Min erfaring av utdannelse er at enhver individ som har tatt et valg om hvilken vei å ta, står ved det de har valgt og tror og håper at det er det beste valget. Begrunnelsen kan variere i alt fra at man får flest timer ved endt utdannelse, bra opplæring ved anerkjent skole som vil tilfredsstille flyselskapene, minst mulig kostnad eller kortest mulig tid på utdannelse. De som velger integrert utdanning skryter av rekordkorte tider og mange timer, og de som tar modulær utdanning skryter av selvstendighet og selvdisiplin under utdanning. Hva er best? Det er helt individuelt!
Men en ting begynner jeg å bli overbevist om, og det er at erfaring og kontakter er to portaler til jobb i denne bransjen, og kombinerer man disse har man kanskje en sjanse. Det er etterspørsel som styrer kravene, og hva krav angår ser totaltimer og timer på flytype ut til å være det viktigste.
Veien som mange velger ser dessverre ut til å være investering i type rating pluss erfaring, i håp om da å kunne få CVen sin plassert høyere opp i bunken hos første og beste flyselskap. Dette ser også ut til å fungere bra for noen, og disse drømmeeksemplene er det som driver andre til å gjøre det samme. Enhver som har interesse for aksjer, poker eller andre investeringsspill med grunnlag i sannsynlighetsberegning ville revet av seg håret ved en slik investering. Investeringen er neppe rasjonell, og er mest sannsynlig drevet av desperasjon, utålmodighet og en usannsynlig lyst til å fly skinnende jetter så fort som over hodet mulig. Og er man heldig og vinner "lotto-gevinsten" så har man allerede kastet stein i glasshus ved å ødelegge sine fremtidige betingelser og forhold.
Jeg skal være ærlig og si at jeg har selv vurdert det, men det stengte seg heldigvis. Min anbefaling (som sikkert er begrunnet i veien jeg har valgt, som nevnt tidligere) er å ta en langsom utdanning som minimaliserer lån, det være modulær utdanning eller å spare opp i forkant av integrert utdanning. Søk UiT eller forsvaret om mulig. Etter endt utdannelse er en instruktørutdannelse en bra vei for å samle seg erfaring. Er man heldig kan man bli ferdig i en av "toppene" i bølgedalen som er luftfarten, hvor kravene er lavere enn de ellers ville ha vært.
Dette var veldig OT i forhold til første post, men relevant til resten av tråden. Lykke til med fremtiden!