Pilot/flyger

Hvor tror folk statusen til pilotyrket er i dag generelt i befolkningen? Mitt inntrykk er at det fortsatt har en status, men den har vært temmelig fallende i forhold til hva den en gang var..
 
Tror egentlig ikke noen yrker har spesielt status lengere jeg. Er vel ikke noe folk tenker så mye på for tiden?
 
Hvor tror folk statusen til pilotyrket er i dag generelt i befolkningen? Mitt inntrykk er at det fortsatt har en status, men den har vært temmelig fallende i forhold til hva den en gang var..
Spille piano i horehus gir større status. Du kan jo lese her hva folk som er flyinteresserte mener. Selv han som gikk på flyskole men i dag kaller piloter «en grå masse» og hever seg langt over bermen.
 
Tror egentlig ikke noen yrker har spesielt status lengere jeg. Er vel ikke noe folk tenker så mye på for tiden?

Skal love deg man kjenner på misunnelsen, som i dag er helt ubegrunnet. Like fullt tror ikke folk på en når man viser frem rosteren sin en gang. Og «du tjener vel minst en million, du.» Nei, kompisene mine som ble siviløkonomer, elektrikere, eiendomsmeglere og bilselgere tjener mye mer og jobber mye mindre.
 
Så du merker fortsatt at pilotyrket har en viss standing? Men at folk tror du tjener så mye, og at ting er som i "gullalderen"?
 
Last edited:
Noen her som vet hvor lang tid det tar fra å gå fra å være styrmann til å bli kaptein i et flyselskap? Er det store variasjoner? Hva er "minimumskravet"?
 
Noen her som vet hvor lang tid det tar fra å gå fra å være styrmann til å bli kaptein i et flyselskap? Er det store variasjoner? Hva er "minimumskravet"?

Store variasjoner. Fra 3 til pensjon. Noen som velger å aldri bli kaptein og
Minstekravet er 1500t, men det er noen selskap som har høyere krav, kan være bla. pga. forsikring. Hos oss er det 3000t.
For min del tok det 19 år, men det kunne vært under 12 hvis jeg ikke hadde valgt å fly langruter.
Avhenger av type selskap, nystartet, gammelt og traust, ansiennitetsliste eller ikke, fluktuasjon, ekspansjon. Ofte omtrent umulig å spå.
 
Så det tar noen år i alle selskaper? Hvor lang tid bruker man på å opparbeide seg 1500t (er ikke i bransjen selv, bare veldig interessert, så beklager eventuelle dumme spm) ;)
 
Så det tar noen år i alle selskaper? Hvor lang tid bruker man på å opparbeide seg 1500t (er ikke i bransjen selv, bare veldig interessert, så beklager eventuelle dumme spm) ;)

Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar av og til.
Som det meste annet i flybransjen; det varierer veldig. Men med fulltidsjobb i et «normalt» flyselskap vil du vanligvis fly (eller rettere sagt logge) minst 5-600 timer pr år.
 
Så det tar noen år i alle selskaper? Hvor lang tid bruker man på å opparbeide seg 1500t (er ikke i bransjen selv, bare veldig interessert, så beklager eventuelle dumme spm) ;)

Hvis en kommer rett fra flyskolen, så er det typisk kanskje 4-5 år der det går kjappest (f.eks easyJet (vet jeg definitivt) og sikkert også Ryanair o.s.v.). Som CFM sier kommer det helt an på selskapets situasjon med ekspansjon, gjennomtrekk av folk o.s.v., o.s.v. og er umulig å prøve å forutse. De som gjør det kan virkelig brenne seg... I eget selskap har det nå gått fra mange oppgraderinger i året i flere år til 1 eller 2 for neste år.

