Piratbusser fra TRF

Status
Not open for further replies.
Det er ikke fritt frem å starte persontransport mot betaling, så stoppes kan dem nok, dersom myndighetene mener det er verdt bryet.

Det var tilsvarende virksomhet til OSL også, enkelte kjørte rett foran bussavgangene og praiet kunder med argument om at "bussen var forsinket/innstilt". De som ville betale med kort eller hadde månedskort ble avvist... Saken ble tatt opp med myndighetene, men det skjedde ikke noe.

Jeg ser ikke slik på det folkens. Dette er kultur i øst europa på samme måte som andre innvandrere tar med sine kulturer hit til landet. De henter sine kjenninger og ryktebørsen går. Dessuten blir det begrenset volum av dette. Dette er griske taxi og busselskaper som hisser seg opp over småtteri og media blåser opp. Slik har det alltid vært på TRF.

Vi har en ordning med lover, regler, konsesjoner og godkjenninger her i landet som de fleste bør forholde seg til. Det er bra media setter søkelys på det, det gjorde de ikke på OSL.

Slik en virksomhet som drives ved Torp er rett og slett kriminelt og bör stanses. A gjöre dette latterlig som LCB eller noe hjelper ikke saerlig mye. Eller en falsk opptatt toleranse (ogsa i religiöse sammenheng)

Jeg vil gjerne anerkjenne til politiet at det kan vaere vanskelig a stanse det. Men stiller man seg sterk imot dette, sa blir man kvitt av dette. Og ja, jeg vet, plutselig vil disse 4 gutter i bilen alle bli venner.

Lover er regelverk alle ma fölge. Vil man leve/jobbe i Norge, sa ma man holde seg til norkse lover. Over norske lover star ingen sharia, men bare menneske-retter. Sa enkelt er dette.

Det hører jo på en måte sammen da: low cost flying og low cost bussing.:colgate:

--- jeg tenkte også å legge ut den kommentaren.....
men alvorlig talt, dette viser jo hvor vi beveger oss.....

For meg personlig er dette et "nederlag", markedsliberalist som jeg jo egentlig er...
Men noen ganger er altså visse reguleringer og kjøreregler nødvendige, såvel i luftfart som busstransport...;-)

Tally-Ho

Jeg ser ikke slik på det folkens. Dette er kultur i øst europa på samme måte som andre innvandrere tar med sine kulturer hit til landet. De henter sine kjenninger og ryktebørsen går. Dessuten blir det begrenset volum av dette. Dette er griske taxi og busselskaper som hisser seg opp over småtteri og media blåser opp. Slik har det alltid vært på TRF.

Jepp, det å betale moms/avgifter, forsikring for offentlig transport, betale timelønn, skattetrekk for sjåfør etc. er jo kun små detaljer som man bare bør ignorere? :rolleyes::rolleyes:

Griske taxi og busselskaper som følger lovverket, investerer i utstyr og kjører på norske skilt??

Bruke nøtta før du trykker Submit Reply neste gang kanskje?? :rolleyes::rolleyes:

For meg personlig er dette et "nederlag", markedsliberalist som jeg jo egentlig er...
Men noen ganger er altså visse reguleringer og kjøreregler nødvendige, såvel i luftfart som busstransport...;-)

Og sammenlignet med LCCene som opererer innenfor regelverkene, så gjør neppe LowCostTaxiene det, hverken økonomisk, arbeidstidsmessig eller forsikringsmessig.

Det som er litt morsomt er jo at vi Nordmenn oppfører oss på akkurat samme måten.

Tja, piratnæringa er nå ikke akkurat ukjent "hjemme på berget" heller, i likhet med trygdesnylting, mm. Også på disse punktene er mange normenn veldig... "flinke"... uansett hvor de befinner seg.

Som en liten "by the way"; vi har noe liknende på New Zealand (minibuss "til døren"), men de driver i lovlige former:
http://www.supershuttle.co.nz/
... veldig kjekt i grunnen. Noe dyrere enn en buss-bilett selvsagt, men fremdeles billigere enn vanlig drosje. Og spesielt kjekt dersom du faktisk reiser med bagasje. :up:

Pirater er en uting uansett hvor det skjer, og uansett hvem det er som driver det. Det er ikke uten grunn at man faktisk skal ha løyve for å drive kommersiell persontransport.

Jepp, det å betale moms/avgifter, forsikring for offentlig transport, betale timelønn, skattetrekk for sjåfør etc. er jo kun små detaljer som man bare bør ignorere? :rolleyes::rolleyes:
http://forum.scanair.no/images/smilies/old-openbb/10.gif
Griske taxi og busselskaper som følger lovverket, investerer i utstyr og kjører på norske skilt??

