Jeg hadde ankomst til Torp kun en gang, i augusti 2007, da trafikk til Polen begynnet a vokse. Nightmare, og jeg kan bekrefte at det som skjedde skjer aldri utanfor polske flyplasser.
Forst oversikt i Torp terminal: tiotal polske piratsjaforer og deres kolleger. Nogre av dem skrek ut apenbart i polsk: "Oslo, Drammen for kun 200 kroner. Kan betale i zloty", andre kom individuelt til pax som virket vaere polsk og spurte agressivt i polsk "Hei? Vil du til Oslo? 150 kroner bare? Ikke? Hei, hvordan ikke, det koster mindre enn buss..". Jeg svaret pa norsk at jeg var underveis til Stromstad, ellers kunde jeg hore minst "kurwa mać", kanskje nu i Norge alle vet hva det betyr...
Minst 50 pax fra min A320 tog piratbusser mot Oslo denne dagen. Priser var 150-250 NOK enveisreise til Akershus eller Drammen. Jeg husker bra at ingen var billigere enn ordinaer Torp-Express til Oslo (130 NOK). NSB fra Sandefjord til Drammen og Oslo S kostet bare liten mer (Rastad var ikke klar og man maste ga til city forst), selv om komfort var hoyre og sikrere. Det er ikke heller sant, at man kan spare noget med pirater...
Jeg kan si at det er ingen familiehjelp eller lavpristjenst for fattige compatriots, det funker bare slik, sasom overallt i utlandet: Polakk gastarbeider kjenner ikke fremdespraak og behover tjensten av noe annen Polakk, og betaler aagerpris for substandard.
Bevis kan man skaffe lett: be polsksnakkende mennesker a ga til Torp/ straks Rygge

Og a anmelde det til Polis... Jeg gjorde det ikke, var svart brottom mot Stromstadsferge