Så har en de som flytter fra et selskap til et annet. Da kan tidshorisonten bli helt annerledes. Da jeg var i Thomas Cook hadde jeg flere tusen timer når jeg begynte og kunne hatt kapteinsstilling etter rett under 4 år (hvis ikke de hadde gått konkurs under kurset jeg akkurat hadde startet). Har andre tidligere kolleger som har blitt kaptein i British Airways etter mindre enn et år der p.g.a. flaks angående mangel på interne kandidater (låst på langdistanse, ikke nok flytid og den slags).
Nå for tiden averterer easyJet for 'direct entry captain' i Portugal og på Gatwick og, hvis jeg husker riktig, gjorde BA EuroFlyer det samme for en tid siden. Da kan jeg som nåværende kaptein på A320/1 søke og starte i det selskapet som kaptein.

Her hvor jeg er nå, har jeg vært i 15 år og ble kaptein etter 10 år, var det vel. Kunne fått det etter ca. 6 år p.g.a. stor ekspansjon på den tiden men jeg hadde et avbrekk fra dem da og dermed gikk det forbi meg, sånnsett.

Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar av og til.
Som det meste annet i flybransjen; det varierer veldig. Men med fulltidsjobb i et «normalt» flyselskap vil du vanligvis fly (eller rettere sagt logge) minst 5-600 timer pr år.

Hva?! Hvor slipper en unna med så lite flyging i disse dager! Jeg synes jeg gjør det riktig så bra som slipper unna med mine rundt 750 rullerende timer siste 365 dager, men kan tydeligvis finne noe bedre :colgate:
I Thomas Cook lå det på rundt 650 synes jeg å huske, og det var jo rene ferietilværelsen i forhold (og det gikk jo heller ikke så bra til slutt da... :p ).
Flere av mine kolleger ligger på 850-900 timer per år (delvis p.g.a. typen flyginger de foretrekker). Dette er jo også den generelle normen i lavprisverden, derav muligheten til en rask progresjon der, såfremt stjernene og planetene er på en rett linje og alt det der.
 
Last edited:
I SAS lå jeg også og stanget oppunder 900 timer flere år på rad. 600 timer høres meget behagelig ut, der vil jeg ha jobb :)
 
Jeg jobbet 650 i fjor, blir mer i år. Mange år opp mot og over 900, men det var mitt valg. Jeg flyr heller 1000 timer i året og har 20 dager fri hver måned, enn og fly 600 og ha fri 14.
 
Hvilke timer snakker vi om? Hos oss blir det også regnet fiktive timer for ferie, endel kurs, passive flygninger osv.
Der kommer noen flere når alt er said and done, men i 2024 er jeg kalkulert med 731 blokktimer akkurat nå, men på toppen av det 125 fiktive blokktimer, så jeg er oppe i 856 totalt. Blir nok opp mot 800 "ekte blokktimer" før året er over. Duty time blir det vel rundt 1800 i år. Vi får se.
 
Blokk timer. Siden vi har time betaling skiller vi mellom blokk og credit(betaling). F eks dead head ar credit men null blokk. Mange pairings har en del rigg,minimums betaling er 5 timer om dagen. Om du flyr en kort tur til Florida med overnatting og ett legg tilbake og, så blir det blokk på 5-6 timer men 10 timer credit.
Teller ikke duty timer, men har en vekdig effektiv schedule med lite sitting. Liker og fly mest mulig per dag, og da blir det day turns med 8 timer credit som regel. Vi har noen få på rundt 10 timer, hadde mye av de under Covid. 6 dager på rad gav deg nesten 60 timer credit. Tror jeg endte oktober med 120 timer credit, fløy vel ca 80.
Denne måned, så langt, har jeg 22 dager fri og flyr 72 timer, alt blokk.
 
Denne måned, så langt, har jeg 22 dager fri og flyr 72 timer, alt blokk.

Bortsett fra lønn, er dette egentlig alt som er viktig. Spesielt når man skal stifte familie og sånn. Vingespenn, farge på halen, flytype osv, har ingenting å si. Tid hjemme og netter i egen seng er det som teller.
 
Bortsett fra lønn, er dette egentlig alt som er viktig. Spesielt når man skal stifte familie og sånn. Vingespenn, farge på halen, flytype osv, har ingenting å si. Tid hjemme og netter i egen seng er det som teller.

Når man ikke er alene blir det slik. Men jeg har og tatt valg som går på livskvalitet foran lønn.
 
Back
Top