Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
Jeg søkte ikke lenge etter jeg flytta bort, mens jeg drev med PPL, IR eller MPPL. Søkte gjennom USAFIS og fikk beskjed ca 2 år etter jeg søkte at jeg hadde vunnet.
Får ikke lokførere ganske greit betalt?
Jeg tenker det har noe med ubekvem arbeidstid å gjøre - at man er borte (ala de på oljerig). Samme gjelder sjøfolk, selv om de sånn sett skulle hatt betydelig mer i lønn. Der kommer vel også kulturen av industrien: luftfart var big business damals og de kunne lønne pilotas med big moneys. Vanskelig å snu millionlønn til 500k i året, i motsetning til tbane som aldri hverken har vært særlig lukrativt eller hatt kjipe arbeidstider. Ikke kjempevanskelig utdanning, men helt ærlig det er så mange fillifjong bingbong piloter der ute at de som påstår det er vanskelig og krevende de kan ta seg en bolle. Når noen som tror på Kari Jaquesson og Chartersvein flyr som kaptein rundt i Norge så sier det alt om kravene.
Drømmejobben er navigatør på jernbanen, men kom ikke så langt. Enhver idiot kan bli flyger, det er ikke noen stor kunst. Men:
1. Hiv ut 1-1.5M i dag for og kanskje få jobb.
2. Jobben kan ryke hver gang du går til legen.
3. Og hver gang du trer inn i simulatoren.
4. Legg bort behov for og være tilstede i bursdager, jul, nyttår, påske o.l.
5. De som flyr natt er trøtt hele tiden, i et yrke du ikke kan være trøtt.
Tilbud og etterspørsel bestemmer lønn, men og sammenligne med en bussjåfør sier litt om respekt du har for yrket.
Flyr ofte turer der vi solgte billetter for en halv million nok, for noen timer. Flyet koster langt over milliarden. Kravene for og få jobben gjort er store, og da bør betaling bli deretter. Men kun pga at det er mindre tilbud enn etterspørsel. Dette er i USA, men resten av verden kommer etter.
Om nummer 5: Det er det samme for deg om du flyr i travelt luftrom i 500 knop eller i 18 knop i åpent hav? De dokker i et par knop, se på de flyplassene i Norge der du må tre en jet som ikke kan fly saktere enn 150, innimellom fjellene.
Men bevares, det er krevende og være på båt og. Men der har du halve østen og øst europa som står i kø for og ta de jobbene. Min far var maskinist på 60 tallet og jobbet på verft, alle de jobbene ble borte på 80 tallet.
Har stor respekt for sjøfolk, men det er litt forskjell på hvor fort skjer.
mener pilot ikke bør stå høyt på den listen. enkelt sagt er man vekke halve tiden. (man ankommer sent til hotellromet i annen by)
https://www.psychologytoday.com/intl/blog/how-to-do-life/201908/11-big-money-big-status-careers
Vil være forsiktig med de jobbene som dukker opp på den søketermen.
which overglamorized job is a complete nightmare
https://poe.com/anya82/1512928000106132
tror videoen sier nok https://www.youtube.com/watch?v=mY-98PjzNlA
Enig, og du ser jo hva folk her på forum tror og mener om yrket.Jeg trives kjempebra. Kunne ikke tenkt meg en 9-4, mandag til fredag jobb.
Status, who cares?