Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
saxet fra BT i helgen:

Jansen bekrefter at SAS Braathens for tiden arbeider med to nye og konkrete
utenlandsruter til og fra Flesland. I 2006 planlegger selskapet en helt ny
direkterute mellom Bergen og Nice på den franske Middelhavskysten. Men
allerede neste år vil SAS Braathens trolig fly direkte mellom Bergen og
Aberdeen. Denne ruten flys i dag to ganger daglig av Widerøe, som er heleid
av SAS-gruppen.
- Men Aberdeen-ruten går så bra at det etter hvert er behov for å bytte ut
Widerøes mindre propellfly med større jetfly. Derfor planlegger vi å overta
Widerøes Aberdeen-rute neste år, sier Jansen.
Nice er også et naturlig valg når man skal satse mer i Middelhavsområdet,
mener Jansen. Både den lave renten og økende reiselyst gjør at SAS
Braathens mener det er trafikkgrunnlag for en slik direkterute. Men også
andre reisemål ved Middelhavet kan bli aktuelle etter hvert. I dag flyr SAS
Braathens til Alicante to ganger i uken, Sterling har flyruter fra Bergen
til Alicante og Malaga på sitt ruteprogram, mens Norwegian i år har startet
nye ruter til Murcia i Spania og Nice.
 
Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Spørs om det er behov for store fly mellom Bergen og Aberdeen. Artig å se at SK nå ser at det tjenelig med en rute til Nice slik Norwegian gjorde. Tror ruten til Norwegian var en suksess i sommer. Kjekt å høre at SK nå planlegger ekspansjoner:)
 
Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Dette er en meget spennende utvikling og ganske vanlig. BA brukte og bruker sine franchiser og datterselskaper til det samme. De har lavere kostnader og når kritisk masse rettferdiggjør større kapasitet, kommer den i form av moderselskapet.

Spørsmålet er bare om 737 er for stort eller om man burde hatt noe midt i mellom.
 
Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Fra informert hold avvises dette. Markedet på Bergen-Aberdeen passer WFs flytyper, og WF skal ikke ha planer om å trekke seg ut.
 
Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Originally posted by MD90


Fra informert hold avvises dette. Markedet på Bergen-Aberdeen passer WFs flytyper, og WF skal ikke ha planer om å trekke seg ut.

Er vel ikke spørsmål om WF har planer å trekke seg ut, men heller om SAS har planer å starte opp!
 
Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Kanskje det bør gjøres noe med internposten i SAS-gruppen ? :p
 
Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Originally posted by Isbamse


Kanskje det bør gjøres noe med internposten i SAS-gruppen ? :p

Dette er jo lit fram i tid, så det er ikke sikkert posten har blitt sendt ennå....:)
 
Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Originally posted by DY


Er vel ikke spørsmål om WF har planer å trekke seg ut, men heller om SAS har planer å starte opp!


Tror ikke helt det. SAS måske er storebror i familien, men kan naturligvis ikke ture fram og kjøre over WF. Tilsvarende kan ikke minstemann drite i reiret til storebror. That's what friends are for ;)
 
Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

det er jo et ikke problemfritt forhold mellom WF og SK (BUSK). Kanskje det mest ryddige ville vært at WF ikke var et datterselskap av SAS AB, men underlagt SAS Braathens? Det ville jo vært i og for seg naturlig å samle all flyvirksomhet i ett land under ett, og ikke har to - til dels konkurrerende - virksomheter i samme marked. Det ideelle hadde jo vært om WF ble aktivt brukt til å utvikle ruter, som eventuelt kunne overtas av SAS Braathens når markedet krevde større maskiner, og omvendt. OSL-HAU og OSL-KRS kunne sikkert ha blitt fløyet med Q400 på en del dager/tider.
 
Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Originally posted by MD90


Originally posted by DY


Er vel ikke spørsmål om WF har planer å trekke seg ut, men heller om SAS har planer å starte opp!


Tror ikke helt det. SAS måske er storebror i familien, men kan naturligvis ikke ture fram og kjøre over WF. Tilsvarende kan ikke minstemann drite i reiret til storebror. That's what friends are for ;)

Helt enig, men Widerøe trenger ikek ha "planer" om å legge ned ruten ennå, selv om SAS har planer om å starte samme rute om noen år. Men hvor godt de ulike SAS-selskapene snakker sammen er vel et vikitg spørsmål......
 
Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Kanskje er det også et spørsmål om kapasitet?

WF har jo overtatt vestlandsrutene og sliter vel kanskje med crew og fly?
Det hadde vel vært naturlig at BUSK overtar ABZ etter at WF overtar annen produksjon?
 
Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Originally posted by CK


det er jo et ikke problemfritt forhold mellom WF og SK (BUSK). Kanskje det mest ryddige ville vært at WF ikke var et datterselskap av SAS AB, men underlagt SAS Braathens? Det ville jo vært i og for seg naturlig å samle all flyvirksomhet i ett land under ett, og ikke har to - til dels konkurrerende - virksomheter i samme marked. Det ideelle hadde jo vært om WF ble aktivt brukt til å utvikle ruter, som eventuelt kunne overtas av SAS Braathens når markedet krevde større maskiner, og omvendt. OSL-HAU og OSL-KRS kunne sikkert ha blitt fløyet med Q400 på en del dager/tider.


Da er vi inne på hele kongstanken til Jørgen Lindegaard om å ha flere uavhengige selskaper i konsernet som utvikler seg i ulike nisjer og optimerer markeder. Sånn sett er det positivt at SKBU og WF opererer hver for seg. På den annen side er det ulike interesser, og litt for ofte tenkes det i tradisjonelle baner. HAU og KRS er jo glimrende Q400-ruter, det samme ville en nonstop-rute SVG-TRD vært. Men å legge WF inn under SKBUs vinger? På kort sikt neppe mulig. På lang sikt? Scandinavian Regional og Scandinavian Airlines over hele fjøla (=Braathens-navnet forsvinner).
 
Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Kanskje er det også et spørsmål om kapasitet?

WF har jo overtatt vestlandsrutene og sliter vel kanskje med crew og fly?
Det hadde vel vært naturlig at BUSK overtar ABZ etter at WF overtar annen produksjon?
 
Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

At SVG-TRD enda ikke har sett dagens lys i det minste i form av Q400, synes jeg er rart.

Næringslivet i sør rogaland etterspør ruta klart!
 
Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Nå er det nok slik at om en rute bygges opp av et av selskapene i SAS gruppen og det etterhvert viser seg at kapasiteten på ruta kanskje passer bedre for en annen flytype så er det vel helt OK at man foretar slike endringer innen gruppen.
 
Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Originally posted by FBU


At SVG-TRD enda ikke har sett dagens lys i det minste i form av Q400, synes jeg er rart.

Næringslivet i sør rogaland etterspør ruta klart!

Ble det ikke lovt at TRD-SVG skulle åpne da SAS kjøpte Braathens? Det er viktig å holde løfter...:naughty:
 
Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Originally posted by LTH


Originally posted by FBU


At SVG-TRD enda ikke har sett dagens lys i det minste i form av Q400, synes jeg er rart.

Næringslivet i sør rogaland etterspør ruta klart!

Ble det ikke lovt at TRD-SVG skulle åpne da SAS kjøpte Braathens? Det er viktig å holde løfter...:naughty:

Joda det ble lovet, men ikke gjennomført. De andre rutene som SAS lovte gjennomførte de faktisk - ikke verst. Ruten Oslo - Alta nonstop skulle bli helårsrute, og idag har SAS flere daglige nonstopruter Oslo-Alta, og Norwegian har også en daglig avgang så i Alta har tilbudet til Oslo blitt markant bedre.
 
Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Jeg tror ikke det er behov for SASBraathens på BGO-ABZ ennå, men ruten er i sterk vekst. Tallene fra CAA viser at ruten har 2000-3000 reisende hver måned.
 
Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Originally posted by CK
saxet fra BT i helgen:

- Men Aberdeen-ruten går så bra at det etter hvert er behov for å bytte ut
Widerøes mindre propellfly med større jetfly. Derfor planlegger vi å overta
Widerøes Aberdeen-rute neste år, sier Jansen.

Skjedde dette i 2005 egentlig?
 
Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Originally posted by BU9001


Kanskje er det også et spørsmål om kapasitet?

WF har jo overtatt vestlandsrutene og sliter vel kanskje med crew og fly?
Det hadde vel vært naturlig at BUSK overtar ABZ etter at WF overtar annen produksjon?

Det vart aldri noko av...
 
Back
Top