Pilot ?!

Det der tror jeg ikke stemmer, og hvem er det du sikter til? De laveste snittene hos oss lå på ca 4,5 på primärvitnemålet.
Hvis ikke mattekunnskapene eller motivasjonen er höyere, så bör du vel tenke på noe annet å drive med.
Det er jo ikke matten og fysikken på universitetet som er det vanskeligste, men ATPL og diverse, krever en del av deg.

Hvis du tror du kan cruise gjennom studiet og at pilot er noe alle kan bli, så må du nok tenke om igjen. USA har derimot noen ganske slappe regler i forhold til Europa, men skal du konvertere FAA-lisensen til JAR-FCL, så må du ta en del om igjen.

Det var et medlem på det andre store flyforumet, Flightsim.no

Og jeg ser absolutt ikke lett på noe som helst av flygerutdanning. Men du trenger ikke være et geni heller. Jeg leste til PPL ved siden av VG2, og besto på første forsøk med 90 %, så jeg tror jeg har nok av motivasjon og vilje. Dette har jeg hatt lyst til å drive med siden jeg var en liten drittunge. ;)

S1 og S2 tilsammen er forøvrig R1 totalt, så jeg stiller et spørsmål til hvor lave mattekunnskaper du tror jeg har?
Noen er dårlige enn matte enn andre, men det betyr ikke at de automatisk blir dårlige piloter.

S1 og S2 tilsammen er forøvrig R1 totalt, så jeg stiller et spørsmål til hvor lave mattekunnskaper du tror jeg har?
Noen er dårlige enn matte enn andre, men det betyr ikke at de automatisk blir dårlige piloter.

I teorien.

Rent pratisk er S (Samfunns) matte en helt annen matematikk enn R (realfags) matte. Realfaglig matte er som navnet tilsier nettopp realfaglig vinkling, og ikke den økonomi/samfunnsretta matten som S-matte omfatter. Det er noe i det å være inne i en realfaglig tankegang med matematikken, å KJENNE problemløsningstaktikkene. Det forenkler så mye når man skal gå videre med emnet.
MAT-0001 inneholder både derivasjon og integraler, differensialligninger og grenseverdier ut i fra emnebeskrivelsen.

FYS-0100 (som jeg tar as we speaks) er langt fra noe walk in the park, tar den litt sent i forhold til hva det er lagt opp til og har derfor Kalkulus 3 med en hel del andre matematikkfag (stat, linalg mm) bak meg - selv med dette må jeg *jobbe* for å nå helt opp til A'en jeg har lyst på.

Kanskje heldigvis for deg (? ;) ) har de elegant hoppet over alt som heter integraler i pensum av FYS-0100, så det går nok greit :) Bare du er forberedt på å jobbe mye med faget - for det går rimelig fort unna. Det er 940 sider i den fysikkboka, og omtrent 75-80% er pensum....

EDIT: I dag fikk klassen en "smekk" på fronter etter dårlig obligatorisk oppgaveløsning, med påminnelse om MINST 50% stryk i emnet ved eksamen. Hyggelig foreleser, gitt :lol:

Last edited:
Flyskolen til forsvaret har vel ikke krav til matte og fysikk?

Kanskje det er litt slappere fokus på teorien i Nord-Amerika, men det stilles høyere krav til den praktiske delen. Her i Norge er knapt trafikk, sammenlignet med deler av USA. Jeg fløy selv i Nord Amerika, og det var tettpakket med småfly der jeg fløy. 5 stykker i en landingsrunde, og fly over/under deg i treningsområdet. Nå har jeg ikke flydd voldsomt mye her i landet ennå, men det er sjelden det er noe voldsomt med trafikk.

ATPL-teorien kan alle komme seg igjennom, det er bare et spørsmål om å lese/pugge og sette av nok tid. Har du generell studiekompetanse, har du nok kunnskaper til å komme deg igjennom det. Skjønner at 2FY er et krav på UIT, det kan være gode kunnskaper å ha med seg. Ekstra mattekunnskaper lønner seg, men du greier deg fint uten det. Jeg leser på den for øyeblikket, og har ikke møtt på noen store problemer (ennå)

Last edited:
Maa si meg enig i det Southwind. Har ikke selv flydd noe i Norge, men har en del kompiser som har det, og de sier tilstanden der mot hvordan den er i FL er to forskjellige verdener.
Og leste et eller annet sted at CPL checkriden i Norge kunne sammenlignes med PPL checkride i USA.
Teorien her er jo mer eller mindre alt du trenger aa vite om fly, og tror den er OK nok, men USA og Europa er jo "dead set" paa aa vaere forskjellige, saa da blir det fokusering paa forskjellige ting. Aa krangle om hva som er bedre er tullete, da de er begge gode og daarlige paa sine maater.

