Pilot omkom i seilflystyrt

Huff da, trist. Har vært altfor mange ulykker i det siste med mikro, motor og seil, nå også en fatal. Får håpe trenden snur. RIP.

Huff. Huff. Kondolanser til pårørende og etterlatte både i familien og klubbmiljøet.

(Håper, som nevnt over, at trenden snur. Dagbladet/NTB er ute med feilinformasjon, flytype som ikke finnes og bilde av andre fly som ikke er med i ulykken - stønn)

Last edited:
Forferdelig trist at det skjer enda en ulykke!

Jeg synes forøvrig at det ser litt skummelt ut med vinsj-opptrekk: :wow:

s_LN-GIB.jpg

(bildet er fra Starmoen på lørdag)

Media vil i alle fall få korrekt informasjon fra HRS Sør i dag, Erik Walle som tar seg av media kontakten i dag ser jeg.

Flytypen LF3 som det står, kan fort være en misoppfatning av informasjon meddelt over telefon da. LS3 og LF3 høres ganske likt ut - og med dårlig linje/mobilforhold, så...

Har hørt at det var en LS 3. Flygeren mistet kontrolen i lav høyde under vinsj starten.

Hvordan er teknikken ved vinsjstart med seilfly ? Jeg tenker på hastighet, steilefart osv.

Fra http://www.nlf.no/seilfly/:

Fatal ulykke med seilfly på Starmoen fredag ettermiddag.
Det var den 64 år gamle Kornelis van Hoegee bosatt i Stathelle i Telemark som omkom da han mistet kontrollen over flyet i omlag 20 meters høyde i vinsjstart på Starmoen Flyplass kl. 1424 fredag ettermiddag. Flyet er en enseter av type LS-3. Statens Havarikommisjon for Transport (HST) var på stedet fredag kveld. Årsaken til ulykken er ikke kjent. S/NLF 27.06.2008 kl. 1855 - OPPDATERT 28.06.2008 kl. 1645.

Back