Piloter i Finnair går ut i streik

Re: Piloter i Finnair går ut i streik

Det snakkes mye her om pilotenes streik er "overenskomststridig" eller ei. Nå er det jo faktisk slik at det kreves at begge partene holder sin del av avtalene.
De fleste fagforeninger i seriøse flyselskaper har fremforhandlet avtaler som nøye regulerer selskapets mulighet til å benytte seg av innleid arbeidskraft i cockpit. Man kan f.eks ikke lease inn stadig flere fly og piloter i en ekspansjon i stedet for å ansette piloter på selskapets egne avtaler.
Det lukter litt av en slik type avtalebrudd her (samme problemstilling).
Pilotene i Finnair har min fulle støtte. Det er bra at noen tør å ta opp kampen selv i vanskelige tider. Ingen er på sikt tjent med at selskapene kan skalte og valte med avtaler og ansatte akkurat som det måtte passe dem.

Muligt, at det er det de gør, men "opparbeidede rettigheter" er jo ikke noget man har et naturkrav på når verden omkring en forandrer sig.

-----

...Verden omkring en forandrer seg hele tiden, men det betyr ikke at man skal "prostituere" seg, for å overta en jobb til lavere betingelser, enn det som den "fyrede" før deg hadde. Det innebærer jo bare at når ledelsen finner en som er enda billigere enn deg, så har du fyringsseddelen i handen.

Kan du se poenget her? Jeg vet ikke om du arbeider i et etablert flyselskap med ordnede forhold, Joker, men gjør du det - så skal jeg backe opp deg også, den dagen du er for dyr i drift - og ledelsen har funnet en østeuropeer som flyr billigere enn deg.

Er man arbeidsledig pilot, eller i bunnen av "næringskjeden", og sulten på alle typer jobber, så kan jeg til en viss grad forstå holdningen.

Tally-Ho
(også en liberalist)

Det snakkes mye her om pilotenes streik er "overenskomststridig" eller ei. Nå er det jo faktisk slik at det kreves at begge partene holder sin del av avtalene.
De fleste fagforeninger i seriøse flyselskaper har fremforhandlet avtaler som nøye regulerer selskapets mulighet til å benytte seg av innleid arbeidskraft i cockpit. Man kan f.eks ikke lease inn stadig flere fly og piloter i en ekspansjon i stedet for å ansette piloter på selskapets egne avtaler.
Det lukter litt av en slik type avtalebrudd her (samme problemstilling).
Pilotene i Finnair har min fulle støtte. Det er bra at noen tør å ta opp kampen selv i vanskelige tider. Ingen er på sikt tjent med at selskapene kan skalte og valte med avtaler og ansatte akkurat som det måtte passe dem.

---

Noen her som vet om Norwegian fremdeles ansetter piloter på kontrakt, og hvilket stillingsvern disse har? Noen som vet noe om de polske pilotenes avtaler?
Litt off topic, men har en viss sammenheng med utgangsproblemstillingen?
T-H

Så efter din mening skal vi altså bare sætte globaliseringen i stå.

Wake up and smell the coffee.

NEJ!

-----

Det er ikke noe motsetningsforhold mellom "globalisering" og det holde på menneskelige arbeidsforhold / ivareta rettigheter.

Hvis de aktuelle Finnair-pilotene er for dyre for ledelsen, og man erstatter dem med polakker, hvem skal så erstatte polakkene når disse blir for dyre osv osv.?

T-H

Globalisering handler bl.a. om at flytte produktion / produktionsudgifter derhen hvor man får mest for pengene.

"Rettigheter" er ikke noget statisk begreb. "Rettigheter" kan man få flere eller færre af.

Når polakker bliver for dyre? Tja hvem ved, måske er Finner på det tidspunkt blevet sultne nok til at jobsene kommer "hjem" igen. Det må vi forholde os til når den tid kommer.

Forklar mig lige hvorfor det skal være Finner der flyver for Finnair, når det ikke er Emirater der flyver for Emirates (i stort tal)

Når du er permittert står du også først i køen dersom det blir behov for ekstra personale i selskapet, forutsatt så klart av at du kvalifiserer for jobben som skal gjøres. Å leie inn annet personale når det finnes permitert mannskap som kan gjøre jobben er direkte ufint.

Globaliseringen har sine begrensninger. Dersom produksjonen kan flyttes er det mange bedrifter som gjør det, men "produksjonen" av innenriksflyvninger i Finland er vanskelig å flytte noe annet sted. Det er forskjell på geografisk avhengig og uavhengig produksjon...