Har foroevrig lest noe i ATPL boekene og mange av tingene er forklart mye bedre, og er jo mye mer informasjon, saa er jo bra det, men har en foelelse av at en kan drukne mellom alle boekene som en skal gjennom.. men men.. har ikke 2mx eller 2fy, men har ikke hatt problemer med noen som helst relevante kalkulasjoner hittil.. de meste er jo ganging og deling med en cosinus og sinus innimellom. hehe.
Aa ikke ha noe avansert matte er ikke noe som stopper noen som helst, men skader aldri.

De som leste til CPL teorien i Canada, hadde samme bok som meg. Bare forskjellen var jeg tok PPL ;) Var mange der som lo av all den teorien vi hadde Europa, men som sagt "knowlegde brings confidence" Hadde vi hatt den praktiske opplæringen fra Nord-Amerika, og den teoretiske fra JAA så hadde vi nok vært godt rustet.

N2630B: Vet du om du kan konverte fra FAA CPL, og få en JAA PPL uten skilltest? Svar meg gjerne på PM...

Ja, det ultimate hadde vaert aa slaa sammen teori fra JAA og praksis fra FAA... Men igjen saa er det jo det vi fra USA gjoer uansett. Hehe. Og ja hoerte at Canada hadde en litt sammenslaatt greie fra begge sider av dammen.

Hva angaar konvertere FAA CPL til JAA PPL saa vet jeg at man kan bruke FAA CPL med kun PPL privileges i Norge i 6 mnd uten noe arbeid i det hele tatt, men det aa konvertere har jeg ikke funnet noe om. Hadde ikke overrasket meg om det ikke hadde vaert noe stress, men tviler paa at man faar noe svar paa det fra andre enn Luftfarttilsynet, da det ikke er mange som gjoer det.

I teorien.

Rent pratisk er S (Samfunns) matte en helt annen matematikk enn R (realfags) matte. Realfaglig matte er som navnet tilsier nettopp realfaglig vinkling, og ikke den økonomi/samfunnsretta matten som S-matte omfatter. Det er noe i det å være inne i en realfaglig tankegang med matematikken, å KJENNE problemløsningstaktikkene. Det forenkler så mye når man skal gå videre med emnet.
MAT-0001 inneholder både derivasjon og integraler, differensialligninger og grenseverdier ut i fra emnebeskrivelsen.
Mnja, det er jo mye av det samme pensumet. Iallefall for oss. Det må det jo også være, hvis kravene tilsier at R1 er obligatorisk.
Blir jo rart søke inn på et studie med S1+S2 og ikke har hatt noe som helst av det som R1 hadde i pensum. :)

Kanskje heldigvis for deg (? ;) ) har de elegant hoppet over alt som heter integraler i pensum av FYS-0100, så det går nok greit :)

EDIT: I dag fikk klassen en "smekk" på fronter etter dårlig obligatorisk oppgaveløsning, med påminnelse om MINST 50% stryk i emnet ved eksamen. Hyggelig foreleser, gitt:lol:
Greit med gode forelesere! :D

Må ta opp fysikk før jeg kan søke uansett, så det går nok greit uansett. :)

Når det gjelder dette med FAA vs JAA og hvor mye bedre det er med all denne teorien vet ikke jeg, gridnavigasjon og sånne greier er vel for spesiellt og kunne vel tilføres som ekstra krav for de som har bruk for det. jeg leste utrolig mye rart i JAA atpl teori jeg aldri har hørt om eller hatt bruk for hverken før eller siden. Det er vel like ofte at "knowlegde brings confusion" som at "knowlegde brings confidence".
Den uten tvil letteste checkriden jeg har hatt var til JAA-ATPL, en vits.
Fikk jeg velge meg en styrmann hadde jeg tatt han som hadde gjort greiene i USA og så konvertert, vet ihvertfall at han kan fly.

