Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

NEIDA, WF flyr fremdeles BGO-ABZ, og SK/WF deler SVG-ABZ mellom seg
 
Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Originally posted by MD90

Da er vi inne på hele kongstanken til Jørgen Lindegaard om å ha flere uavhengige selskaper i konsernet som utvikler seg i ulike nisjer og optimerer markeder. Sånn sett er det positivt at SKBU og WF opererer hver for seg. På den annen side er det ulike interesser, og litt for ofte tenkes det i tradisjonelle baner.

Hva er poenget med å samle uavhengige selskaper i et konsern...? Jeg skulle tro at poenget med en konsernorganisering er at man ser at de ulike selskapene til en viss grad kompletterer hverandre, og at aktivitetene dermed er gjensidig avhengig av hverandre. SAS Braathens og WF må vel i stor grad kunne sies å komplettere hverandre, siden deres respektive flytyper kanskje passer til litt forskjellige formål/destinasjoner men WF kan feede pax inn i SKBU sitt nettverk og vice versa (og om en rute går så godt at det er behov for større fly så virker det helt klart fornuftig å overlate denne aktiviteten til storebror/-søster). Når slik gjensidig avhengighet eksisterer så er det et åpenbart behov for koordinering av aktivitetene, og det å evt la selskapene operere uavhengig kan vel i utgangspunktet ikke være spesielt fornuftig. Det er ikke noe vits å la selskaper i samme konsern konkurrere med hverandre - det finnes nok av eksterne konkurrenter som kan ta seg av den disiplineringen som konkurranse kan gi.
 
Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Originally posted by CK

Det ville jo vært i og for seg naturlig å samle all flyvirksomhet i ett land under ett, og ikke har to - til dels konkurrerende - virksomheter i samme marked. Det ideelle hadde jo vært om WF ble aktivt brukt til å utvikle ruter,[...].

Nå så vi jo hvor stor fiasko SAS Commuter ble, som nettopp var et slikt selskap. Lønnsomheten ble droppet for å kunne feede/komplementere SAS og da hadde man dårlig utnyttelse av flypark, besetning og andre ressurser.
 
Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Originally posted by FBU


At SVG-TRD enda ikke har sett dagens lys i det minste i form av Q400, synes jeg er rart.

Næringslivet i sør rogaland etterspør ruta klart!

En 737 rute ble lansert av SASBraathens i høst, dog ikke Q400 :naughty:

http://boarding.no/art.asp?id=19235
 
Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Martin: se datoen FBU postet på.
Posted on: 10-11-04 11:58:55
:)
 
Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Widerøe har da aldri overtatt Fokker-50 ruter på Vestlandet. De er operert av SASBraathens egne F-50.
SK starter opp 1 daglig mellom SVG/TRD nå til våren. Husker ikke dato i farten!
 
Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Originally posted by MountainDew


Widerøe har da aldri overtatt Fokker-50 ruter på Vestlandet. De er operert av SASBraathens egne F-50.
SK starter opp 1 daglig mellom SVG/TRD nå til våren. Husker ikke dato i farten!

nå er det jo en post fra 2004 du leser da :)
 
Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Akkurat:) Ikke rart det var så mye feilinformasjon da...
 
Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Nå må WF holde seg harde og ikke trekke seg ut fra denne lukrative ruten.
En delt løsning som i SVG burde være mulig?

En av årsakene til at SK flyr SVG-ABZ er mye cargo som Dashene til WF ikke har kapasistet til å ta med.
 
Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Originally posted by Superhai


Originally posted by CK

Det ville jo vært i og for seg naturlig å samle all flyvirksomhet i ett land under ett, og ikke har to - til dels konkurrerende - virksomheter i samme marked. Det ideelle hadde jo vært om WF ble aktivt brukt til å utvikle ruter,[...].

Nå så vi jo hvor stor fiasko SAS Commuter ble, som nettopp var et slikt selskap. Lønnsomheten ble droppet for å kunne feede/komplementere SAS og da hadde man dårlig utnyttelse av flypark, besetning og andre ressurser.


Fiasko? Droppe lønnsomhet?
Skal ikke gi noen lang leksjon, men vil illustrere hvor voldsomt feil du tar ved å sammenligne noen kostnader slik de var for tre år siden:

Pilot kostnader ca 12% høgere i WF
Kabinkostnader ca 16% høgere i WF
Tekniske kostnader ca 57% høgere i WF

Hvordan situasjonen er idag kan jeg ikke gi noe eksakte tall på, men det er jo interessant å registrere at flere CA på Fokker 50 går over/vurderer å gå over til WF p.g.a. høyere lønn.

Cloudius
 
Back
Top