Pilot- Krav

Aleksander Maaland

ScanFlyer Silver
Jeg er født med Leppe/ganespalte og har med sammenheng med det gått igjennom og går fortsatt i dag gjennom et program for at det skal bli så bra som mulig. Jeg gidd med Dren i noen år når jeg var liten for og passe på slik at Hørselen min ble helt fin og normal. I sommer fant jeg ut at trommehinna hadde sprukket og har vært hos legen med ukers mellom rom nå i det siste.

De fant ut at jeg hadde fått et hull på trommehinna å at det skulel fikse seg av seg selv.

I dag så de at det ikke har tettet seg igjen og jeg må operere for og tette det. Legene sier det ikke vil gå utover hørselen. Hvis jeg ikke operer mister jeg hørselen så jeg må jo opperere:)

Spørs mitt er: Har operasjoner noe å si om jeg kan bli pilot eller ikke:)?

Takk

Så lenge det ikke går ut over hørselen skulle en jo tro at det ikke gjorde noe, men for å være helt sikker kan du jo kontakte legen din / en godkjent flylege og høre?

Syslet litt rundt på luftfartstilsynets hjemmesider siden jeg nylig var inne og sjekka selv en del krav, her er en oversikt; http://www.luftfartstilsynet.no/flymedisin/flyleger/

Slik jeg har forstått det trenger du kun å " høre vanlig talestemme på hvert øre på 2 meters hold bakfra" for å ta PPL-A, men på høyere nivåer er det selvfølgelig mer strengt.

http://www.nak.no/motor/bliflyver/hva_kreves.htm
Om det er en realiable side aner jeg ikke, men siden ingen hadde svart så! Lykke til videre, stå på og ikke la deg stoppe av noe! :)

Hei ser du har problemer med hull i tromhinne, jeg er strax ferdig med min utdanning til PPL-H i Sverige, da jeg skulle ta en klasse 1 medical fant legen ut at jeg hadde hull i begge tromhinnene mine. Jeg ble da nektet å fortsette undersøkelsen men jeg fikk en medical klasse 2. I ettertid reiste jeg til England for og undersøke og opperere trommhinnene og traff på en lege med både PPL-A og H! han fortalte meg at etter utført opperasjon så må man vente ca 6 uker sånn at alt har grodd så skal det ihvertfall ikke stå på det når du skal utføre en medical klasse 1. men en klasse 2 medical får du med hull i trommhinne også. Håper dette var til litt hjelp! Lykke til!

Mvh Harald.

Back