Min drøm er å bli pilot hos Norwegian! :) er det sant at du tenger mer erfaring for å bli kaptein i SAS enn i Norwegian?

Det er bare tull, grunnen til at det tar lang tid å bli skipper i SAS er at selskapet ikke har ekspandert på X antall år. Pga det samt lite med pensjonering de siste 10 år så blir det lite med oppgraderinger. Hadde SAS vært en "nyetablering", i en ekpansjonsfase eller hatt mange som sluttet så hadde de også blitt nødt til å oppgradere styrmenn fortere.
Det med erfaring, ja hvem har mest erfaring, en som har vært vant til å fly 450timer i året siste 10år eller en som har flydd 850timer årlig siste seks år. Timer betyr ikke så utrolig mye når du har passert de første 3-4000 tusen av dem.
Lykke til:-)

I dag er det slik. Norwegian vokser, og det betyr at man lettere får 'opprykk'. Siden flåten vokser, har man stadig behov for nye kapteiner. DY ansetter også kapteiner direkte - dette har vel ikke vært gjort i SAS siden de startet opp, tror jeg. Men dette er piloter med bred erfaring fra andre selskaper. Gjerne nordmenn som vender hjem fra karrierer i utlandet.

SAS har ikke ansatt piloter på en del år, og siden flyflåten har krympet, har opprykk kun skjedd for å erstatte kapteiner som har gått i pensjon. Dette fører til at de på bunnen av lista har veldig langt frem til opprykk siden dette er basert på ansennitet.

Men vurderer du seriøst et yrkesvalg i den retningen, vil jeg anbefale deg å lese grundig gjennom denne postingen og legge deg det på minnet. Bare et vennlig råd. ;)

http://forum.scanair.no/showpost.php?p=442259&postcount=49

Last edited:
Ja, hvis du skal ta utdanningen i Tromsoe saa stiller de helt latterlige krav til deg.
Om du tar det privat, som de fleste gjoer, saa stilles det ingen krav til deg. Kunnskap om fysikk kan vaere greit, eller heller en forstaaelse av det. Er personlig veldig intressert i fysikk, men har mer eller mindre ikke noe bruk for det, da det meste gaar paa logikk.
En forstaaelse av matematikk maa man jo ogsaa ha, men egentlig veldig lite av det en trenger. Er stort sett gitte formular man bruker paa utregninger uansett.

Naar det er sagt saa hvis du har mulighet saa for all del ta Tromsoe utdanninga, da du faar alt betalt for deg, men hvis ikke, bare vaer obs paa at du fortsatt kan bli pilot til tross for det, men igjen da maa du putte mer penger inn i det.

Kravene fra UiT er vel ikke av de vanskeligste i verden....Sammenlignet med Jus, Medisin, Tannlege og Vetrinær så er vel ikke Luftfartsfag i nærheten. 4,7 endte det vel på til slutt. Fysikk er vel strengt tatt ikke ubrukelig når man kommer til ATPL-teori. Og hva du mener med lattelige krav, klarer jeg ikke helt å se..?

Selv om denne tråden ikke er helt fersk, er det et par ting jeg har lyst til å korrigere på det som er sagt tidligere her. Jeg kan begynne med å si at jeg, i likhet med Jeremiassen, er elev ved Luftfartsfag ved Universitetet i Tromsø, men jeg er ikke her for å promotere noenting eller tråkke ned på andre. Jeg er kun opptatt av at korrekt informasjon kommer frem til de som søker den, og vil derfor ta opp et par ting som gir et litt feil bilde av utdanningen.
Ja, hvis du skal ta utdanningen i Tromsoe saa stiller de helt latterlige krav til deg.
Jeg kan ikke se at noen av kravene som er stilt er latterlige, uansett hvordan man ser på det. Å være pilot er en svært krevende jobb, piloter er på ingen måte "bussjåfører i lufta". Dine personlige egenskaper er svært utslagsgivende for hvor godt du håndterer ulike situasjoner, samarbeid i cockpit osv. Seleksjon av flygere har foregått siden begynnelsen av det forrige århundre, og det har en klar hensikt. De testene som ble gjennomført i forbindelse med opptaket til Luftfartsfag var mye av det samme som Forsvaret bruker til å selektere sine piloter (det var Luftforsvarets Seleksjonssenter som gjennomførte testene), med visse endringer. Kravene var ikke like strenge, noen tester var utelatt osv. Uten at jeg ønsker å tråkke på noen tær, så sier det seg selv at når det eneste opptakskravet til å ta flygerutdanning i USA er størrelsen på lommeboken din, så vil man ende opp med noen nyutdannede piloter som kanskje ikke har alle egenskapene som mange mener en pilot bør ha. Hensikten med seleksjonen til UiT, og alle andre flygeskoler som gjennomfører seleksjon (som f.eks TFHS i Sverige) er å velge ut de kandidatene som ut fra kjente kriterier har de beste forutsetningene til å bli gode piloter.