Så efter din mening skal vi altså bare sætte globaliseringen i stå.

Wake up and smell the coffee.

Så hvis jeg forstår deg helt rett: du er villig til når som helst å bli sagt opp i den jobben du har i din bransje så lenge det finnes billigere arbeidskraft som kan hentes inn fra hvor som helst på kloden? Du er villig til å si fra deg enhver jobbtrygghet for å kunne levere enda billigere produkter til kundene når som helst når markedet måtte kreve det? Du er villig til når som helst å la sluttbrukerens betalingsvillighet styre din livssituasjon?
Jeg tror det er du som bør "wake up and smell the coffee". Det er lett å være tøff og revolusjonær på andres vegne på et anonymt forum, men jeg tror pipen hadde fått en annen tone den dagen dette rammer deg selv med full tyngde.

Indenrigsflyvning er geografisk afhængig for så vidt angår flyvningen i sig selv. Men hvem der flyver flyet er ikke geografisk afhængigt - hvad forhindrer en Dansk pilot i at flyve turen fra HEL-TKU?

Uden sammenligning i øvrigt flyver der jo masser af tyske piloter rundt i tysk, britisk og Irsk indregistrede fly på indenrigsruter i Italien. (LH Italia, EasyJet og RyanAir)

Så hvis jeg forstår deg helt rett: du er villig til når som helst å bli sagt opp i den jobben du har i din bransje så lenge det finnes billigere arbeidskraft som kan hentes inn fra hvor som helst på kloden? Du er villig til å si fra deg enhver jobbtrygghet for å kunne levere enda billigere produkter til kundene når som helst når markedet måtte kreve det? Du er villig til når som helst å la sluttbrukerens betalingsvillighet styre din livssituasjon?

Sådan er min virkelighed - ja. Det sker dagligt uden for luftfarten

Hvad ser du som alternativ. At jeg tror jeg har en "god given right" til mit job? Hvis alle holdt på det ville firmaet lukke.

Er billig alltid billigst ?eller finnes det kostnader en ikke noedvendigvis ser med engang naar er "smittet" av den billige basill ?

Om du Joker7913 drev Joker Airways LLC og du fant meg gjennom Hungry Pilots and yard Service LLC...ansatte meg paa en "joke" av en kontrakt (oppsigelsestid 10 dager...) hva skjer etter et paar maaneder hvor du tjener gode fete penger paa min billige arbeidskraft og jeg for et tilbud fra MediJoker Airways LLC som tilbyr meg en latterlig kontrakt (bedre enn en "joke") - jeg og de andre hungry pilots er dine ex-ansatte....ja det finnes flere piloter aa hente hos Hungry Pilots...men du taper i form av tid og mangel paa kontunitet......

Forklar mig lige hvorfor det skal være Finner der flyver for Finnair, når det ikke er Emirater der flyver for Emirates (i stort tal)

Fordi det ikke er mulig å finne nok lokale til å fylle cockpitene i UAE .. I Finland har man ikke det problemet.

Er billig alltid billigst ?eller finnes det kostnader en ikke noedvendigvis ser med engang naar er "smittet" av den billige basill ?

Om du Joker7913 drev Joker Airways LLC og du fant meg gjennom Hungry Pilots and yard Service LLC...ansatte meg paa en "joke" av en kontrakt (oppsigelsestid 10 dager...) hva skjer etter et paar maaneder hvor du tjener gode fete penger paa min billige arbeidskraft og jeg for et tilbud fra MediJoker Airways LLC som tilbyr meg en latterlig kontrakt (bedre enn en "joke") - jeg og de andre hungry pilots er dine ex-ansatte....ja det finnes flere piloter aa hente hos Hungry Pilots...men du taper i form av tid og mangel paa kontunitet......

Helt helt enig.

Men som situationen er pt med piloter i overskud er det buyers market (airlines).

Når de store pilotårgange går på pension og/eller økonomien vender vil vi få et sellers market (piloter) så kan der opbygges rettigheder igen.

Fordi det ikke er mulig å finne nok lokale til å fylle cockpitene i UAE .. I Finland har man ikke det problemet.
Det forklarer UAE siden af sagen (en anden del af sagen er nok også at Emirates ikke vil betale for at uddanne lokale) - men ikke hvorfor der SKAL være finner på finsk indregistrede fly

Hvad ser du som alternativ. At jeg tror jeg har en "god given right" til mit job? Hvis alle holdt på det ville firmaet lukke

Det er jo nobelt at du og dine medarbeidere er villig til å ofre arslet og litt til for bunnpriser til kundene. Men enn så lenge så klarer flygerbransjen i vår del av verden, med noen råtne unntak, å holde på fornuftige rettigheter for sine ansatte. Jeg håper det fortsetter slik.

