Philippine

MisterOlsen

ScanFlyer Blue
Hei,

vi driver å prater om å reise til Boracay, Cebu m.m i desember, men er litt usikre på flyselskapene der.

Mange av flyselskapene er på svartelisten til EU, men man har PAL Express som er datter (eller søsterselskap) til Philippine Airline (som ikke er svartelistet). Finner ingenting om Pal Express på svartelisten. Ei heller Cebu Pacific.

Noen som har erfarigner med flyselskaper i denne delen av verden - gjerne innenriks - som kan komme med noen tips og råd.

Jeg flydde både PAL Express og cebu. De bruker stort sett moderne fly. Vær obs på latterlig lav bagsjevekt så regn med å betale overvekt(koster ikke mye) zest air er også et annet selskap med en nyere flypark. Philipine airlines sliter litt med en eldrene flypark. Jeg anbefaler heller lavpris selskapene.

Jeg vil anbefale Bohol og Chocolate hills. Det er en fin opplevese :)

Bruker alltid Cebu Pacific, sørg for og forhandsbestille nødutgangplass dersom det er ledig, for det er ikke god plass mellom setene.

Etter siste oppdatering av svartelistede mener jeg og huske at både PAL og Cebu Pacific ikke er med der lengre.

Kan anbefale foreksempel Oceanjet Cebu til Bohol ta en rundtur på Bohol Loboc, Panglao Chokolatehills ta deretter Oceanjet fra Jagna til Camiguin en fantastisk øy derrifra kan du dra tilbake til Cebu og eller manila med direkte fly Både PAL og Cebu Pacific opererer derrifra, PL sin rute begynner 28 Mars

Last edited:
Jeg brukte Cathay til manilla og Cebu Pacific fra manilla til Boracay (naboøya)
God erfaring med dem, men husk at du må opp på badevekten for å veie både deg og kofferten. :-)

Takk for gode tilbakemeldinger!

Er det noen som har tips til hvor man kan reise ellers?
Vi snuser på Boracay, men er det noen som har prøvd f.eks Malapascua?

Bohol har vi også snust på :-)

Takk for gode tilbakemeldinger!

Er det noen som har tips til hvor man kan reise ellers?
Vi snuser på Boracay, men er det noen som har prøvd f.eks Malapascua?

Bohol har vi også snust på :-)

Ville helt klart tatt turen til Oslob (lett å huske) på sydspissen av Cebu. Der kan man svømme med hvalhaier på 12-15 meter. En kjempe opplevelse. Like ved finnes også Sumilon som er en øy med en resort som føles som ett paradis, der kan man snorkle på koralrev med tusen talls eksotiske fisk. Boracay er vell stedet om man vil ha litt liv og røre. Jeg trives best i stillheten. Bohol kan også anbefales hvor man kan møte på Master yoda (Tarsier)

12989333543_4540a588f0_o.jpg
[/url]GOPR0847 by Kusch Aviation, on Flickr[/IMG]

12989324323_cbcf08a216_o.jpg
[/url]GOPR5774 by Kusch Aviation, on Flickr[/IMG]

Evil eye by Kusch Aviation, on Flickr

Last edited:
Enig med de som anbefaler Bohol - og Panglao.

Du kan feks ta Silkair fra Singapore til Cebu og hurtigbåt til Tagbilaran på sørspissen av Bohol. Flere hoteller på Panglao, som er tilknyttet med en bro. Kan anbefale South Palms Resort.

Fra Panglao kan du ta arrangerte snorkel/dykketurer til Oslob for å se hvalhai. Du kan også ta rundturer på Bohol (bla Chocolate Hills) eller slappe av på fantastiske strender.

Shangri'la på Mactan ved Cebu er også bra.

Hvordan er egentlig været om sommeren? Er det helt håpløst å dra dit i juli/august, eller er det mulig å få fine perioder da og? Noen steder som egner seg bra om sommeren?

Vil helt klart anbefale Bohol! Selv likte jeg meg bedre der enn på Boracay. Du kan fly direkte fra Boracay til Cebu og ta hurtigbåt ut til Bohol. Fra Bohol kan du booke båt direkte til Oslob for å dykke med hvalhai, for å så ta bussen tilbake til Cebu.

Cebu Pacific er tipp topp! Bare husk at det er veldig low cost-opplegg, så ha orden på setereservasjon, antall kolli og vekt;)

Hvordan er egentlig været om sommeren? Er det helt håpløst å dra dit i juli/august, eller er det mulig å få fine perioder da og? Noen steder som egner seg bra om sommeren?

Var der i juli i fjor, synes det værmessig var ganske så greit. Fint med litt overskyet for å få et opphold fra solsteiken av og til. Hadde noen få dager med regn på formiddagen, men ellers for det meste rene soldager. Dette var på Boracay, Bohol, Cebu og Manila (merk at lavsesong kan bety hurricane season).

Andre fordeler med lavsesong er mindre turister generelt og lavere priser på fete hotell.

Mye god tips her! Takk for det. Skal selv til Fillipinene hele oktober 2015, med fokus på den vestlige delen. Men flere tips er alltid velkommen!

PAL er ikke svartelistet lenger. De har jo åpnet direkte rute mellom London og Manila med en 777. Så de er blitt stuerene.

PAL er nok de sikreste forbindelsene innenriks. Cebu Pasific er beryktet for elendig kundeservice ved forsinkelser og kanselleringer.

Hvis du kjøper innenriksbilletter så sørg for at du har goooooood tid mellom flyene om du ikke skal oppholde deg en dag eller to i Manila. Ingenting som er så dumt som å ikke rekke flyet hjem fra Manila pga forsinkelser eller kanselleringer av innenriksruter. Dessuten må du bytte terminal i Manila sansynligvis, og det tar også sin tid. Trafikken rundt MNL er meget kaotisk.

Seair er også et godt alternativ innenriks. Er drevet av europeere. Eieren er barnebarnet til grunderen av Dornier flyprodusenten. Og de har Dorniere i flyflåten sin. Flyr rett til Caticlan som er nærmest Boracay. Flyr du til Kalibo får du 1,5 times humpete busstur opp til Caticlan.

I Subic bay kan du svømme blant delfiner om det frister.
Anbefaler ikke å oppholde seg i Manila lenger enn absolutt nødvendig.

Hva med Palawan . Ta Dornier 228 til ei grustripe i jungelen. Hentet med jeepney til båtplass og så outrigger til en El Nido resort. Flere av dem. Herlige plasser.

Hva med Palawan . Ta Dornier 228 til ei grustripe i jungelen. Hentet med jeepney til båtplass og så outrigger til en El Nido resort. Flere av dem. Herlige plasser.

Skal til Palawan i oktober. Vet ikke hvordan vi skal komme oss dit enda. Har 5 dager i Boracay før vi tenker oss mot El Nido. Noen tips til beste reisemåte mellom de to?
Har deretter retur til Singapore fra Cebu, så må komme oss videre østover etter En uke eller to på Palawan.

Det "enkleste" er vel å fly fra Caticlan eller Kalibo til Manila, og videre derfra til Puerto Princesa. Kalibo - Cebu - PP med Cebu Pacific tror jeg også går. Det går minibussene fra Puerto Princesa til El Nido.

Vurderer Filipinene i desember. Er det full krise mtp være? Er none steder bedre vær enn andre? Bør en unngå Manila helt? Hvor lang reisetid er det fra Cebu til sol & strand? (Ser det snakkes om båt). Er det uroligheter rundt Cebu/Borecay?

Back