Forsvaret anslår at 5% av Norges befolkning tilfredsstiller de kravene de setter til sine piloter. Kravene til UiT er noe lavere, men ikke mye, og det sier seg selv at mange vil falle i fra. Det betyr ikke at de blir dårlige piloter, men det gjør det vanskeligere å komme inn på utdanningen. Jeg håper folk forstår at disse kravene ikke er latterlige bare fordi ikke alle har mulighet til å komme inn, men at det ligger noe veloverveid og fornuftig bak dette.

Jeg kan også nevne at de fleste større, seriøse flyselskap kjører en rekke tester på sine kandidater når de skal ansette nye piloter. Lufttransport, som flyr ambulansefly mange steder i Norge, har en to-ukers test periode på sine søkere, om jeg ikke husker helt feil. Så det er fint mulig å unngå seleksjonstester i utdanningsfasen, men før eller siden vil du møte dem uansett. Det er nemlig ikke uten grunn at man ønsker å selektere kandidater, uansett om det er i utdannings- eller ansettelsesfasen.
Vel, hvis han skal gå bachelor i Tromsø er det "ikke bare"... Med mindre han har lyst å sitte 12 timer på skolen (08.00 - 20.00) og gjøre oppgaver det første semesteret
Jeg vet ikke hvem som har gitt deg denne informasjonen, men det er ganske enkelt ikke sant. Det første semesteret tar man grunnleggende matematikk, fysikk og ex. phil. Det er ingenting som tilsier en arbeidsmengde på 12 timer per dag for disse tre fagene, og jeg tør våge påstanden at det er mange andre studier som krever betraktlig mer jobbing enn disse tre fagene. Hvis noen tror at man kan bli flyger uten å måtte jobbe godt med teoristoffet, forberedelse til flyturer etc, så vil jeg be vedkommende om å tenke seg godt om.
Jeg har lest at den praktiske flytrenings gjøres ved Lund-Universitet?
Dette ble en slags "nødløsning", da Universitetet ikke fikk de bevilgningene de trodde de var lovet fra staten. De to første kullene er derfor i Sverige nå, og gjør ferdig utdannelsen ved TFHS, den Svenske statlige flygerskolen. Nå som Luftfartsfag har fått de bevilgninger som trengs til videre drift, vil utdanningen bli flyttet tilbake til Bardufoss, slik det opprinnelig ble planlagt.
Må ha kommet mange søkere plutselig i tilfelle, for jeg vet om en av dem på det første kullet som kom inn med 3.5 i snitt.

Vurderer UiT selv når jeg er ferdig med VGS. Men jeg må ta opp fysikk. Og R2 orker jeg ikke vurdere engang, ettersom mine mattekunnskaper rimelig lave. (S1 + S2! )
Utsagnet om at man kommer inn med 3.5 i snitt er svært uheldig, og det har personen som sa det også innsett. Kravet for å komme inn var 4,7 for primærkvoten og 5,3 (litt usikker på de nøyaktige tallene her) for de som ikke faller inn under primærkvoten. Dette var kravet for i det hele tatt å bli invitert til å ta seleksjonstestene (60 av 285 søkere ble invitert), så vedkommende som sa han kom inn med 3.5 i snitt har uansett bestått ett av disse to kravene, med ekstrapoeng etc. Når det gjelder krav til matematikk og fysikk så er dette kun et motivasjonsspørsmål. Ytterst få har såpass reduserte mentale evner at man ikke makter å bestå disse fagene på vgs, og om man har det har man ingenting som pilot å gjøre. Det er kun snakk om å jobbe med fagene, men jeg vet av personlig erfaring at dette kan være lettere sagt enn gjort på vgs. (Jeg tok selv opp 2MX/2FY/3FY som privatist kun for å tilfredsstille søknadskrav til UiT/TFHS.)

