Piloter i Finnair går ut i streik

Re: Piloter i Finnair går ut i streik

Som jeg husker sagen lavede gutten en alvorlig fejl der kostede kassen - hvis det er korrekt er det i min optik ok at han blev smidt ud. Igen hvis det er rigtigt, at han bommede i millionklassen er en demotion egentlig ikke særligt betryggende for han næste passagerer.

----

Så lever vi i hver våre verdener, Joker. Er du pilot (?), så håper og tror jeg virkelig du vil se ting annerledes etter hvert.

Det er menneskelig å feile, og det skal være rom for menneskelighet, også i et flyselskap. Management by fear er ikke løsningen, det trygger ikke flysikkerheten.

Personlig mener jeg vi har kommet svært langt innen skandinavisk luftfart, både med hensyn til CRM, flysikkerhet og arbeidsforhold. Aldri om jeg ville ha byttet med forholdene i Emirates eller andre sammenliknbare selskaper.

Tally-Ho

---
Noen her som vet om Norwegian fremdeles ansetter piloter på kontrakt, og hvilket stillingsvern disse har? Noen som vet noe om de polske pilotenes avtaler?
Litt off topic, men har en viss sammenheng med utgangsproblemstillingen?
T-H

Det blir vel litt OT, men uansett: Etter hva jeg vet er det en stund siden DY har tatt inn noen som helst, men noen er fortsatt er inne på kontrakt, noen har gått over i faste stillinger, mens noen er ute. Ikke noe stillingsvern annet enn kontrakten de flyr på. Jeg tviler egentlig på at DY kommer til å ansette noen direkte inn i faste stillinger igjen, men at de kommer til å først ansette folk på kontrakt for deretter å evt. gi dem tilbud om fast stilling. For DY er det viktig fordi det skaper en god fleksibilitet slik at de kan vokse videre og samtidig være i stand til å kutte raskt hvis nødvendig. Om det er en god løsning kan vel diskuteres, men så lenge det er overskudd i markedet er piloter med 737-rating i lomma så kommer det nok til å fortsette. Og man kan vel regne med at fagforeningen også er med på leken så lenge selskapet har mulighet til å vokse seg større og fortsette å ta markedsandeler.

Det skal være etablert en felles ansienitetslista for alle piloter i DY nå, så både svenskene og polakkene skal vel stort sett ha samme avtaler selv om lønnen nok er forskjellig.

Det forklarer UAE siden af sagen (en anden del af sagen er nok også at Emirates ikke vil betale for at uddanne lokale) - men ikke hvorfor der SKAL være finner på finsk indregistrede fly

Det er da ingen som har snakket om annet enn at de skal være Finnair-ansatte?

Takk for det TCAS. Var omtrent som jeg hadde hørt. Nå er ikke Norwegian noen "versting" på arbeidsforhold, langt der i fra.
Men da de konkurrer i samme marked som etablerte opertører med arbeidsavtaler som nok er vesentlig "romsligere" (både på leisure og tradisjonell rutetrafikk) - må de regne med noen skrå blikk når de opererer med piloter på kontraktsavtale, samt tar slike "short cuts" som å ansette kabinansatte som lærlinger, dekket av NAV-midler etc.

Tally-Ho

De som det er tryggest for i hele verden, er trolig nettopp hans fremtidige passasjerer. Årsaken er at ingenting er fikset ved å sparke vedkommede med med mindre det er utøvet forsett eller grov uaktsomhet. Hvis rosteringsystemet som gjør at han ikke fikk anledning til å møte uthvilt til tjeneste, computerene som godtar feile data og andre bakenforliggende faktorer ikke ordnes, ja så er det de neste passasjerene som flyr den samme ruten med like søvnige piloter som ikke er særlig "betrygget".

Dette er en hel vitenskap innen Human Factors, og heldigvis noe som for de flestes tilfelle ordnes på betryggende vis, ikke gjennom "let's fire the pilots, and the problem is fixed" eller smartinger på webfora. Boken "Just Culture" av professor (og flyger) Sidney Dekker anbefales. :8:

OK I get it - det er aldrig pilotens skyld. Allways blame the other guy.
Fact er at 90 af alle ulykker skyldes human error, kun 10 skyldes mechanical errors.