Bruke nøtta før du trykker Submit Reply neste gang kanskje?? :rolleyes::rolleyes:

Skjerp deg kamerat, slike uttrykk hører ikke hjemme på forum. Min mening er at dette er blåst opp deluxe slik det gjerne gjøres i slik sammenhenger. Jeg ser poenget med lovverk, bevares, men dette minner mer om tjenestegjøring og kompiskjøring. Men vokser omfanget slik at det blir mer og mer likt regulær busskjøring, da blir saken en annen. Jeg har hatt base på TRF og kjenner godt til de lokale konfliktene angående kjøring til og fra flyplassen. Det skal ikke mye til før det bjeffes der oppe.

Skjerp deg kamerat, slike uttrykk hører ikke hjemme på forum. Min mening er at dette er blåst opp deluxe slik det gjerne gjøres i slik sammenhenger. Jeg ser poenget med lovverk, bevares, men dette minner mer om tjenestegjøring og kompiskjøring. Men vokser omfanget slik at det blir mer og mer likt regulær busskjøring, da blir saken en annen. Jeg har hatt base på TRF og kjenner godt til de lokale konfliktene angående kjøring til og fra flyplassen. Det skal ikke mye til før det bjeffes der oppe.

Så det er greit å drive ulovlig så lenge at man kun gjør det i mindre skala? :rolleyes::rolleyes:

Skjerp deg selv

Hvorfor blir det da ikke gjort noe med problemet hvis det virkelig er et stort problem?

Så loven skal ikke være lik for alle? Dette innlegget er helt på trynet, sorry å si det. Da er det sikkert OK for deg at f.eks Norwegian begynner å tøye og gå litt ut over reglene i forhold til hviletidsbestemmelser. Så lenge det ikke skjer i stor skala er det jo greit i følge deg:sarc

For ikke snakke om at jeg skal slutte å betale skatt og kanskje begynne med butikktyverier....så lenge det ikke skjer i stor skala så er det greit.........

Og sammenlignet med LCCene som opererer innenfor regelverkene, så gjør neppe LowCostTaxiene det, hverken økonomisk, arbeidstidsmessig eller forsikringsmessig.
....
..helt enig, derfor sendte jeg heller ikke den kommentaren. Men sammenlikningen slo meg, som sagt....

Og for ikke å ta seg selv så høytidelig her på forumet - så slang jeg også ut den kommentaren at alt dette jo egentlig er et nederlag for meg - som innerst inne er markedsliberalist...

Litt ironi må det være plass til her, i denne galskapen? ;-)

Tally-Ho

At det er kultur i utlandet, betyr ikke automatisk at det er noe som er lov her til lands! :)

MD11, foreslår du leser originalartikkelen hos NRK. Den sier litt mer og gir flere eksempler som viser at dette ikke er kompiskjøring: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/vestfold/1.6940196

"I Norge må du ha løyve for å drive lovlig persontransport mot betaling. Men ingen har søkt om lov til å kjøre folk i minibusser mellom Sandefjord og Oslo."

Til og med eget visittkort med litt reklame:
_RnnJ_s0oET2zf0T6HN2hw05zH6tN41rrJe8goC82TZg.jpg

Hadde vært fint om de faktisk kjørte med en slik pimpa bil da :)

Last edited by a moderator:
Reklamere med en så "pimpa" bil, og så får man ikke noe mer enn en kjedelig VW Transporter/Caravelle... :headbang

Så da lager vi taxi-næringen med tilsnitt fra øst-Europa og et snev av det indiske subkontinent med omegn, og for å balansere så gir vi fly-bransjen et Irsk tilsnitt?

Da mangler det bare å outsource resturant-næringen i Oslo til Svenskene...

-A

--- jeg tenkte også å legge ut den kommentaren.....
men alvorlig talt, dette viser jo hvor vi beveger oss.....

Tally-Ho

For å ta det litt seriøst, det er dessverre mange, både i regjeringen, og deltakerne og synserne i markedet, som ikke ser forskjell på "fri konkurranse" og "fritt marked".

Jeg har stor tiltro til det første, og det andre er bare kjappeste veien til bunns, uansett marked.

-A

Jeg skulle til å foreslå at mye av denne minibuss-virksomheten kanskje kunne være firmaer som hentet egne ansatte, og det bryter vel ikke med noen lover?

Men visittkortet ovenfor viser at ihvertfall en del av denne trafikken er ren kommersiell virksomhet som sikkert bryter med lover og regler.

Vi har mye av disse kompiskjoeringene i vaar delstat og i Oregon ogsaa...Mexikanske Minibusser (Taxi Collectivo som det kulturellt riktig heter)...mange mente ogsaa at dette var oppblaast og overdrevet deluxe slik det gjoeres i mange sammenhenger....inntil en Ford Van med slitte sommerdekk med 12 ombord mistet kontrollen...tok med seg en familie i moetende bil .... og politiet som maatte rydde opp - sa at det var det vaerste de hadde sett paa 20 aar i tjeneste.....ingen forsikringer av Van'en saa de som overlevde satt paa bar bakke.....

Og jeg har akkurat kjoert fra Torp til Oslo en glatt kald Desember kveld....og kan paa ingen maate se at slik kompiskjoering du aksepterer ikke kan foere til et noeyaktig samme utfall.....ser ingen forskjell....

Status
Not open for further replies.
Back