevis er vel at de er på Torp hver eneste dag, gjerne to ganger om dagen, hele året rundt.
"Familie og venner" - går det ikke ann å spør noen enkle spørsmål for å finne ut om disse faktisk kjenner hverandre?

Så det ser ut til at det er bare å fortsette virksomheten.
Vi legger opp til økt kriminalitet i dette landet.

http://www.sb.no/nyheter/kjorer-fortsatt-piratbusser-1.1095617

Rart de ikke greier å gjøre noe mer med det. Her i trondheim greier de i alle fall å skape uro blandt de som kjører i byen på nattestid, og da har de ikke de store problemene med å bevise så mye.

Rett skal være rett, det var NRK Østafjells som kjørte denne saken, og så har Sandefjords Blad kastet seg på den etterpå. Vi har hatt nettsak (http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/vestfold/1.6940196) og oppfølging på radio og TV siden mandag.

Bare så det er sagt - men det er en god sak! ;)

Edit: Og nå fant jeg plutselig ut at denne diskusjonen har gått i flere dager i en annen tråd også. Jeg må visst innom forumet litt oftere. Har du sett på maken! ;-)

Last edited:
Hva som gjør at politiet ikke bøtelegger disse folkene kraftig, skjønner ikke jeg.
Hvis jeg henter en polakk utenfor Oslo Børs, så får jeg 25.000 i bot på stedet, uten mer krav til bevis enn at vi ikke kjenner hverandre. :lol:

Jeg hadde ankomst til Torp kun en gang, i augusti 2007, da trafikk til Polen begynnet a vokse. Nightmare, og jeg kan bekrefte at det som skjedde skjer aldri utanfor polske flyplasser.

Forst oversikt i Torp terminal: tiotal polske piratsjaforer og deres kolleger. Nogre av dem skrek ut apenbart i polsk: "Oslo, Drammen for kun 200 kroner. Kan betale i zloty", andre kom individuelt til pax som virket vaere polsk og spurte agressivt i polsk "Hei? Vil du til Oslo? 150 kroner bare? Ikke? Hei, hvordan ikke, det koster mindre enn buss..". Jeg svaret pa norsk at jeg var underveis til Stromstad, ellers kunde jeg hore minst "kurwa mać", kanskje nu i Norge alle vet hva det betyr...

Minst 50 pax fra min A320 tog piratbusser mot Oslo denne dagen. Priser var 150-250 NOK enveisreise til Akershus eller Drammen. Jeg husker bra at ingen var billigere enn ordinaer Torp-Express til Oslo (130 NOK). NSB fra Sandefjord til Drammen og Oslo S kostet bare liten mer (Rastad var ikke klar og man maste ga til city forst), selv om komfort var hoyre og sikrere. Det er ikke heller sant, at man kan spare noget med pirater...

Jeg kan si at det er ingen familiehjelp eller lavpristjenst for fattige compatriots, det funker bare slik, sasom overallt i utlandet: Polakk gastarbeider kjenner ikke fremdespraak og behover tjensten av noe annen Polakk, og betaler aagerpris for substandard.

Bevis kan man skaffe lett: be polsksnakkende mennesker a ga til Torp/ straks Rygge :) Og a anmelde det til Polis... Jeg gjorde det ikke, var svart brottom mot Stromstadsferge

HURRA! Stemmer det at avskilting er vanlig praksis ved piratvirksomhet? Mener å ha hørt om det før også, men synes det virker i overkant brutalt...

Har et par kamerater som for noen år siden tok pirattaxi i Oslo. Politiet stoppet bilen, sjåføren kjente ikke sine passasjerer og han fikk derfor førerkort inndratt og bilen ble beslaglagt. Et halvt år senere ble passasjerene innkalt som vitner i rettsak mot sjåføren pga. piratvirksomhet.

HURRA! Stemmer det at avskilting er vanlig praksis ved piratvirksomhet? Mener å ha hørt om det før også, men synes det virker i overkant brutalt...

Bussen har vært brukt til kriminel virksomhet så jeg syns det er helt normalt. Rart at ikke bilen ble beslaglagt.

Problemet er visst ikke helt borte enda. I følge en bekjent i Unibuss, ble Torpekspressen stoppet i dag av en havarert piratminibuss som ville sende passasjerene med bussen. Betaling var ikke nødvendig, for de hadde jo allerede betalt piraten.

Problemet er visst ikke helt borte enda. I følge en bekjent i Unibuss, ble Torpekspressen stoppet i dag av en havarert piratminibuss som ville sende passasjerene med bussen. Betaling var ikke nødvendig, for de hadde jo allerede betalt piraten.

Er vel med de som med Nigeriahorene her i byen....så snart politiet forsvant så dukket de opp fra gjemmestedene sine igjen:rolleyes:

Akkurat den historien er jo omtalt i internbladet til UniBuss, så det spørs om den er helt ny :cool:

Men det kan ihvertfall bekreftes at omfattende minibuss transport fortsatt pågår. Helt åpenlyst.

Leser i artikkelen at de tar mer for turen enn de lovlige alternativene. Det må vel bety at det skulle være mulig å komme dette til livs med litt markedsføring?

Hvor gode er de lovlige selskapene på markedsføring og kundekontakt på polsk?

Back