Men enn så lenge så klarer flygerbransjen i vår del av verden, med noen råtne unntak, å holde på fornuftige rettigheter for sine ansatte. Jeg håper det fortsetter slik.
Håbet er lysegrønt. Jeg tror ikke på at du får dit håb opfyldt med det første.

Globalisering handler bl.a. om at flytte produktion / produktionsudgifter derhen hvor man får mest for pengene.

"Rettigheter" er ikke noget statisk begreb. "Rettigheter" kan man få flere eller færre af.

Når polakker bliver for dyre? Tja hvem ved, måske er Finner på det tidspunkt blevet sultne nok til at jobsene kommer "hjem" igen. Det må vi forholde os til når den tid kommer.

------

Hei igjen Joker, Emirates er et godt eksempel i denne forbindelse. Nå er det sånn at jeg har et visst kjennskap til forholdene i Emirates, og jeg er ikke imponert over alle sider av arbeidsrettighetene der ned (Dubai).

Du kjenner kanskje til at en av dine landsmenn fra Danmark tailstriket en A340 i Australia nettopp? Hadde han jobbet for en av våre skandinaviske firmaer, så hadde han nok klart seg, (kanskje downgraded til FO i seks måneder, men ikke sparket) - men siden han hadde fornøyelsen av å jobbe for nettopp Emirates, så fikk han (og kolegaen) 14 dager på å pakke seg ut av leiligheten, og komme seg vekk.

Og slike "globaliserte" forhold mistenker jeg at du forsvarer, Joker.
Jeg anser meg selv for å være utenom gjennomsnitt liberal i mange forhold, men et sted går det en grense for anstendighet.

Tally-Ho

------

Hei igjen Joker, Emirates er et godt eksempel i denne forbindelse. Nå er det sånn at jeg har et visst kjennskap til forholdene i Emirates, og jeg er ikke imponert over alle sider av arbeidsrettighetene der ned (Dubai).

Du kjenner kanskje til at en av dine landsmenn fra Danmark tailstriket en A340 i Australia nettopp? Hadde han jobbet for en av våre skandinaviske firmaer, så hadde han nok klart seg, (kanskje downgraded til FO i seks måneder, men ikke sparket) - men siden han hadde fornøyelsen av å jobbe for nettopp Emirates, så fikk han (og kolegaen) 14 dager på å pakke seg ut av leiligheten, og komme seg vekk.

Og slike "globaliserte" forhold mistenker jeg at du forsvarer, Joker.
Jeg anser meg selv for å være utenom gjennomsnitt liberal i mange forhold, men et sted går det en grense for anstendighet.

Tally-Ho
Som jeg husker sagen lavede gutten en alvorlig fejl der kostede kassen - hvis det er korrekt er det i min optik ok at han blev smidt ud. Igen hvis det er rigtigt, at han bommede i millionklassen er en demotion egentlig ikke særligt betryggende for han næste passagerer.

Igen hvis det er rigtigt, at han bommede i millionklassen er en demotion egentlig ikke særligt betryggende for han næste passagerer.

Nå forstår jeg ingenting. Det er jo minstelønn i markedet som bestemmer hvilke piloter som skal ansettes i din verden. Mener du nå at kvalifikasjonene og karrierehistorien til pilotene er viktig likevel?

Som jeg husker sagen lavede gutten en alvorlig fejl der kostede kassen - hvis det er korrekt er det i min optik ok at han blev smidt ud. Igen hvis det er rigtigt, at han bommede i millionklassen er en demotion egentlig ikke særligt betryggende for han næste passagerer.

De som det er tryggest for i hele verden, er trolig nettopp hans fremtidige passasjerer. Årsaken er at ingenting er fikset ved å sparke vedkommede med med mindre det er utøvet forsett eller grov uaktsomhet. Hvis rosteringsystemet som gjør at han ikke fikk anledning til å møte uthvilt til tjeneste, computerene som godtar feile data og andre bakenforliggende faktorer ikke ordnes, ja så er det de neste passasjerene som flyr den samme ruten med like søvnige piloter som ikke er særlig "betrygget".

Dette er en hel vitenskap innen Human Factors, og heldigvis noe som for de flestes tilfelle ordnes på betryggende vis, ikke gjennom "let's fire the pilots, and the problem is fixed" eller smartinger på webfora. Boken "Just Culture" av professor (og flyger) Sidney Dekker anbefales. :8:

Back