Nå forstår jeg ingenting. Det er jo minstelønn i markedet som bestemmer hvilke piloter som skal ansettes i din verden. Mener du nå at kvalifikasjonene og karrierehistorien til pilotene er viktig likevel?
Du blander æbler og pærer og får bananer som resultat.
Udgangspunktet for denne diskussion var at jeg mente/mener at det er helt ok at ansætte andre end dem med den "rigtige" fagforeningsbog" i lommen. Mindes aldrig at have talt om karrierehistorier. Men om en mand bommer den i jobbet - skal det naturligvis have konsekvenser - de to ting har ingen sammenhæng.

Ubegribeligt at nogen tilsyneladende mener, at det er ok at lave en tailstrike på grund af fejl bregening og kunne skulle have et "slap on the wrist" (mulig demotion til FO i 6 måneder)

Det er da ingen som har snakket om annet enn at de skal være Finnair-ansatte?
OK - men hvorfor? Selskabet som tilsyneladende er alles kæledægge - DY - har som jeg kan læse kontraktansatte, der derved giver flexibilitet. Hvorfor forskellige standarder?

----

Så lever vi i hver våre verdener, Joker.
Tydeligvis!

Er du pilot (?), så håper og tror jeg virkelig du vil se ting annerledes etter hvert.

NEJ, heldigvis. Og hvis jeg var ville jeg forhåbentlig IKKE se tingene anderledes.
Det er menneskelig å feile, og det skal være rom for menneskelighet, også i et flyselskap. Management by fear er ikke løsningen, det trygger ikke flysikkerheten.
JA det er menneskeligt at fejle - men at fejle har konsekvenser. Menneskelighed - ja, men ikke for enhver pris. Management by fear er helt korrekt ikke sagen, men management in the the back pockets of unions er værre.

Personlig mener jeg vi har kommet svært langt innen skandinavisk luftfart, både med hensyn til CRM, flysikkerhet og arbeidsforhold. Aldri om jeg ville ha byttet med forholdene i Emirates eller andre sammenliknbare selskaper..

Hver sine fornøjelser / valg. Håber så du også husker ikke at benytte "sammenlignelige" selskaber som passager. Det vil nok i længden begrænse dine rejsemuligheder, men det er så dit valg.

Jeg støtter Finnair pilotene fult ut!

I motsetning til hos andre selskaper, har ikke dette skjedd på tiår i Finnair.
Når de nå går til dette skrittet, understreker dette alvoret for pilotene!

Det virker også som om pilotene har media på sin side i de finske avisene.

Å prøve å forklare Joker7913 om safety culture og liknende er litt som å forklare en uinteressert ungdomsskoleelev om fortreffeligheten ved utdannelse og å følge med på skolen. Konseptet angår oss alle og bør være relativt innlysende, men vil aldri trenge gjennom siden det verken synes å være vilje eller erfaring nok innen emnet til å kunne forstå. Bortkastet tid på dette nivået - jeg gir opp.

Så så! At noen er uenig betyr ikke at det er fritt for å idiot erklere enkelte forum medlemmer:old

Jeg kan ikke se at Joker7913 til nå har gått til personangrep på noen som har vært uenig med hans egen oppfatning. Da burde han kunne forvente det samme av dere andre, selv om dere ikke er enig!

Så så! At noen er uenig betyr ikke at det er fritt for å idiot erklere enkelte forum medlemmer:old

Jeg kan ikke se at Joker7913 til nå har gått til personangrep på noen som har vært uenig med hans egen oppfatning. Da burde han kunne forvente det samme av dere andre, selv om dere ikke er enig!

Du mener altså at uinteresserte ungdomsskoleelever er idioter?

.

Vil selvfølgelig ikke idioterklære noen som helst, men det er fritt å synes at en selv har nådd grensen for når det virker formålstjenende å fortsette å prøve å forklare en "utenforstående" (som ikke betyr "tilbakestående", som er noe helt annet) hvordan spesifikke operative og safetyrelaterte ting fungerer i luftfarten. Noen av oss har mange års praktisk erfaring og konkret arbeid med bedring av flysikkerhet, og har kunne måle forskjellen på safetyfilosofier i antall begravelser vi har blitt invitert til. Da blir vi kanskje litt opptatt av å forklare hvorfor én løsning har mange fortrinn fremfor den andre - up to a point.

