Selv om denne tråden ikke er helt fersk, er det et par ting jeg har lyst til å korrigere på det som er sagt tidligere her. Jeg kan begynne med å si at jeg, i likhet med Jeremiassen, er elev ved Luftfartsfag ved Universitetet i Tromsø, men jeg er ikke her for å promotere noenting eller tråkke ned på andre. Jeg er kun opptatt av at korrekt informasjon kommer frem til de som søker den, og vil derfor ta opp et par ting som gir et litt feil bilde av utdanningen.
Ja, hvis du skal ta utdanningen i Tromsoe saa stiller de helt latterlige krav til deg.
Jeg kan ikke se at noen av kravene som er stilt er latterlige, uansett hvordan man ser på det. Å være pilot er en svært krevende jobb, piloter er på ingen måte "bussjåfører i lufta". Dine personlige egenskaper er svært utslagsgivende for hvor godt du håndterer ulike situasjoner, samarbeid i cockpit osv. Seleksjon av flygere har foregått siden begynnelsen av det forrige århundre, og det har en klar hensikt. De testene som ble gjennomført i forbindelse med opptaket til Luftfartsfag var mye av det samme som Forsvaret bruker til å selektere sine piloter (det var Luftforsvarets Seleksjonssenter som gjennomførte testene), med visse endringer. Kravene var ikke like strenge, noen tester var utelatt osv. Uten at jeg ønsker å tråkke på noen tær, så sier det seg selv at når det eneste opptakskravet til å ta flygerutdanning i USA er størrelsen på lommeboken din, så vil man ende opp med noen nyutdannede piloter som kanskje ikke har alle egenskapene som mange mener en pilot bør ha. Hensikten med seleksjonen til UiT, og alle andre flygeskoler som gjennomfører seleksjon (som f.eks TFHS i Sverige) er å velge ut de kandidatene som ut fra kjente kriterier har de beste forutsetningene til å bli gode piloter.
Forsvaret anslår at 5% av Norges befolkning tilfredsstiller de kravene de setter til sine piloter. Kravene til UiT er noe lavere, men ikke mye, og det sier seg selv at mange vil falle i fra. Det betyr ikke at de blir dårlige piloter, men det gjør det vanskeligere å komme inn på utdanningen. Jeg håper folk forstår at disse kravene ikke er latterlige bare fordi ikke alle har mulighet til å komme inn, men at det ligger noe veloverveid og fornuftig bak dette.
Jeg kan også nevne at de fleste større, seriøse flyselskap kjører en rekke tester på sine kandidater når de skal ansette nye piloter. Lufttransport, som flyr ambulansefly mange steder i Norge, har en to-ukers test periode på sine søkere, om jeg ikke husker helt feil. Så det er fint mulig å unngå seleksjonstester i utdanningsfasen, men før eller siden vil du møte dem uansett. Det er nemlig ikke uten grunn at man ønsker å selektere kandidater, uansett om det er i utdannings- eller ansettelsesfasen.
Vel, hvis han skal gå bachelor i Tromsø er det "ikke bare"... Med mindre han har lyst å sitte 12 timer på skolen (08.00 - 20.00) og gjøre oppgaver det første semesteret
Jeg vet ikke hvem som har gitt deg denne informasjonen, men det er ganske enkelt ikke sant. Det første semesteret tar man grunnleggende matematikk, fysikk og ex. phil. Det er ingenting som tilsier en arbeidsmengde på 12 timer per dag for disse tre fagene, og jeg tør våge påstanden at det er mange andre studier som krever betraktlig mer jobbing enn disse tre fagene. Hvis noen tror at man kan bli flyger uten å måtte jobbe godt med teoristoffet, forberedelse til flyturer etc, så vil jeg be vedkommende om å tenke seg godt om.
Jeg har lest at den praktiske flytrenings gjøres ved Lund-Universitet?
Dette ble en slags "nødløsning", da Universitetet ikke fikk de bevilgningene de trodde de var lovet fra staten. De to første kullene er derfor i Sverige nå, og gjør ferdig utdannelsen ved TFHS, den Svenske statlige flygerskolen. Nå som Luftfartsfag har fått de bevilgninger som trengs til videre drift, vil utdanningen bli flyttet tilbake til Bardufoss, slik det opprinnelig ble planlagt.
Må ha kommet mange søkere plutselig i tilfelle, for jeg vet om en av dem på det første kullet som kom inn med 3.5 i snitt.
Vurderer UiT selv når jeg er ferdig med VGS. Men jeg må ta opp fysikk. Og R2 orker jeg ikke vurdere engang, ettersom mine mattekunnskaper rimelig lave. (S1 + S2! )
Utsagnet om at man kommer inn med 3.5 i snitt er svært uheldig, og det har personen som sa det også innsett. Kravet for å komme inn var 4,7 for primærkvoten og 5,3 (litt usikker på de nøyaktige tallene her) for de som ikke faller inn under primærkvoten. Dette var kravet for i det hele tatt å bli invitert til å ta seleksjonstestene (60 av 285 søkere ble invitert), så vedkommende som sa han kom inn med 3.5 i snitt har uansett bestått ett av disse to kravene, med ekstrapoeng etc. Når det gjelder krav til matematikk og fysikk så er dette kun et motivasjonsspørsmål. Ytterst få har såpass reduserte mentale evner at man ikke makter å bestå disse fagene på vgs, og om man har det har man ingenting som pilot å gjøre. Det er kun snakk om å jobbe med fagene, men jeg vet av personlig erfaring at dette kan være lettere sagt enn gjort på vgs. (Jeg tok selv opp 2MX/2FY/3FY som privatist kun for å tilfredsstille søknadskrav til UiT/TFHS.)
Jeg håper dette gjør ting litt klarere for de som evt ønsker å søke Luftfartsfag, og at noen av ryktene som verserer der ute kan bli lagt død. Er det ellers noe dere lurer på rundt det med UiT, er det bare å spørre her eller besøke hjemmesiden til linjeforeningen vår,
www.luftfartsfag.no.
Ha en ellers fortreffelig dag!