Jeg håper dette gjør ting litt klarere for de som evt ønsker å søke Luftfartsfag, og at noen av ryktene som verserer der ute kan bli lagt død. Er det ellers noe dere lurer på rundt det med UiT, er det bare å spørre her eller besøke hjemmesiden til linjeforeningen vår, www.luftfartsfag.no.

Ha en ellers fortreffelig dag!

Last edited by a moderator:
[QUOTEJeg vet ikke hvem som har gitt deg denne informasjonen, men det er ganske enkelt ikke sant. Det første semesteret tar man grunnleggende matematikk, fysikk og ex. phil. Det er ingenting som tilsier en arbeidsmengde på 12 timer per dag for disse tre fagene, og jeg tør våge påstanden at det er mange andre studier som krever betraktlig mer jobbing enn disse tre fagene. Hvis noen tror at man kan bli flyger uten å måtte jobbe godt med teoristoffet, forberedelse til flyturer etc, så vil jeg be vedkommende om å tenke seg godt om.[/QUOTE]

Hvem som har gitt meg den informasjonen? Jeg kanskje? :colgate: Jeg har MAT-1001, MAT-1002, MAT-1003, MAT-1004, FYS-0100, STA-1001 og BED-1011 som relevant matematisk bakgrunn fra UiT per i dag.... (Pluss kjemi, informatikk og geologi-emner). Og mer skal det bli ;)

Jeg tror uansett du har misforstått hva jeg mente - jeg mente at det "ikke bare er å cruise inn til FYS-0100" uten en god nok faglig bakgrunn. Jeg har jo Kalkulus 1,2 og 3, dvs "hardcore"-matten i stedet for brukerkurset - men jeg ser for meg at brukerkurset i matematikk krever sitt det også. Her kommer poenget: HAR man ikke gode arbeidsvaner, har man ikke gode nok grunnleggende kunnskaper innen fysikk og matematikk og har man en veldig "slækk" holdning til ting - så ender man til nøds opp med en E i fysikken. Iallefall om man får samme professoren vi hadde i fjor, hu var hardcore (professor i plasmafysikk som aldri hadde hatt innføringskurs før... Needless to say forventet hun MYE av oss - igjen: å ha gode nok forkunnskaper og grunnleggende fysisk forståelse).

Det er overkommelig, selvsagt! Og dere har bare 1 semester på campus... Men det kan være greit å ikke gå på en smell - for det ER forskjell på vgs og universitetet.... :)

Helt klart! Det krever definitivt jobbing med fagene, kanskje spesielt fysikken (matematikken var noe mer overkommelig). Det fikk vel de fleste av oss merke, og den siste måneden før eksamen ble det noen 10-timers dager i hvert fall. Arbeidsvaner er veldig viktige, og det drar man med seg videre når man begynner på ATPL-teorien også. Personlig var jeg veldig glad for å ha tatt opp 2MX, 2FY og 3FY som privatist ikke lenge før jeg begynte på UiT, det hjalp mye!

Polaris, søkte du også Luftfartsfag tidligere?

Størrelsen på lommeboken for å utdanne seg i USA? Du vet nok ikke hvor mye folk har jobbet på bensinstasjoner, rema 1000, eller kanskje fått seg en sivil utdannelse + jobb for å spare opp til dette. Selvfølgelig finnes det kredittkort-piloter, men det er mange som har jobbet knallhardt også for å drive med de har lyst til.

Du kan gjerne si at IQ-tester er viktige, og det er de. Du har kanskje gode forutsetninger for å bli en god pilot om du scorer høyt på disse testene, men det er til slutt når du sitter i flyet du må gjennomføre dette. Har en bekjent som kom inn ifjor, så tror jeg må prøve å bli med på en flytur, for å se hvor flinke de er iforhold til vi som var i Nord-Amerika :)