Fritt land og frie meninger. Works both ways. Den aktuelle ikke-idiotforklarte debattanten er velkommen til å diskutere og å provosere bevisst eller ubevisst, men for Pete's sake, hold slike antikvariske holdninger så langt unna en cockpit, et flygesjefkontor eller en luftfartsmyndighet som overhodet mulig. Flysikkerhet i "real life" er for viktig til "synsing" - det er en hard kamp for kunnskaper, ferdigheter og holdninger på absolutt alle nivåer - hele tiden. Derfor også engasjementet fra flere her... ;)

Hvor er dette personangrepet du snakker om? Det er du som trekker frem ordet "idiot" :) Det må være lov å mene at det ikke er mulig å diskutere med en person som tydeligvis vet svært lite om sikkerhetsarbeid innen luftfart, men som likevel mener at det jobbes på feil måte.

Hvor er dette personangrepet du snakker om? Det er du som trekker frem ordet "idiot" :) Det må være lov å mene at det ikke er mulig å diskutere med en person som tydeligvis vet svært lite om sikkerhetsarbeid innen luftfart, men som likevel mener at det jobbes på feil måte.

Jeg synes Jumper svarte svært godt på henvendelsen i tråden og siden dette var ment til han, foreslår jeg at det blir med dette.

Dersom du ønsker å dikutere dette ytteligere er du velkommen til å sende meg en PM eller lage en egen tråd.

Last edited:

Endelig litt temperatur her på forumet;-)
Det er Joker (og andres) privilegium å komme med sine friske innspill. Det ville være kjedelig hvis vi alle var enige. At det så er lite substans og realitet i det som her kommer frem, er en annen sak.

Det blir litt sånn når en "faggruppe" skal diskutere sak med en som er utenfor gruppen. I noen tilfeller skal man da faktisk lytte til hva outsiderne , som ser det med andre briller, sier.
Men i denne aktuelle sak ser jeg ikke verdien av fortsatt diskusjon. Sorry!

Tally-Ho

Du blander æbler og pærer og får bananer som resultat.
Udgangspunktet for denne diskussion var at jeg mente/mener at det er helt ok at ansætte andre end dem med den "rigtige" fagforeningsbog" i lommen. Mindes aldrig at have talt om karrierehistorier. Men om en mand bommer den i jobbet - skal det naturligvis have konsekvenser - de to ting har ingen sammenhæng.

Og det er fortsatt utgangspunktet for mitt innlegg som du siterer. Jeg får et sterkt inntrykk av at du mener økonomi skal være overstyrende når man avgjør hvilke piloter som skal fly et selskaps flymaskiner. Det er nemlig ikke så enkelt som at en trafikkflyger er en trafikkflyger. Som Jumper G5 skriver litt om: dette dreier seg om kunnskap, ferdigheter og holdninger. Dersom relevansen av disse egenskapene nesten totalt forsvinner bak kravet om at billigste og villigste pilot skal få jobben, så er man ute på svært tynn is.
Så er det slik at disse viktige holdningene og egenskapene kun kan oppnås ved å ansette rett person, gi han riktig og relevant trening og skape en god holdning i pilotkorpset. Dette tar lang tid og koster nødvendigvis endel penger.
Hvis normen for fremtiden skal være at man stadig shopper rundt etter billige piloter der man kanskje knapt kjenner til bakgrunn og erfaring, da setter jeg meg på nærmeste lyntog.
Alle reisende er opptatt av flysikkerhet og at nettopp de skal flys av en kompetent pilot med lang erfaring med aktuelle ruter og værforhold, men ingen vil betale for det.

Så forsøker vi å holde oss litt i nærheten av temaet "Piloter i Finnair går ut i streik" og ikke henge ut hverandre som idioter o.l. De som ønsker å krangle med hverandre om andre ting kan bruke mail, PM, telefon eller avtale en duell ved soloppgang!

focus.gif

Endelig litt temperatur her på forumet;-)
Det er Joker (og andres) privilegium å komme med sine friske innspill. Det ville være kjedelig hvis vi alle var enige. At det så er lite substans og realitet i det som her kommer frem, er en annen sak.

Det blir litt sånn når en "faggruppe" skal diskutere sak med en som er utenfor gruppen. I noen tilfeller skal man da faktisk lytte til hva outsiderne , som ser det med andre briller, sier.
Men i denne aktuelle sak ser jeg ikke verdien av fortsatt diskusjon. Sorry!

Tally-Ho

Helt enig - stoppede også selv med at kommentere på sagen for et godt stykke tid siden af samme grund.

Back