Jeg ser ikke bort fra at tallene stemmer, men timingen er jo noe spesiell. Og ikke minst hvem som har laget rapporten. Hva har pilotene på å underrapportere dette forholdet, for så å komme med det i en egen rapport. Lukter litt muggent, og gjør det egentlig bare værre for meg.
Flightsafety- en vits! (når det kommer til den jobben tilsynet gjør)
I min verden så er det kun 1 ledd igjen i flightsafety: de guttene og jentene som sitter foran i venstre og høyre setet. Alt ansvar er flyttet over på dem. Ansvar for spisepauser, hvile og operasjonelle hensyn. Selskapet skyver ansvar gallant foran seg- med tilsynet som passive observatører. Ergo, vi står igjen med en sikkerhetsventil----->pilotene.
Man nå gjerne fortsette å presse på i dette kappløpet, men det kommer til å gå på bekostning av noe i det lange løp. Jeg vet hva jeg frykter.....
Det eneste jeg kan gjøre for meg selv er å sikre at det ikke skjer på min vakt.
Til dere på forumet som står på utsiden og hyler om at dette er et spill fra pilotenes side: det er det ikke. Jeg er personlig meget bekymret og vet at mange av mine kollegaer er det også. Vi flyr mye, mer enn det piloter har gjort før oss.
Statistisk så smeller det før eller siden. Det er uungåelig. Historien viser nettopp det! Når man da innrømmer det faktum, så må man jobbe med hvordan vi kan unngå at noen smeller alluminiumet i asfalten. Vi har ting som kan akselerere oss mot det punkt der vi har en ulykke eller hendelse. Ser vi på måten ting drives i dag, da spesielt i Norge, så har vi mange faktorer som drar oss i feil retning. Vi har antall timer på jobb, antall dager på jobb, trussel om konkurs, vær, mørketid, topografi (Her i Norge har vi mange spesielle flyplasser med spesielle værforhold) Jeg må si etter en dag på vestlandet med 5-6 legger i krevende vær er jeg ganske kjørt. Vi har så mange sider som kan settes på den negative siden i regnestykket. Når plussene, sikkerhetstiltakene, blir færre og færre så må man gi beskjed. Når da tilsynet i form av direktøren kan stå og si at de ikke er bekymret for flysikkerheten, så begynner jeg faktisk å tro at Bodø er en annen planet i et annet univers.
Igjen, dere som ikke er piloter, vi som flyr har alltid deres sikkerhet i hodet når vi frakter dere fra A til B. Hver eneste avgang, landing, dag, uke, måned og år- alltid! Men da bør dere også lytte til oss når vi prøver å rope varsku. Jeg kan forsikre dere om at dette ikke er en lønnskamp eller en annen kamp. Vet ikke hva dere prøve å vri det til.