• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

PenAir Saab 2000 av banen i Alaska - Dutch Harbour 17OCT19

Someone

Moderator
Medlem
En PenAir Saab 2000 som fløy for Alaska Airlines mellom Anchorage og Dutch Harbour havnet utenfor rullebanen i går. Dog har det tilsynelatende gått relativt bra da de såvidt jeg ser kun meldes om 4 skadde

https://www.adn.com/alaska-news/2019/10/18/small-plane-crash-reported-at-unalaska-airport/

A commuter airplane carrying 38 passengers, including a high school swim team, went off the runway while landing Thursday at a small Alaska community on the Bering Sea.

DEOANJZSINBAZCEPW23MFH4GF4.jpeg

Z4XH5UCPMFEW3J4FRA2PQ72GOM.jpeg

Re: PenAir Saab 2000 av banen i Alaska

En død. Mulig det var pga. propellblad som gikk inn i kabinen.

Re: PenAir Saab 2000 av banen i Alaska

En død. Mulig det var pga. propellblad som gikk inn i kabinen.

Personen var først listet som kritisk, før vedkommende ble erklært død senere - og det kan nok se ut som du har rett i antagelsen ut fra skadene på skroget.
Pm6zc6A.jpg

(Leste samme sted der jeg fant bildet at på Dash 8 så er en del av checklist på unsafe main gear å flytte personer fra radene rundt propellen hvis mulig, nettopp av denne grunn, uten at jeg vet hvor mye hold det har i virkeligheten? Er jo selvfølgelig en annen situasjon med rwy overrun, den er i de aller færreste tilfeller særlig planlagt...)

Velger selv alltid sete foran eller bak propellen pga. av at dette kan skje ved uhell. Ikke alltid en rekker å flytte seg før propellen treffer bakken og suser inn i flyet.

Back