The way to be safe is never to be comfortable

Mitt poeng er at de som reiser til USA ikke har blitt selektert på noen måte (bortsett fra at de som drar har hatt penger til det), og da er det en stor statistisk sannsynlighet for at enkelte av de som drar ikke har like gode forutsetninger for å bli gode piloter. Det vil ikke si at de ikke kan bli det, men det er sannsynlig å anta at "kvalitetet", om man skal bruke et så teit uttrykk, ikke alltid blir like bra. Jeg kjenner personlig en idiot som kjøpte seg flygerutdanning i USA, og jeg kunne aldri i livet tenkt meg å dele cockpit med han. Jeg jobbet sammen med vedkommende i flere år, og de holdningene han utviste på jobb hører ingen steds hjemme i en cockpit. Det er ikke urimelig å annta at han ikke var alene om dette, mange som ikke burde bli piloter kjøper seg sertifikatet i USA og ender opp som ymse piloter eller arbeidsledige med stor gjeld. En seleksjonsprosess i forkant forhindrer at for mange slike personer kommer inn i yrket. Dette høres kanskje veldig brutalt og firkantet ut, men jeg ble litt sjokkert av min tidligere kollega som nå er instruktør i USA og skal lære nye pilotspirer å fly.

Selvsagt er ikke en seleksjon en garanti mot at sånt skjer, det vet vi alle, men det har definitivt en ønsket effekt. Jeg vil samtidig påpeke at seleksjonstestene ikke er noen IQ test. Det finnes garantert en drøss med Mensa-medlemmer som ville vært udugelige som piloter.

Helt til slutt vil jeg også si at jeg vet det er mange som jobber knallhardt for å komme seg til USA og realisere flygerdrømmen, og så er det en del som pansetter huset til mamma og pappa for å ta opp lån. Uansett så er realiteten at det er de økonomiske mulighetene til hver enkelt som avgjør om man kan ta pilotutdanning i USA eller ikke, og jeg synes det er et uheldig "seleksjonskriterie". Om du har en bekjent som kom inn på Luftfartsfag i fjor, så ta en tur ned hit. :) Bare hyggelig med besøk!

Last edited:
Dere flyr vel Cirrus i Sverige? Så litt misunnerlig på den...

Du har jo selvfølgelig helt rett i mye. Men uansett hvor flink du er i seleksjon, så er det i lufta du skal gjøre jobben. Husk at forsvaret forsetter selesksjon etter du har kommet inn.

Gjøres noe av dette i et fly/simulator?

Personlig har jeg dessverre ikke matte/fysikk, og aldri vært innom noe seleksjonstester, men nå flyr jeg for moro fortsatt :)

Vi flyr Cirrus SR-20 her i Sverige, ja. Det er jo en fantastisk behagelig flymaskin og utrolig godt utstyrt, så vi klager ikke. :)

Seleksjon er ikke noe du kan øve deg til i grunn, hensikten er jo å kartlegge grunnleggende egenskaper / kapasiteter. Ikke hvor mye du kan om ulike flytyper etc. Forsvaret fortsetter seleksjonen også etter selve testbatteriet, ja. De har 6 måneder med noe som kalles uttaksflyging, hvor man tester kandidatene både i praksis og teori (man flyr Saab Safari og får undervisning på PPL-nivå). Passerer man uttaksflygingen er man "inne". Vi som går på UiT slipper heldigvis uttaksflygingen, og det er jeg personlig veldig glad for. :)

Seleksjon er ikke noe du kan øve deg til i grunn, hensikten er jo å kartlegge grunnleggende egenskaper / kapasiteter. Ikke hvor mye du kan om ulike flytyper etc. Forsvaret fortsetter seleksjonen også etter selve testbatteriet, ja. De har 6 måneder med noe som kalles uttaksflyging, hvor man tester kandidatene både i praksis og teori (man flyr Saab Safari og får undervisning på PPL-nivå). Passerer man uttaksflygingen er man "inne". Vi som går på UiT slipper heldigvis uttaksflygingen, og det er jeg personlig veldig glad for. :)

Ikke snakk å kunne flytyper, men det er forskjell å være en god pilot med grunnleggende egenskaper/kapsiteter på papiret, og være en god pilot oppe i luften. Derfor lurer jeg litt på hvorfor de ikke kjører uttak med litt basic flyging involert også? Det er jo tross alt det man skal gjøre tilslutt.

Grunnen til at lurer på dette, er at jeg sett noen tilfeller av folk som virker litt usikre på bakken, men når de kommer opp i luften så sitter plutselig alt. Dog har jeg sett det motsatte også ;)

Men dere får ha lykke til videre, flott at det sates videre på denne linjen. Stå på :)

Back