Flytimene kommer helt an på. En må ikke ha 500, man får seg jobb med mindre også.
Det å være instruktør er heller ikke den eneste måten å få timer på, men den billigste av alternativene her i USA.
Selv er jeg usikker på om jeg i det hele tatt gjør noe etter CPL'en eller bare drar hjem. Men jeg tviler på at jeg blir instruktør. Tror heller jeg kommer til å kjøpe timer hos et selskap, f.eks. å fly cargo for Ameriflight, hvor du da kjøper 500 timer i twin engine, og er ferdig på 6 mnd.
Det er jo mulig å greie å få totaltimene over dette med å være instruktør, men jeg syntes ærlig talt ikke at det ser noen morsomt ut å være, dessuten er de fleste timene som instruktør i single-engine.
Ang. det siste spørsmålet, så er det bare noe jeg har hørt, at det tar ca. 20 år fra FO til CPT, men ser ikke bort ifra at det stemmer.
Long-haul er de best betalte rutene, og dessuten har du mye mer fri enn på short-haul, så det er flere som vil ha det, og det er lengre ansiennitet lister.
Uansett, om jeg var deg, så tror jeg at jeg hadde tatt noen flytimer, evt. tatt PPL i Norge, da dette gir deg en bedre feeling på om dette er noe du har lyst til å drive med eller ikke.
Dessuten tror jeg nok jeg hadde sjekket ut litt skoler rundt om i Europa, om jeg var i dine sko.
Er noen her nede som missliker seg såpass at de bare tar PPL'en (siden de allerede har startet på den), og deretter avbryter alt sammen for så å ta det i Europa (stort sett England) istedet.
Har selv lekt litt med tanken, men jeg er fremdeles i begynnelsen av PPL'en, så blir i så fall en liten stund til, men må si jeg ikke er veldig fornøyd med skolen her.
Men uansett, så er det ingen problemer å få seg jobb, med tanke på hvordan trafikken bare vokser og vokser, og spesielt ikke om du er villig til å jobbe i andre land enn Norge også.