• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Piloter på dødslisten

MountainDew

ScanFlyer Rusty
Medlem
Piloter på dødslisten

I følge Bergensavisen (BA-papir 11/1) er piloter kommet inn på listen over yrker som dør!!! Samme med kassabetjening, konduktører, postbud, bibliotekarer, fagforeninger og pølsekiosker.

Piloter: Det blir mer datateknikk i cockpit, slik at det blir behov for færre piloter.

Enig?

Replying to Topic 'Piloter på dødslisten'

Litt avsporing her, men hvordan i h** jobber man som pølsekiosk? :sarc

Originally posted by TilHimmels

Mener du at datamaskiner skal ta over jobben til pilotene?! Det er vel snakk om bedre hjelpemidler og sikkerhetssystem, men pilotene må jo fortsatt befinne seg i cockpit.. :)

Jeg holder med pilotutdannelse, så det sier vel sitt om ka eg mener om dette:spin:

Det vil nok vaere behov for piloter en stund til .... om ikke annet piloter som sitter i en bunker og flyr 'remote'.. :D Inntil 'beam me up, Scotty' blir realitet, er det ingen annen maate aa flytte folk og fe over lengre distanser.

Blir neppe behov for færre piloter selv om systemene blir mer moderne og automatiserte :) Tdligere hadde man riktignok egne navigatører i de større flyene, noe som har blitt overflødig i nyere maskiner, men i overskuelig fremtid vil det nok fortsatt være krav om 2 piloter i hvert fly. Hvem vil vel sitte på i et pilotløst fly?

Heldigvis er ikke kabinansatte på den listen:cheers: Vi er kommet for å bli:spin:

Originally posted by Cedlind

Litt avsporing her, men hvordan i h** jobber man som pølsekiosk? :sarc

.......er det ett uttrykk for prostitiert? :sarc

Trodde ikke at det var ett doende market

Piloter forsvinner først når "markedet" tør å fly uten piloter ombord. Teknikken er neppe problemet.

Er det ikke litt pussig at det ikke finnes ubemannede busser og taxier, til tross for at de kunne vært utstyrt med mye enklere utstyr enn fly for å agere uten besetning. Riktignok brukes en del UAVer, men vi ser ingen av flyfabrikkene (Airbus/Boeing/Embraer/Canadair/Antonov etc) lansere ubemannede passasjerfly eller fraktfly på markedet. Heller ikke skaren av VLJ-produsenter har noen utgaver som er ubemannet, til tross for at de deler motortyper med noen UAVer.
Nei, jeg har tro på pilotyrket. Eneste grunn til at det eventuelt skulle dø ut er at de sosiale og økonomiske vilkårene konkurreres ned så langt (og det er ikke så mye som skal til) at ingen vil sjangse på et studie som er så dyrt og har så stor fallhøyde. :cheers:

Det blir litt epler og appelsiner. Busser og taxier opererer i ukontrollert 'luftrom'. Tog og fly gjoer det ikke, og ubemannede tog finnes, blant annet i Seattle.

Saa lenge man opererer i kontrollerte soner (som jo luftrom er), er det kun teknikken som legger hindringer for hva som gjoeres. Og teknikken finnes, men den trenger perfeksjonering, sertifisering - og ikke minst aksept av det reisende publikum. Det finnes mange fordeler med 'fjernstyrte' rutefly, ikke minst naar det gjelder terrorisme. Det er ikke saa lett aa kapre et fly som styres fra en bunker i New Mexico.

Hmmm... Hva hvis noen kaprer bunkeren i New Mexico? Og hvem skal være on-scene commander når "noe" mellom NM og flyet svikter eller forstyrres? Og hva hvis en bunkers i jungelen i Guatemala plutselig en dag overrider signalene. (Spør en kvisete tenåring om han tror det er vanskelig å hacke inn på Pentagons maskiner...).
Klart at flygerløse fly er ingeniørens våte drøm, men det er sikkert bare fordi de er misunnelig på den fine uniformen og alle de pene damene som flokker seg rundt dem. Ikke fullt så sexy i en kubikkel i Seattle (eller snart i Bangalore, hvor de er like flinke men bare koster en tiendedel)... Om 100 år er nok alt forandret, både damene, flyene og uniformene, men i de neste par generasjoner fly tror jeg nok vi ser en om enn altfor dårlig kompensert besetning både foran og bak den pansrede døren. Det eneste som mangler er en DVD-slot på de fem flotte skjermene på 787'en, så skal jeg være klar. :smokin

Bra oppsummert Jumper G5, akkurat den tanken med at noen andre overrider signalene (hørte jeg DVD-Jon eller liknende? :D) har jeg også tenkt. Jeg tror nok jeg ville foretrekke å ha piloter om så sittende i et eget hvelv foran der. ;)

Nå har jeg prøvekjørt førerløs T-bane i København. Jeg var litt skeptisk til tanken om tog uten lokfører men det fungerer altså utmerket. Fly uten pilot er heller ikke noe nytt, de finnes og brukes allerede i dag. Jeg er fristet til å si at BA har litt rett, men det er jo et spørsmål om tid. Vi trenger nok piloter i maaaaaaange år framover. Men ikke glem at det var helt vanlig før å ha 3 i cockpit på veldig mange fly for ikke lenge siden.

Hilsen,
Laurenz

Fremtidens cockpitbesetning: En pilot og en hund. Piloten er der for å mate hunden. Hunden er der for å bite piloten hvis han skulle røre ting og tang i cockpit.
(Fritt etter en kommentar i "Flight international" for noen år siden. :D

Men fra spøk til revolver: Dette føyer seg vel inn i tradisjonen med fremtidsforskere som i tidligere tider spådde at ved slutten århundret (det 20.) ville all mat bli erstattet av piller og at alle ville kunne jobbe fra sitt eget avlukke i hjemmet uten kontakt med andre mennesker. Alle sykdommer skulle være utryddet og alle levde i 200 år....
En smule skepsis er vel på sin plass.

Greit nok at det finnes teknologi til å fjernstyre rutefly, men det finnes ingen systemer som kan takle en nødsituasjon på en god nok måte. I verste fall må man gjøre en nødlanding ute i naturen og noen må da gjøre en vurdering av omliggende terreng, landingsområdet, man skal bl.a. unngå befolkede områder, innflygingsretning må planlegges osv osv. Finnes neppe noen andre enn pilotene selv som kan gjøre slike vurderinger der og da :)

Ser også for meg at flyet må proppes fullt av masse ny elektronikk og sensorer slik at bakkekontrolløren kan få nok informasjon om flyets status for å ivareta passasjerenes sikkerhet. Og hva da med flyets vekt? Vil det gå utover hvor mye pax og cargo flyene vil kunne ta med seg?

...og hvis noen vil fjerne pilotene, så forventer jeg også at flyvertinnene/vertene forsvinner og at de erstattes av skinnegående selvbetjeningsvogner med myntinnkast ;)

Jeg så en artikkel en gang om at internett ikke kom til å ta av - at det var en flopp og at det ville gå et par år før folk ikke lenger benyttet seg av det.

Videre tror jeg like mye på at piloter noen gang kommer til å forsvinne. Det er ingen ting som slår Brain(tm) og eyeball mk.1. I alle fall ikke Airbussystem(tm) eller BoeingFirmware(tm) med sine ILS mk.1-CAT IIIA :-)

Back