• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

PIA slurver med vedlikehold

Alvorlige feil betyr i mitt hode "feil som kan gjøre at flyet ikke kan fly", og dette med drivstofflekkasje bekrefter jo egentlig det litt. Men med så mange alvorlige feil må det jo være et under at flyet i det hele tatt kom seg opp i lufta, og ikke minst helskinnet ned igjen? Med 40 alvorlige feil, skulle man kanskje tro at det kom minst èn feil som trigget en cockpitalarm av noe slag? Eller er jeg helt på tur her nå?
Kanskje noen av pilotene/flymekkerne her inne kan forklare nivået "alvorlige feil" litt nermere?

Alle fly kan ha div feil, eller mangler og være fullt ut flyvedyktige. Flyprodusentene har gitt standarder for feil man kan fly med (dvs Innenffor en viss "limit") . Her høres det ut som det må være hull i skroget, eller noe værre. Jeg velger å ikke tro på artikkelen inntil det blir belyst bedre hva manglene/feilene er. Jeg velger å tro at mannskapet hos PIA er såpass seriøse at de også ønsker å komme vel hjem etter joob,enn å fly med et usikkert fly.

Det er jo ikke første gang .. PIA's A310'er var i flere år nektet å fly til EU av samme grunn. Sikkerhetskulturen er ikke helt den samme der borte som her ..

Dette er ikke første gang PIA får advarsel i Europa. De hadde vel ikke lov å fly til EU land med disse A310 for en stund tilbake, om jeg ikke husker feil.

Alvorlige feil betyr i mitt hode "feil som kan gjøre at flyet ikke kan fly", og dette med drivstofflekkasje bekrefter jo egentlig det litt. Men med så mange alvorlige feil må det jo være et under at flyet i det hele tatt kom seg opp i lufta, og ikke minst helskinnet ned igjen? Med 40 alvorlige feil, skulle man kanskje tro at det kom minst èn feil som trigget en cockpitalarm av noe slag? Eller er jeg helt på tur her nå?
Kanskje noen av pilotene/flymekkerne her inne kan forklare nivået "alvorlige feil" litt nermere?

Lurer på om det er noe med "MEL - minimum equipment list" eller no'. Mulig jeg tar litt feil her.
Og her er det gjerne større feil (sikkerhet så som tekniske feil).
Som sikkerhetsfeil, så er det kanskje nødutgangslysene som ikke funker.
Det er også gjerne en no-go-item. Mindre lekkasjer (dersom teknikere kan bevise at lekkasjen holder til man kommer frem) kan man gå med tilbake til sin hovedstasjon, så sant det rapporteres av teknikerne og div.

Og så tror jeg det er noe grenseverdi på antall mindre alvorlige feil som går til et nivå til at flyet er i "dårlig stand".

En feil eller mangel som er dekket av MEL (Minimum Equipment List) og i loggboken anført/kvittert/innenfor siste utbedringsfrist, er "lovlig". Når 40 feil og mangler anføres vil en anta at det er ting som burde vært loggført, manualer/pålegg o.l. som ikke er ihht standard, luftdyktighetspapirer/forsikringer/ymse påkrevde bevis o.l. som mangler eller er gått ut på dato. Begrepet "alvorlige feil" er subjektivt. Flere i seg selv mindre og "ubetydelige" feil eller mangler kan i visse omstendigheter være et meget stort samlet faremoment. SAFA-inspektørene har sine inspeksjonsuttrykk nedfelt i sine regler og bestemmelser, mens media og meningmann har andre ord og utrykk, og enda flere tolkningsmuligheter - ingen av dem nødvendigvis riktige i forhold til sammenhengen.

Siden vi er inne på PIA og sikkerhet, noen som vet om PIA kan bruke 747ene til EU igjen?
Og om/om ikke de kan det, hvor flyr 747ene hen?

PIA sliter med reservedeler, som fører til grounding og forsinkelser:

http://www.thenews.com.pk/NewsDetai...re-PIA-planes-grounded-over-technical-issues-

A number of Pakistan International Airlines (PIA) aircrafts are out of operation due to unavailability of spare parts and other technical issues, due to which the entire flight schedule of the national flag carrier has been severely disturbed, Geo News reported Tuesday. Today, two more aircrafts were grounded after which a total of 14 planes are non-operational now.

Currently, three Boeing 747, two 777, two 737, five Airbus A310 and two ATR aircrafts are non-operational.

Forrige måned uttalte PIA:

http://paktribune.com/business/news/PIA-grounds-10-aircrafts-9162.html

A $700 million deal had been made with Transworld Engineering for the supply of the parts needed for the aircrafts. Due to the non-delivery of those parts, the planes had to be grounded as they were not fit for flying.

The PIA spokesman stressed that false propaganda has been raised against the PIA and the planes awaiting the equipment are parked in the hanger. An engine for a 747 aircraft has been fixed, which will make the aircraft operational from tomorrow.

Last edited:
Alvorlige feil betyr i mitt hode "feil som kan gjøre at flyet ikke kan fly", og dette med drivstofflekkasje bekrefter jo egentlig det litt.

Feil som gjør at et fly ikke kan fly bekymrer meg lite. Feil som gjør at fly ikke bør fly, og som kan ha effekt etter man har begynt å fly, det er en helt annen sak. ;)

-A

Skjønner godt at PIA ikke er så godt likt av de Europeiske luftfartsmyndighetene.... bare se her, i en av deres A310...

15.jpg

http://www.airliners.net/aviation-forums/trip_reports/read.main/236674/

Back